تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران در این پروژه قصد دارند که از راه فیزیکی و ساده به تصفیه آب های خانگی بپردازند، با استفاده از زئولیت به تسریع آزمایش سالم سازی آب کمک کرده و میزان کلر را کاهش دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تأثیر زئولیت بر بهبود کیفیت تصفیه آب با هدف کاهش کلر

پژوهشگران در این پروژه قصد دارند که از راه فیزیکی و ساده به تصفیه آب های خانگی بپردازند، با استفاده از زئولیت به تسریع آزمایش سالم سازی آب کمک کرده و میزان کلر را کاهش دهند...

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی تأثیر زئولیت بر بهبود کیفیت تصفیه آب با هدف کاهش کلر

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تأثیر زئولیت بر بهبود کیفیت تصفیه آب با هدف کاهش کلر

نام ارائه دهنده/دهند گان: زینب سادات شریف واقفی و فاطمه عظیمی

زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی محیط زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان غیردولتی نرگس

مقدمه

کلمه زئولیت مشتق از دو کلمه یونانی است که با هم به معنای سنگ جوشان می باشد و علت این نام گذاری به دلیل کف کردن زئولیت در اثر حرارت بوده است. زئولیت ها جامدات بلورین با منافذ ریزند، پیوند مولکول های آب در شبکه این کانی ها ضعیف است و در اثر دما بدون آن که ساختمان شبکه فرو ریزد، آب خود را از دست می دهد و این عمل به صورت برگشت پذیر انجام می شود. زئولیت ها به صورت شبکه کریستالی شامل اکسیژن و آلومینیوم یا سیلیس هستند که به صورت ساختمانی سه بعدی درآمده اند. زئولیت ها به عنوان یک فیلتر شیمیایی کریستال به علت دارا بودن مقاومت فیزیکی، پایداری و ثبوت شیمیایی و شکل متخلخل، به عنوان جایگزین خوبی به جای فیلترهای طبقه ای شنی ماسه ای سیلیکاته در دستگاه تصفیه آب می تواند عمل کند، همچنین به صورت واسطه برای تصفیه و خالص سازی آب های آشامیدنی، سختی گیری و جذب عناصر فلزی سمی سنگین موجود درآب، جلوگیری فوق العاده و دائمی از آلودگی حوضچه های تصفیه آب و سایر محیط های زیستی کاربرد دارد. از آنجا که امروزه محققان به معایب استفاده زیاد از کلر در دستگاه های تصفیه آب از جمله: ترکیب باقیمانده کلر با مواد آلی موجود در آب و تولید موادی موسوم به تری هالومتان ها که سرطان زا هستند، عدم از بین رفتن لاشه میکروارگانیسم ها در اثر کلرزنی و به وجود آمدن آلودگی مجدد، ایجاد حساسیت و ریزش مو و مشکلات تنفسی برای انسان، دست یافته اند، لذا به دنبال روش های جدیدی برای جایگزین کردن مواد دیگری به جای کلر هستند، تا کنون صاحب نظران در مورد تصفیه آب به روش های نوینی دست یافته اند: مانند نانو جاذب های مغناطیسی، تکنولوژی اسمز معکوس و نانو فیلتراسیون و غیره.

بررسی تأثیر زئولیت بر بهبود کیفیت تصفیه آب با هدف کاهش کلر

هدف و روش

پژوهشگران در این پروژه قصد دارند که از راه فیزیکی و ساده به تصفیه آب های خانگی بپردازند، با استفاده از زئولیت به تسریع آزمایش سالم سازی آب کمک کرده و میزان کلر را کاهش دهند. با توجه به معایب کلرزنی، میزان آن را به وسیله استفاده از زئولیت کاهش داده و با افزودن زئولیت در ستون های مختلف دستگاه تصفیه آّب میزان استفاده از لایه های: شن و ماسه، کربن اکتیو و کاغذ صافی را نیز کاهش دهند، حتی در بعضی موارد درصد استفاده این لایه ها را به صفر برسانند، با این کار تعداد لایه ها در ستون دستگاه تصفیه آب کاهش پیدا کرده و در نتیجه تصفیه آب سریع تر انجام می شود. هم چنین آن‌ ها قصد دارند که توسط زئولیت میزان اکسیژن آب را افزایش داده و روند کیفیت تصفیه آب را نیز بهبود بخشند.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی ((بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه‌ های تصفیه آب

تنظیم کننده: محبوبه همت