تبیان، دستیار زندگی
بهترین دارو برای ما خنده و شادی است. تا به حال فکر کرده اید که خنده و شادی چه تاثیری روی بدن شما میگذارد؟ خندیدن و خوش رو بودن در همه حال به نفع ما است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر ریز مغذی ها بر شادی نوجوانان

در این تحقیق تصمیم بر این گرفته شد که نسبت به دغدغه ای که جامعه و هم چنین قشر نوجوان جامعه را مورد هدف قرار داده، از لحاظ تغذیه ای بررسی شود و ریزمغذی هایی که در افزایش میزان عنصر شادی در این قشر موثر است مورد تحقیق قرار گیرد.

پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی تاثیر ریز مغذی ها بر شادی نوجونان

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تاثیر ریز مغذی ها بر شادی نوجونان 15 تا 18 ساله

نام ارائه دهنده/دهند گان: سحر شهرابی و حدیثه کریمی

زمینه و نوع پروژه: پژوهش‌ کاربردی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: دبیرستان الغدیر

مقدمه

بهترین دارو برای ما خنده و شادی است. تا به حال فکر کرده اید که خنده و شادی چه تاثیری روی بدن شما میگذارد؟ خندیدن و خوش رو بودن در همه حال به نفع ما است . پس همیشه آن را داشته باشید. شاد بودن و احساس خوشحالی در زندگی به عوامل بسیاری بستگی دارد، در این پژوهش دانش آموزان در پی بررسی تاثیر مواد غذایی و رژیم خوراکی در احساس شادی و روحیه سرزنده در افراد بودند.

تغذیه یکی از مهم ترین اصول در زندگی انسانی است و تاثیر بسیار مهمی در کیفیت زندگی روزمره انسان دارد. تغذیه صحیح می تواند شادی و نشاط را برای شما به ارمغان بیاورد و در عین حال اگر از تغذیه خوبی برخوردار نباشید احساس ضعف و بیماری بر شما چیره می شود و روز شما را خراب می کند. این پژوهش قصد دارد تا شما را با غذاها و ریزمغذی هایی آشنا کند که می توانند به شما احساس شادابی و نشاط را منتقل کنند.

بسیاری از ما آن قدر در این زندگی سریع غرق شده ایم، که شاد زندگی کردن را فراموش کرده ایم؛ آن قدر اضطراب داریم که آرام بودن را فراموش کرده ایم؛ آن قدر نگرانیم که از سالم بودن دور شده ایم؛ از خوشحال بودن ناراحت می شویم و همدردی را مثبت نمی دانیم. آیا بخشی از وجود خود را به گسترش شادی در این زمین اختصاص می دهیم؟ ما انسان ها واقعا به آن نیاز داریم. مطالعه ای که به تازگی در بریتانیا انجام شده است، نشان داده که اختصاص زمانی برای گذراندن با خانواده، انسان را شاد و خوشحال می سازد؛ به عنوان مثال، پختن و خوردن یک غذای خانگی با هم دیگر. کمی آرام زندگی کنید، با خانواده و دوستان بنشیند و با شادی غذا بخورید. خانواده های محکم و شبکه های اجتماعی، موجب افزایش شادی در انسان ها می شود.

افرادی که خوب غذا می خورند، در میان شادترین افراد کره زمین جای می گیرند. با خلق و خوی خوب غذا بپزید و غذا بخورید. هنگامی که در حال خوردن غذایی هستید، مواد موجود در مواد غذایی جذب جریان خون شما می شوند. اگر این وعده غذایی سالم باشد، بدن شما از تمام مواد مغذی موجود در آن بهره می برد. آن چه که می خورید بر خلق و خو و انرژی جسمی و روانی تان تاثیر می گذارد وزندگی شادتری خواهید داشت.

از آنجایی که با گذشت زمان، نسل جدید با دور شدن از دنیای واقعی و سرگرم شدن با ابزارهایی که پاسخگوی نیاز بدن و عواملی که انسان درمسیر رشد خود به آن نیازدارد، نیست؛ بلکه او را از مهم ترین عناصری که هر انسانی در زندگی خود به آن احتیاج دارد، فاصله می اندازد. یکی از مهم ترین این عناصر، نیاز انسان به شادی و شاد زیستن است. شادی از بهترین نعمت هایی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است.

بررسی تاثیر ریز مغذی ها بر شادی نوجونان

هدف

تصمیم بر این گرفته شد که نسبت به دغدغه ای که جامعه و همچنین قشر نوجوان جامعه را مورد هدف قرار داده، از لحاظ تغذیه ای بررسی شود و ریزمغذی هایی که در افزایش میزان عنصر شادی در این قشر موثر است مورد تحقیق قرار گیرد.

ریز مغذی ها همان طور که از نامشان پیداست مواد مغذی و مفیدی هستند که بدن همانند سایر مواد غذایی برای انجام فعالیت های روزانه خود به آن ها نیاز دارد، البته میزان مصرف این مواد به اندازه سایر مواد غذایی نیست ولی با این وجود کمبود یا نبود این ریز مغذی ها موجب اختلال در عملکرد طبیعی اعضا و پیدایش بیماری های گوناگونی در نوع انسان می شود. اهمیت مصرف ریز مغذی ها به اندازه ای است که برخی متخصصان تغذیه تاکید می کنند که ریز مغذی ها از منابع اصلی تامین انرژی در بدن انسان محسوب می شوند.

دوره بلوغ با افزایش سرعت رشد جسمی همراه است و به تبع آن نیازهای تغذیه ای از جمله انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح افزایش می یابد. در این دوران تغییر عادات غذایی، تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی مثل انواع ساندویچ ها، پیتزاها و مصرف تنقلاتی که اغلب ارزش غذایی کافی ندارند نوجوانان را به سمت کمبود ریزمغذی ها سوق می دهد. این نوع مواد غذایی به طور معمول از نظر ریزمغذی ها به ویژه آهن، کلسیم، ویتامین A، B2، C و اسید فولیک فقیرند و در صورتی که جایگزین غذاهای خانگی و سنتی شوند و به طور دایم مصرف شوند، بدن با کمبودهای ویتامین و املاح که برای تنظیم فعالیت های حیاتی بدن مورد نیازند مواجه می شود. پیشگیری از بروز این کمبودها با رعایت نکات ساده ای امکان پذیر است.

روش

دانش آموزان جهت بررسی تاثیر ریز مغذی ها بر شادی نوجونان 15 تا 18 ساله از شیوه میدانی استفاده کردند، آن ها با جستجو در سایت‌ و کتاب های مختلف به گردآوری اثرات ریز مغذی ها بر بدن پرداختند و در ادامه بر اساس مولفه های مختلف شادی ماتریس تاثیر ریزمغذی ها بر شادی نوجوانان را طراحی نموده و معیارهای اصلی را استخراج کردند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی ((بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع ریز مغزی ها

12. آشنایی با انواع غذاهای مورد نیاز بدن

تنظیم کننده: محبوبه همت