تبیان، دستیار زندگی
رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: وقتی حضرت معصومه به قم تشریف فرما شدند جمعی از سادات و بزرگان و علمای کوفه به قم آمدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند امامزاده در داخل ضریح حضرت معصومه(سلا مالله علیها) مدفون هستند؟

امام راحل تمام سرمایه خود را مدیون نماز شب و زیارت حضرت معصومه(س) دانسته است؛ آیت‎الله ‎العظمی مرعشی نجفی 50 سال روزی سه مرتبه به مزار این بانوی بزرگ جهان اسلام مشرف می‎شدند و الهام می گرفتند

چند امامزاده در داخل ضریح حضرت معصومه(سلا مالله علیها) مدفون هستند؟

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: وقتی حضرت معصومه به قم تشریف فرما شدند جمعی از سادات و بزرگان و علمای کوفه به قم آمدندو بزرگان این شهر برای استقبال از ایشان بهترین خانه ها را به ایشان پیشنهاد کردند و باغ ها و املاک بسیاری وقف ایشان شد؛ بعدها علما و بزرگان بسیاری در این شهر حضور یافتند که جمع آنان به 200 محدث می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی یادآورشد: وی با ذکر این مطلب که داخل ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) 5 دختر امام یعنی شخص حضرت، دختر امام جواد(ع)، دو دختر امام دهم(ع) و یک دختر امام یازدهم(ع)، مدفون هستند، ابراز داشت: پس از رحلت ایشان، دختر امام جواد(ع) ضریحی را به یادبود حضرت در این مکان بنا کرد.

وی افزود: وجود 200 هزار محدث در اطراف ضریح حضرت فاطمه معصومه(س) از جمله علی بن ابراهیم قمی و زکریابن آدم و... باعث درخشان تر شدن این شهر شده است، عنوان کرد: وقتی سید بحرالعلوم به قم مشرف می شدند از چهارراه بازار به سمت حرم، پابرهنه می‎شد که مبادا به قبور این بزرگان در مسیر راه بی‎ حرمتی نشده باشد؛ نظیر چنین کاری را نیز ملاصدرا انجام می ‎داد.

وی ادامه داد: مرحوم صاحب جواهر، نقل کرده است که اگر می‎توانستم قبر علی بن ابراهیم قمی در قم را به شکل گنبد طلایی می‎ساختم؛ زیرا ایشان 9 هزار روایت از پیامبر(ص) و ادمه(ع) نقل کرده است.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که بزرگی انسان به اندازه روایاتی است که نقل کرده است؛ این درحالی است که علی بن ابراهیم قمی 9هزار روایت را نقل کرده در حالی که حضرت عبدالعظیم با آن همه کرامات تنها 108 روایت را نقل کرده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با نقل برخی از کرامات حضرت معصومه(س) از بزرگان دین، نظیر امام راحل و مراجع عظام، عنوان کرد: امام راحل تمام سرمایه خود را مدیون نماز شب و زیارت حضرت معصومه(س) دانسته است؛ آیت‎الله ‎العظمی مرعشی نجفی 50 سال روزی سه مرتبه به مزار این بانوی بزرگ جهان اسلام مشرف می‎شدند و الهام می گرفتند و در همین راستا مراجع بزرگ دیگر نیز چنین روشی داشتند؛ نظیر آیت‎ الله‎ العظمی گلپایگانی که هر روز صبح ابتدا به مرقد حضرت مشرف می ‎شدند و سپس برای قرائت فاتحه به قبرستان شیخان مشرف می‎شدند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در پایان با اشاره به دفن بزرگان دین و شریعت در قبرستان شیخان قم، اظهارداشت: در این قبرستان، بزرگانی چون زکریابن آدم مدفون هستند که در روایت آمده است که وجود ایشان در قم همچون وجود امام هفتم در بغداد بوده است.

منبع: خبر انلاین