تبیان، دستیار زندگی
با توجه به یافته ها سبک زندگی نامناسب و تغذیه نادرست به طور واضحی شانس ابتلا به سرطان ها را افزایش می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌های علم تغذیه در پیشگیری از سرطان (1)

با توجه به یافته‌ها سبک زندگی نامناسب و تغذیه نادرست به طور واضحی شانس ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

سرطان

روزانه هزاران مولکول DNA در بدن انسان دچار آسیب شده و مجدداً به‌وسیله آنزیم‌هایی به نام پلی مراز در بدن تعمیر می‌شوند، سلامت ما تا زمانی حفظ می‌شود که این دو کفه ترازو یعنی آسیب به DNA و تعمیر مولکول DNA با هم مساوی باشند. اگر این کفه به ‌طرف آسیب بیشتر شود، موتاسیون و جهش و خطر ایجاد سرطان به وجود می‌آید. سرطان به رشد از کنترل خارج شده سلول‌های بدن گفته می‌شود و بعد از بیماری‌های قلبی دومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در سطح کشور است. بخصوص سرطان‌های ریه، پستان و معده در سطح کشور شایع است در مورد علل و راه‌های پیشگیری از سرطان‌ها باید اذعان کرد که سرطان‌ها تا حدود زیادی قابل پیشگیری هستند و تغذیه سالم یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان است.

تأثیر تغذیه در آسیب به مولکول DNA:

مطالعات نشان می‌دهد که آسیب به مولکول DNA باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌هایی چون سرطان می‌شود. آسیب DNA در اثر عوامل مختلفی مانند: اشعه‌ها و رژیم غذایی و ممکن است که ایجاد می‌شود.

تحقیقات بسیاری در مورد تأثیر عوامل مختلف تغذیه‌ای و سبک زندگی بر روی ایجاد سرطان در سراسر جهان انجام شده که جمعیت‌ها و گروه‌های سنی گوناگونی را شامل می‌شود. نتایج حاصل از این مطالعات هرچند در برخی موارد ما را در درک عوامل خطر یاری نمی‌کند ولی توجه به آن‌ها و رعایت توصیه‌های داده شده ما را در داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یاری خواهد کرد.

یافته‌ها:

با افزایش سن از غلظت ضد اکسیدان های خون کاسته می‌شود و هر چه اندازه دور کمر کمتر باشد سطح ویتامین E که یک آنتی اکسیدان است بالاتر می‌رود. درآمد بالا و سطح سواد بالا با سطح آنتی‌اکسیدانی بالاتر همراه است. تفاوت قابل ملاحظه‌ای در غلظت آنتی‌اکسیدانی و استرس اکسیداتیو بین نژادهای مختلف وجود دارد به نحوی که هرچه فعالیت فیزیکی افزایش پیدا کند، غلطت آنتی‌اکسیدانی هم بالا می‌رود. مطالعات دیگری نشان داد که رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز بالا، یک خطر بالقوه سرطان کولورکتال در انسان است. چند ریزمغذی بر ثبات ژنوم انسان مؤثر هستند (ژنوم انسان همه‌ی ماده‌ی ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد که شامل DNA هسته، و میتوکندری است می‌باشد).

بنزوات سدیم و اسید بنزوئیک اولین ماده نگهدارنده مورد تأیید FDA می‌باشد. به‌عنوان ضد کپک در سس مایونز، سس سالاد و نوشابه‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرد که اخیراً در حیوانات آزمایشگاهی سرطان‌زا بوده است

میزان مصرف و غلظت پلاسمایی اسیدفولیک، ویتامین B12، ریبوفلاوین، بیوتین، پانتوتنات، بتاکاروتن، ویتامین E، رتینول و کلسیم ضروری است. دریافت بالای ویتامین E، رتینول، فولات، اسید نیکوتنیک و کلسیم در مقایسه با مصرف کمتر آن‌ها با کاهش قابل توجهی در شانس مبتلا شدن به انواع سرطان، همراه است. هم کمبود وهم افراط در مصرف بتاکاروتن می‌تواند مضر باشد. حد مطلوب بتاکاروتن برای ثبات ژنوم 6-4 هزار میکروگرم در روزاست و مصرف بالاتر یا پایین‌تر از این مقدار با افزایش تمایل به بیماری مرتبط می‌باشد. مصرف بالاتر از 256 میکروگرم فولات در روز باعث اختلال در رشد سلول‌های سرطانی می‌گردد.

با توجه به یافته‌ها سبک زندگی نامناسب و تغذیه نادرست به طور واضحی شانس ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. نشان داده شده است که کمبود چندین ریزمغذی همچون آهن، منیزیم، روی،B6، B9، ویتامین C و بیوتین در سلول‌های جانداران باعث ایجاد سرطان شده است. کمبود متوسط آهن، روی، فولات، کولین و B12، و کمبود شدید سلنیم، مس، کلسیم، نیاسین و کولین در جوندگان و بر روی کشت سلول انسانی با افزایش چشمگیر سرطان مرتبط است.

