تبیان، دستیار زندگی
زرافشان درافتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمینه خلاقیت و پژوهشگری دانش آموزان را قبل از دانشگاه فراهم کنیم

زرافشان درافتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

زمینه خلاقیت و پژوهشگری دانش آموزان را قبل از دانشگاه فراهم کنیم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد زمینه برای خلاقیت، نوآوری، پژوهشگری در دانشگاه ها دیر است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای دانش آموزان می توانیم زمینه چنین فعالیت هایی را قبل از ورود به دانشگاه برای آنان فراهم کنیم .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ، آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران عصر یکشنبه با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیرکل، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران، محمدعلی دشتی پور مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران، ناصر کوهستانی مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.

علی زرافشان در آیین افتتاح نخستین مرکز نوآوری، خلاقیت و پژوهش سرای دانش آموزی زنده یاد پروفسور مریم میرزاخانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران با اشاره به تاخیر یک ساله در افتتاح این مرکز اظهار کرد: این تاخیر موجب شد تا این پژوهش سرا به نام مرحوم مریم میرزاخانی به عنوان یک بانوی اندیشمند، محقق و دانشمند نام گذاری شود تا الگویی برای دانش آموزانی باشد که در این پژوهش سرا برای کوشش و تلاش علمی خود حضور پیدا می کنند .

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات آموزش و پرورش ایجاد بستر و زمینه برای شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهای گوناگون دانش آموزان است، افزود: در گذشته بیشتر نگاه این بود که افراد با استعداد دارای هوش ذهنی (آی کیو) بالاتری هستند اما امروز با توجه به دستاوردهای جامعه شاهد هستیم که افراد می توانند در عرصه های مختلف دارای هوش بالا باشند و در این حوزه نیز بحث هوش های چندگانه مطرح شده است .

زرافشان گفت: به عنوان مثال افرادی که دارای هوش معنوی بالایی هستند، در حوزه مدیریتی موفق تر خواهند بود و براین اساس باید سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده و استعدادهای چنین افرادی شناسایی شود .

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد زمینه های لازم در مدارس به عنوان بسترهای درون مدرسه ای برای پرورش استعدادها و توانایی دانش آموزان افزود: علاوه براین بسترهای برون مدرسه ای همچون برگزاری مسابقات، جشنواره ها و ایجاد پژوهش سراهای دانش آموزی نیز در این حوزه کمک کننده خواهد بود .

وی ایجاد پژوهش سراهای دانش آموزی را یک ابتکار در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که از سال 81 توسط علی اصغر فانی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش وقت آغاز شد .

زرافشان با بیان اینکه تا سال 88، 300 پژوهش سرای دانش آموزی در کشور تاسیس شد، اظهار کرد: این روند از سال 88 تا 92 متوقف شد و از سال 92 تاکنون، 328 پژوهش سرای جدید در تمامی مناطق هدف در کشور تاسیس شد .

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توسعه کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفته، گفت: در این راستا، همکاری هایی خوبی با ستادهای توسعه فناوری ریاست جمهوری در حوزه هایی هم چون سلول های بنیادین، هوافضا، لیزر، زیست فناوری، پلاسما داریم که با کمک این ستادها زمینه ای برای بهره مندی دانش آموزان از این علوم فراهم شده است .

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای دانش آموزان، خلاقیت، نوآوری، پژوهشگری و کاوشگری در دانشگاه ها دیر است، در صورتی که دانش آموزان ما براساس توانمندی بالا، قبل از ورود به دانشگاه می توانند زمینه تحقیق و پژوهش را داشته باشند که نمونه آن پژوهش سراهای دانش آموزی است .

زرافشان با بیان اینکه 68 پژوهش سرای کشور مجهز به آزمایشگاه نانو است، گفت: کشور چین یکی از متقاضیان استفاده از تجهیزات نانو است، در حال حاضر نیز برخی از متخصصان ما برای انتقال این تجربیات به کشور چین اعزام شدند .

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادین و پزشکی بازساختی گفت: در بخش دانش آموزی این کنگره بیش از 200 مقاله علمی و 40اثر ارائه شد و مورد داوری قرار گرفت که یکی از دانش آموزان در این کنگره طرح خود را به زبان انگلیسی ارائه کرد و تعجب همگان را برانگیخت .

وی با اشاره به ابلاغ اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی توسط رئیس جمهوری و اختصاص ردیف بودجه ای خاص برای این پژوهش سراها ابراز امیدواری کرد که برای ایجاد بسترهایی در راستای رشد و تعالی دانش آموزان و کمک به توسعه شتاب علمی کشور اقدامات موثری انجام شود.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش