تبیان، دستیار زندگی
ند   رییس ستاد پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه دینی تصریح كرد: شیوه‌ای كه امروز در پاسخ‌گویی دینی در جامعه رایج است با شیوه قرآن، پیامبر اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) هم‌خوانی ندارد.  حجت‌الاسلام محمد تقی سبح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزه بسیاری از مخاطبان از كاركردهای فقه در جامعه سؤال دارند

رییس ستاد پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه دینی تصریح كرد: شیوه‌ای كه امروز در پاسخ‌گویی دینی در جامعه رایج است با شیوه قرآن، پیامبر اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) هم‌خوانی ندارد.

حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی در میزگرد آسیب‌شناسی پاسخ‌گویی دینی كه صبح پنج‌شبنه در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با بیان این‌كه اساس تبلیغ در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) در یك فرآیند پرسش و پاسخ بوده، چنان‌چه در آیات بسیاری نیز شاهدیم كه در پاسخ به سؤالی مطرح شده‌اند، اظهار داشت: در ابتدای بسیاری از روایات برمی‌آید كه در پاسخ به سؤالی بوده و یا در میان سؤالات و پرسش‌های یاران مطلبی از ائمه اطهار نقل شده است.
وی گفت: پرسش و پاسخ مهم‌ترین و معروف‌ترین سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) در تبلیغ دین بوده است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: آموزش در حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد كه طلاب بتواند معارف دین را به گونه‌ای كسب كنند كه در قالب توجه جامعه ارائه دهند.
وی افزود: در گذشته علم كلام در حوزه‌ها دچار یك ركود شده بود كه نیازهای امروزی می‌طلبد طلاب با بهره‌گیری از علوم حوزوی همچون كلام و فقه و شریعت، فلسفه با روی كرد نو به سؤالات پاسخ دهند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این‌كه امروز بسیاری از مخاطبان از كاركرد فقه در جامعه سؤال دارند اظهار داشت: محور قانون‌گذاری در جامعه ما فقه است كه سؤالات بسیاری را به وجود آورده است و یا با سؤالات فلسفی در مورد احكام مواجه هستیم. باید با بررسی خلاءهای موجود در آموزش حوزه‌های علمیه طلاب را برای پاسخ‌گویی به سؤالات جدید آماده نمود.