مصرف بالای کلسیم باعث کاهش آسیب ژنومی ناشی از کمبود فولات (اسیدفولیک) می‌شود و دریافت ترکیب بالای فولات و کلسیم نسبت به مقدار کم مصرف آن‌ها منجر به کاهش 60 درصدی در آسیب ژنومی می‌گردد و آسیب ژنوم با مصرف نسبت بالای فولات 69 درصد کاهش می‌یابد. کاهش دریافت ویتامین B6 با افزایش خطر سرطان کولون و کاهش مصرف منیزیم هم باعث افزایش ریسک سرطان کولون می‌شود. آهن در غلظت‌های بالا باعث آسیب مولکول DNA می‌شود. ویتامین‌های C و E در دوزهای کم (به ترتیب:2/5 و 10-2/5 میکرومول در لیتر) باعث کاهش آسیب به مولکول DNA ناشی از آهن می‌شود.

برخی عوامل سرطان‌زای مرتبط با تغذیه:

* مصرف الکل: عامل ایجاد سرطان دهان، حلق، مری، حنجره، کولون، مقعد و کبد است.

* آفلاتوکسین و اوکراتوکسین سم موجود در آجیل‌های کپک زده و عامل سرطان کبد و نارسایی کلیوی است.

افلاتوکسین

* دریافت زیاد نمک، ترشی، ادویه عامل سرطان معده است.

* چاقی عموی و شکمی عامل سرطان دیواره رحم است.

* مصرف زیاد چربی حیوانی و گوشت قرمز عامل سرطان پستان، پروستات، کولون و مقعد است.

* همچنین استفاده از ظروف یک بار مصرف برای مواد غذایی داغ، کودهای شیمیایی نیتراته به مقدار زیاد، پختن کباب بر روی زغال به علت وجود هیدروکربورهای حلقوی فرار و وجود پراکسید در روغن‌های مایع در حرارت بالا ممکن است سرطان‌زا باشند.

هشدار برای نظارت و کنترل مواد شیمیایی نگهدارنده های مواد غذایی:

* نیترات و نیتریت سدیم که برای پیشگیری از رشد باکتری کشنده کلستریدیوم بوتولینوم در سوسیس، کالباس، ژامبون، توتون، ماهی دودی مورد استفاده قرار می‌گیرد (در معده ایجاد نیتروزآمین که ماده‌ای است سرطان‌زا و حداکثر مقدار مجاز مورد استفاده آن 120 میلی‌گرم بر کیلوگرم (PPM) است، می‌باشد. نیتریت و نیترات سوسیس و کالباس، عامل سرطان مثانه و کبد است.

همچنین استفاده از ظروف یک بار مصرف برای مواد غذایی داغ، کودهای شیمیایی نیتراته به مقدار زیاد، پختن کباب بر روی زغال به علت وجود هیدروکربورهای حلقوی فرار و وجود پراکسید در روغن‌های مایع در حرارت بالا ممکن است سرطان‌زا باشند

* ساخارین که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی است، در حیوانات آزمایشگاهی عامل سرطان مثانه است.

* بنزوات سدیم و اسید بنزوئیک اولین ماده نگهدارنده مورد تأیید FDA می‌باشد. به‌عنوان ضد کپک در سس مایونز، سس سالاد و نوشابه‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرد که اخیراً در حیوانات آزمایشگاهی سرطان‌زا بوده است.

* در تولیدات حیوانی (گوشت، شیر و تخم‌مرغ) نباید یک هفته قبل از ذبح حیوان از هورمون BST گاوی (Bovine Somatotropin) و غیره استفاده شده باشد و بهتر است خوراک مصرفی حیوانات کاملاً از نوع ارگانیک باشد.

* فرم آلدئید نوعی ماده ضد قارچ و کپک است که در فرآورده‌های دودی در ماهی دودی شور ماهی، برنج و کنسرو ماهی و سوسیس استفاده می‌شود و احتمال خطر سرطان معده وجود دارد. عدم مصرف ماهی دودی و نمک‌سود شده و پنیر رنده شده در نمک که ممکن است خطر سرطان معده وجود داشته باشد.

* دود ناشی از حرارت دادن روغن حاوی آکرولئین است که سرطان‌زاست و در روغن داغ بالاتر از 170 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شده ایجاد می‌شود.

* مصرف بیش‌ازحد نمک سرطان‌زاست (به‌ویژه سرطان معده) حداکثر 5-3 گرم در روز مورد نیاز است که در زمان پخت غذا به آن اضافه می‌شود. سدیم در غذاهای گیاهی مصرفی روزانه وجود دارد و کفایت می‌کند. بهتر است سر سفره نمکدان نگذاریم.

ادامه دارد...


منبع: زندگی آنلاین - دکتر مصطفی نوروزی و دکتر رزا زاوشی، متخصصین تغذیه و رژیم درمانی و دانشیاران دانشگاه علوم پزشکی قزوین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.