تبیان، دستیار زندگی
ود   استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه صبر و استقامت اثری سازنده و راهبردی در جوامع مختلف دارد، استفاده از سیره و روش پیامبر اعظم (ص) برای رسیدن به این اصل را ضروری دانست. حجت‌الاسلام و المسل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر اعظم(ص) مظهر قدرت و مقاومت الهی بر روی زمین بود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه صبر و استقامت اثری سازنده و راهبردی در جوامع مختلف دارد، استفاده از سیره و روش پیامبر اعظم (ص) برای رسیدن به این اصل را ضروری دانست.


حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدی اشتهاردی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و نویسنده ،  به بررسی مساله استقامت و مقاومت پیامبر اعظم (ص) در دوران حیاتشان پرداخت و گفت: در بیش از 200 مورد از آیات قرآن به صبر و استقامت توصیه شده چراكه این ویژگی اثری سازنده و راهبر در جوامع مختلف دارد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن كه پروردگار می‌فرماید:''آن كسانیكه گفتند: پرورگار ما خداست و در راه این عقیده و هدف استقامت كردند حتماً مورد تایید الهی خواهند بود''، اظهار داشت: پیامبر (ص) دردورانی ظهور یافت كه خرافات و خودپرستی‌های جاهلیت به اوج خود رسیده بود و تنها حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه (س) در راه تبلیغ دین و ایمان به آن با او هم پیمان بودند، با مقاومت ایشان كار به جایی رسید كه پیامبر (ص) در اواخر عمر، برای لشكر كشی به روم 30 هزار نفر به همراه داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی اشتهاردی با اشاره به استقامت یاران پیامبر اعظم (ص) در راه اهداف و آرمان های اسلام، به ذكر مقاومت خاندان عمار یاسر پرداخت و ابراز داشت: یاسر از شدت ضربات و جراحات مشركین به شهادت رسید، سمیه نیز كه اولین شهید زن اسلام است بنابر آنچه كه شرح كامل آن در كتاب ''تاریخ كامل ابن اثیر، جلد یك، صفحه 491'' آمده است.با تحمل شكنجه و آزار و اذیت دشمنان دین خدا درس استقامت و پایداری را به همه مسلمان آموخت.

این نویسنده و محقق دینی به استقامت پیامبر (ص) در مقابل آزار نزدیكترین خویشاوندانش پرداخت و اذعان داشت: به گفته خود پیامبر (ص)، هیچ پیغمبری در راه رسالت مانند ایشان آزار ندیده است، حتی حضرت نوح (ع)، با 950 سال پیغمبری، كه در این مدت حدود 82 نفر به او ایمان آورده بودند، این نشان دهنده مقاومت بی‌بدیل رسول اكرم (ص) در جنگ و غیر از جنگ است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی اشتهاردی، استقامت رسول اعظم (ص) را ذاتی و اكتسابی دانست و افزود: خدا از لحاظ وراثت و موقعیت اجدادی، پیامبر (ص) را به گونه‌ای آفریده بود كه ذاتاً صبور و مقاوم بود بنابراین زمینه استقامت در وجود ایشان فراهم بود اما عامل دیگری نیز در بروز این ویژگی پیامبر اكرم (ص) تاثیر داشت و آن كسب صبر و مقاومت از طریق توكل، عبادت و ارتباط قوی با پروردگار بود كه پیامبر را مظهر قدرت الهی بر روی زمین ساخته بود.

این استاد حوزه، پیامبر اعظم (ص) را از لحاظ نیرو و استقامت، خورشیدی عالم تاب معرفی كرد و گفت: همه انسان ها با استفاده از آموزه‌های زندگی و سیره پیامبر (ص) می‌توانند از این خورشید پرفروغ كسب فیض كنند و چون امام خمینی (ره) دیگران را از جهل و ظلم و ستم، رها سازند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی اشتهاردی با استناد به كتاب ''تاریخ كامل ابن اثیر، صفحه 508'' و ''جلد دوم كتاب تاریخ طبری، صفحه 81''، به بررسی دو حادثه سخت و كمرشكن فوت ابوطالب عموی پیامبر (ص)و حضرت خدیجه (س)، در زمان حضور یك ساله در شعب ابوطالب، اشاره كرد و اظهار داشت: پیامبر اكرم (ص) در سایه توكل و با تحمل همه سختی های دعوت زمینه‌ای را فراهم كردند كه ''بت'' به عنوان پدیده ای غالب در جامعه زمان بعثت در سال نهم هجرت در شبهه جزیره عربستان به قاچاق تبدیل شد.

وی خاطرنشان كرد: همانطور كه در آیه آخر سوره'' آل عمران'' آمده است كه ''یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلكم تفلحون''، ای كسانیكه ایمان آوردید بردبار باشید و شكیبایی ورزید، خویش را آماده جنگ نگاه دارید و از خدا بترسید تازمینه پیروزی و نجات برای شما فراهم آید، پیامبر این قدرت الهی را به منصه ظهور گذاشت به طوری اكنون شاهد حضور بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان هستیم.