تبیان، دستیار زندگی
صدمات قفسه سینه پس از صدمات سیستم اعصاب مركزی، دومین عامل مرگ های تروماتیک محسوب می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت پانسمان برای زخم های نافذ قفسه سینه

صدمات قفسه سینه پس از صدمات سیستم اعصاب مركزی، دومین عامل مرگ های تروماتیک محسوب می شود.

پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت پانسمان برای زخم های نافذ قفسه سینه مصدومین در مواقع اورژانسی

نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا فرهادی کیا و مریم جعفری زاده

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان رودهن

مقدمه

صدمات قفسه سینه پس از صدمات سیستم اعصاب مركزی، دومین عامل مرگ های تروماتیک محسوب می شود. حدود 25٪ از تمام مرگ و میرهای ناشی از وسائط نقلیه موتوری به دلیل ترومای قفسه سینه است. یک زخم نافذ قفسه سینه، می تواند به احشاء داخل قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم آسیب وارد کند. در این نوع آسیب ها ریه ها و پرده دور تا دور آن ها به نام پرده جنب بیش تر از بقیه احشاء در معرض آسیب هستند. در این حالت هوا از میان زخم به داخل قفسه سینه نفوذ می کند و همین امر سبب افزایش فشار وارد بر ریه ها در قفسه سینه و در نتیجه ناتوانی ریه ها در باز شدن کامل و سرانجام روی هم خوابیدن ریه ها و تنگی نفس می شود. ورود هوا به پرده دور ریه ها را پنوموتراکس می گویند که سبب پیش آمدن تنگی نفس پیش رونده در مصدومین می شود. در این وضعیت در صورتی که به مصدوم رسیدگی نشود می تواند سبب مرگ بیمار شود. که این یک عمل اورژانس پزشکی بوده و باید سریعا رسیدگی شود.

چنان چه در قفسه سینه به هر دلیلی زخم نافذ ایجاد شود، هوا مستقیم وارد قفسه سینه شده و به فرد مصدوم آسیب وارد می کند. این زخم ها از این نظر خطرناک هستند که تبدیل به زخم های مکنده شده و هنگام عمل دم مقداری هوا از محیط خارج به داخل قفسه سینه کشیده می شود ولی موقع بازدم خارج نمی شود. تجمع هوا داخل قفسه سینه موجب فشرده شدن ریه و در نتیجه باعث اختلال عملکرد تنفس و خفگی می شود. لذا شناخت صحیح و به موقع آسیب های قفسه سینه و انجام اقدامات حمایتی و درمان های اولیه کافی و صحیح از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اغلب امدادگران برای پوشاندن زحم یا مسدود کردن سوراخ زخم از گاز وازیلینه یا پانسمان شفاف چند لایه و حتی در مواقعی از گاز استریل و یا نایلون به منظور جلوگیری از نفوذ هوا استفاده می کنند. هر یک از این پانسمان ها می تواند خطراتی برای بیمار داشته باشد. ممکن است هوا از لایه های گازهای استریل و وازلینه عبور نماید و به ریه آسیب برساند. لذا ساخت پانسمان مخصوص این نوع از آسیب ها که اولا تمام ویژگی های پانسمان را داشته باشد و علاوه بر آن غیرقابل نفوذ از نظر هوا نیز باشد، مسئله با اهمیت و اساسی به نظر می رسد. یکی از اقدامات حمایتی و در واقع اولین اقدام اورژانسی اولیه زخم های نافذ قفسه سینه، پوشاندن و پانسمان زحم یا مسدود کردن سوراخ زخم به منظور جلوگیری از نفوذ می باشد. پانسمان به کار رفته در این نوع از زخم ها، باید پاسمانی باشد که از نفوذ هوا به درون زخم جلوگیری کند. بر این اساس ساخت پانسمان مخصوص این نوع از آسیب ها از اهداف اصلی این پژوهش می باشد. با توجه به اینکه از این نوع پانسمان تاکنون استفاده نشده است این نوع پانسمان ابتکاری می باشد. این طرح مقرون به صرفه می باشد زیرا از مواد اولیه ارزان قیمت و در دسترس استفاده شده است. از آنجا که درصد قابل توجهی از بیماران نیاز به این نوع پانسمان دارند لذا حل این مشکل ضروری به نظر می رسد و از جمله اولویت های حوزه بهداشت است.

روش

هدف پژوهشگران از پژوهش حاضر ساخت پانسمان برای زخم های نافذ قفسه سینه مصدومین در مواقع اورژانسی بود. بنابراین پژوهشگران در طی یک فرایند علمی پانسمانی طراحی کرده و با متخصصین مجرب مشورت کردند و تمامی جزئیات عملکرد پانسمان را مورد بررسی قرار دادند همچنین تایید انجام مراحل را از متخصصین با تجربه گرفته و طی آن پیش رفتند. پانسمان ساخته شده در این طرح، در جهت ارتقای سطح سلامت افرادی که دچار زخم های نافذ قفسه سینه شده اند، ساخته شده است. بنابراین می توان پس از بررسی های بیشتر و کنترل کیفی این پانسمان از وقوع آسیب دیدگی های حاصل از زخم های نافذ قفسه سینه حاصل از حوادث و ... جلوگیری نمود و آن را به تولید انبوه رسانده و در دسترس عموم قرار داد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی ((بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با بیشتر آسیب های وارده بر اثر تصادف

12. آشنایی با نحوه پانسمان زخم های مختلف

تنظیم کننده: محبوبه همت