تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش وپرورش با بیان اینكه تربیت نخبگان سیاسی، ارتقای آگاهی های اجتماعی و اقتصادی در آموزش وپرورش رقم می خورد،گفت: نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی كشورها، نقش كلیدی دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی كشور، نقش كلیدی دارد

وزیرآموزش وپرورش با بیان اینكه تربیت نخبگان سیاسی، ارتقای آگاهی های اجتماعی و اقتصادی در آموزش وپرورش رقم می خورد،گفت: نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی كشورها، نقش كلیدی دارد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی كشور، نقش كلیدی دارد

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، دكتر فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترك مدیران ستادی و استانی معاونت آموزش ابتدایی و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در مركز آفرینش های فرهنگی و هنری، اظهاركرد: امیدوارم تداوم جلسات هم اندیشی معاونین آموزش ابتدایی و مدیران كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بتواند در ایجاد تحول در نظام آموزشی و تغییر در مدل سازمانی یاددهی – یادگیری دانش آموزان مؤثر باشد،لازم است مسئولان، برنامه ریزی های خودشان را مبتنی بر این ایده، سازمان دهی كنند و اطمینان داشته باشند كه در این صورت اثربخشی فعالیت های آموزش و پرورش ارتقا خواهد یافت.

وی با بیان این كه آموزش وپرورش و نظام آموزشی، زیربنای توسعه همه جانبه كشور است، تصریح كرد: اگر بخواهیم در كشور به توسعه در معنای واقعی آن دست یابیم، باید برای آموزش پرورش برنامه های بلند مدت تدوین كنیم كه خوشبختانه در سند تحول بنیادین به این مهم، توجه لازم شده است.

عضو كابینه تدبیر و امید به مطالعات توسعه ای در كشورهای مختلف اشاره كرد و گفت:  در 90 درصد كشورهای توسعه یافته،‌ علت توسعه یافتگی، افزایش سرمایه گذاری های مادی نبوده، بلكه بهبود منابع انسانی، كاردانی افراد، ارتقای مهارت ها و مدیریت بوده است كه زیرساخت این موارد در نظام آموزشی كشور محقق می شود.

دانش آشتیانی به ارتباط نظام آموزشی با مباحث توسعه ومیزان همبستگی هر بخش توسعه با آموزش و پرورش اشاره كرد وافزود: در كشورهای  توسعه یافته، ضریب همبستگی نوع نظام آموزشی با توسعه اقتصادی كشور، 84 درصد است و این نشان می دهد به كارگیری سرمایه های انسانی با محوریت نظام آموزشی و توجه به نیازهای كشور می تواند بازار كار را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: این ضریب همبستگی نوع نظام آموزشی با توسعه اجتماعی و سیاسی به ترتیب 75 و 50 صدم است كه این درصدها نشان می دهد،‌ نظام آموزشی كشور، حافظ منافع اجتماعی مردم و نظام سیاسی كشورهاست و یكی از پارامترهای مهمی كه در آموزش وپرورش می تواند در تأمین منافع ملی مؤثر باشد، توجه به هویت ملی، امنیت، تربیت نسل آینده مبتنی بر سبك زندگی ایرانی – اسلامی  است،  به همین علت است كه كشورهای توسعه یافته ، بیشترین سرمایه گذاری خود را در نظام آموزشی انجام می دهند.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگر در آموزش وپرورش  تمام مباحث تحولی فقط در تغییر محتواهای آموزشی كتب درسی محدود شود، به بیراهه رفته ایم، تحول باید در سازمان یادگیرنده، چگونگی استفاده از روش های نوین آموزش، مدیریت نحوه تدریس، ارتباط مدرسه با فضای اجتماعی و ارتقای مهارت های دانش آموزان جستجو شود.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینكه نظام آموزشی باید جامعه محور باشد، تصریح كرد: اولین اصل برای تحول در آموزش ، توجه به نیروی انسانی كارآمد و توانمند و استفاده از ظرفیت اجتماعی معلمان و مربیان است كه در این خصوص باید توانمندسازی معلمان در اولویت برنامه ها قرار داشته باشد.

وی «اعطای شخصیت به دانش آموز» را یكی از بنیادی ترین موارد تحول در  نظام آموزشی كشور عنوان كرد و گفت: باید دانش آموز با اختیار و اراده و در فضایی به دور از شیوه های غیر دموكراتیك آموزش ببیند تا این سیستم آموزشی بتواند تفكر و پژوهش را در دانش آموزان نهادینه كرده و زمینه ساز توسعه همه جانبه كشور باشد.

عضو كابینه تدبیر و امید «كسب مهارت های زندگی وعدم تمركز صرف روی محتواهای آموزش» را از دیگر موارد لازم برای تحول در نظام آموزشی دانست و تأكیدكرد: اگر هدف فقط آموزش محتواهای درسی باشد، قطعاً این آموزش به تحول نمی انجامد، بنابراین باید محتواهای آموزشی ابزاری در خدمت ارتقای مهارت های زندگی دانش آموزان باشد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش