تبیان، دستیار زندگی
یکی از معضلات بزرگ مراکز عمومی مانند نمازخانه ها که افراد ملزم به خارج کردن کفش از پا هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بوگیر طبیعی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد پا

ساخت بوگیر طبیعی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد پا

دوازدهمین دورهhttp://project.tebyan.net  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت بوگیر طبیعی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد پا

نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا عابدینی، سیده فاطمه موسوی و فاطمه جهرودی

زمینه و نوع پروژه: ایده های برگرفته از طبیعت

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان نرگس، دوره اول

مقدمه

یکی از معضلات بزرگ مراکز عمومی مانند نمازخانه ها که افراد ملزم به خارج کردن کفش از پا هستند، ایجاد بوی نامطبوع در محیط، ناشی از تعریق پا، است. این بو در نتیجه وجود گروهی از باکتری ها بر روی پوست ایجاد می شود. این باکتری ها در مواردی باعث ایجاد عوارض دیگری به غیر از بوی بد می شوند که ممکن است شخص را دچار بیماری های پوستی کند. از این میان می توان به بیماری های قارچی اشاره کرد. در حال حاضر برای جلوگیری از تعریق پا، گروهی از مواد و داروهای شیمیایی وجود دارد. حتی در این بین می توان به استفاده از فناوری نانو که در تولید کفش و جوراب جهت جلوگیری از این مشکل به وجود آمده است، اشاره کرد. استفاده از این فناوری ها بسیار پیچیده و پرهزینه است و ممکن است در هر شرایطی امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد. پژوهش‌ها نشان می دهد با استفاده از راه های ساده تری نیز می توان این مشکل را برطرف کرد. در زمان های گذشته برای حل این مشکل راهکارهای متفاوتی وجود داشت. که از این میان می توان به استفاده از مواد ساده ای که از طبیعت به دست می آمد اشاره کرد.

روش

در این پژوهش درباره مواد طبیعی که در گذشته برای این منظور مورد استفاده قرار می گرفتند پژوهش‌ هایی به عمل آمد. با توجه به نتایج به دست آمده اثربخشی دسته ای از این مواد به عنوان ماده ای موثر برای رفع این مشکل اثبات شد. با توجه به ساختار و ویژگی های مواد طبیعی موثر، گیاهان دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج مشابهی به دست آمد.

برای انجام این کار در ایتدا تعدادی از گیاهان با استفاده از پژوهش‌ های کتابخانه ای و اینترنتی انتخاب شدند. سپس روش های متفاوتی برای استفاده از این گیاهان در کفش پیشنهاد شد. همه این روش ها به راحتی قابل استفاده نبودند. برخی از این روش ها باعث آلوده شدن کفش، جوراب یا پا می شدند. حتی در این میان به مشکلات ناشی از تغییر رنگ پا، کفش و جوراب اشاره کرد. در برخی موارد به دلیل استفاده از گیاهان خشک شده امکان ایجاد خارش بر روی پا وجود داشت. در این پژوهش، برای رفع این معضلات روشی کاربردی برای استفاده از این گیاهان  ارائه شد.

ساخت بوگیر طبیعی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد پا

روش کار به این صورت بود که گیاه مورد نظر در ابتدا خشک شد و سپس با استفاده از هاون به ذرات پودری خیلی ریزی تبدیل شد. این پودر در یک محمل پلیمری پراکنده سازی شد. مخلوط محمل پلیمری و پودر گیاهان دارویی در قالبی مشابه کف کفش ریخته شد و به صورت یک لایه جامد درآمد. سپس این لایه در اندازه های متفاوت برای استفاده افراد مختلف در شرایط یکسان روحی و فعالیتی به کار گرفته شد. لازم به ذکر است که نوع و جنس کفش و جوراب و مدت زمان استفاده در تمامی افراد یکسان بود. اثر بخشی این محصول در جلوگیری از ایجاد بوی بد پا در همه موارد مشاهده شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. آشنایی با انواع کفش ها

2. آشنایی با شیوه های حذف بوی نامطبوع پا

3. آشنایی با انواع بیماری های پوستی

4. آشنایی با انواع بیماری های پا به دلیل استفاده از کفش نامناسب

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت