تبیان، دستیار زندگی
گرد و غبار یکی از پدیده های متداول و در ردیف بزرگ ترین مشکلات جوی محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی استفاده از مالچ جهت جلوگیری از طوفان شنی

گرد و غبار یکی از پدیده های متداول و در ردیف بزرگ ترین مشکلات جوی محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک است.

بخش پروژه های دانش آموزی- مهدی رحمانی

بررسی استفاده از مالچ جهت جلوگیری از طوفان شنی

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده ‌های خلاقانه خود در بخش "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی استفاده از مالچ جهت جلوگیری از طوفان شنی

نام ارائه دهنده/دهند گان: نیوشا هاشمی و زهرا اسماعیلی

زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان رودهن

مقدمه

گرد و غبار یکی از پدیده های متداول و در ردیف بزرگ ترین مشکلات جوی محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک است که این امر هر ساله آثار مخربی برای ساکنان این مناطق دارد و خسارت های زیادی را به بخش های مختلف وارد می کند. در سال های اخیر آلودگی ناشی از ذرات گرد و غبار به یکی از معضلات زیست محیطی به خصوص در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. با توجه به این که کشور ما نیز در منطقۀ خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است و در حدود 91 درصد از مساحت کشور جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود، مطالعۀ این پدیدة ضرورت دارد.

تقریبا یك چهارم دنیا را سرزمین های بیابانی تشكیل می دهند. از آنجا كه محیط های بیابانی به سرعت قابل تغییر هستند (به لحاظ شرایط مناسب) اغلب در معرض بحران هم قرار می گیرند. تهدید شن های روان یكی از مهم ترین مشكلات موجود در مناطق بیابانی است، به طوری كه بسیاری از تأسیسات و زیربناها و اماكن مسكونی را با خطر مواجه می كند.

در همین ارتباط مالچ پاشی یكی از اقداماتی است كه در مقایسه با بسیاری از فعالیتهای اجرایی منابع طبیعی، به عنوان اقدامی پرهزینه تلقی می گردد. علاوه بر آن كم توجهی یا عدم رعایت پاره ای از ملاحظات فنی، اقتصادی و زیست محیطی در اجرای آن، می تواند اهداف اجرای آن را تحت الشعاع قرار داده و حتی آن را از موضوع اصلی دور نماید.

بررسی استفاده از مالچ جهت جلوگیری از طوفان شنی

هدف و روش

در این پروژه پژوهشگران با هدف جلوگیری از طوفان های شنی از مالچ های جدید و ارزان قیمت نسبت به مالچ های موجود استفاده کردند، مالچ معرفی شده در این طرح، در جهت جلوگیری از طوفان های شنی معرفی می گردد بنابراین می توان پس از اعمال در سطوح بزرگ تر، تولید این نوع مالچ را انبوه سازی کرده و در تمام مناطق کشور که دچار طوفان های شنی هستند استفاده کرد.

با توجه به اینکه این نوع مالچ تاکنون استفاده نشده این نوع مالچ ابتکاری می باشد. این طرح مقرون به صرفه نیز می باشد زیرا جلبک قرمز از جنس گراسیلاریا در دسترس می باشد و کسی از آن استفاده نمی کنند. از آنجا که آمار خسارات ناشی از طوفان های شنی بسیار می باشد لذا حل این مشکل ضروری به نظر می رسد و از جمله الویت های حوزه محیط زیست خواهد بود. پژوهشگران در طی یک فرایند علمی از چندین نوع مالچ جدید استفاده کردند و بهترین نوع مالچ را جهت انبوه سازی معرفی کردند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع مالچ های طبیعی

تنظیم کننده: محبوبه همت