تبیان، دستیار زندگی
به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش شهرتهران ، مرضیه گرد اظهارکرد: یكی از مواردی كه در چهار چوب قانون صورت می گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرداد شهریه مازاد از مدارس غیردولتی درصورت تخلف

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش شهرتهران ، مرضیه گرد اظهارکرد: یكی از مواردی كه در چهار چوب قانون صورت می گیرد، تفویض اختیار به ادارات کل استان ها، شهرستان ها، مناطق و نواحی است که كه براساس آن در اولین قدم، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تشکیل شد تا بتوانیم در این شوراها از نزدیک مشکلات هر منطقه را بررسی کنیم .

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

استرداد شهریه مازاد از مدارس غیردولتی درصورت تخلف

وی با بیان اینکه در سال جاری بعد از ابلاغ این بخشنامه اعضای شورای نظارت شناسایی شدند، اظهارکرد: پیش از ابلاغ دستورالعمل تفویض اختیار به استان ها، اختیارات و وظایف موسسان مدارس غیردولتی محدود بود اما در قانون جدید وظیفه پاسخ‌ گویی به مسائل پرورشی و آموزشی به عهده آن ها گذاشته شده است .

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی از تاسیس شورای هماهنگی موسسان مدارس غیر دولتی به عنوان دومین گام پس از تفویض اختیار به استان ها یاد كرد و افزود: به استناد قانون تفویض اختیار به استان ها، آیین نامه داخلی برای این شورا تدوین و برای اجرا به دیگر استان ها ابلاغ شد .

گرد ادامه داد: بر اساس این آیین نامه، موسسان مدارس غیر دولتی واجد شرایط، نمایندگان خود را در سطح مناطق آموزش و پرورش معرفی کردند و پس از انتخاب و تایید مناطق درسطح استان با تشکیل یک مجمع، شورای موسسه استانی انتخاب و در نهایت یک نفر برای حضور در مجمع عمومی کشور معرفی شد .

وی خاطرنشان کرد: براین اساس مجمع عمومی موسسان مدارس غیردولتی، 13 تیرماه امسال تشکیل و انتخابات برای تعیین شورای هماهنگی مؤسسان کشوری صورت گرفت و اکنون بررسی های قانونی دیگر برای فعالیت این شورا در حال انجام است تا اعضای این شورا به طور رسمی و در جایگاه قانونی درکنارآموزش و پرورش قرارگیرند و پاسخگوی مسئولیت های سنگینی که برعهده آن ها گذاشته شده است، باشند .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشاركت های مردمی با بیان اینكه، وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل درکنار شورای نظارت مناطق آموزش و پرورش بر عملکرد فعالیت مدارس غیردولتی نظارت خواهند کرد، ادامه داد: به نظر می رسد امسال نظارت از سطوح بهتری برخوردار باشد .

وی با اشاره به اعتماد متقابل خانواده ها و مدارس غیردولتی،‌گفت: استرداد شهریه مازاد از مدارس غیردولتی توسط شورای نظارت از مواردی است كه در قانون مدارس غیردولتی آمده است، بنابراین اگر چنانچه با تخلف موسس یا موسسان این مدارس مواجه شویم شورای سیاست گذاری رسما می تواند نسبت به استرداد وجوه اقدام کند .

گرد یادآورشد: علی رغم اینكه تعیین شهریه مدارس غیردولتی منطقی و طبق الگو انجام شده اما برخی از موسسان ابراز نارضایتی کرده اند که چرا شهریه مدرسه آن ها تنها 6 درصد یا 10 درصد افزایش پیدا کرده حال آنکه هر گونه افزایش شهریه و تفاوت درصد بر اساس آیین نامه الگوی شهریه اعمال می شود .

وی از نظارت جدی بر فعالیت های فوق برنامه خبر داد و اظهاركرد: انجام هرگونه فوق برنامه بعد از ساعت14:30 در مدارس غیردولتی باید براساس مجوزهای لازم باشد و متناسب با نوع فعالیت فوق برنامه ای هزینه های آن تعیین و سپس در ادارات شهرستان ها ومناطق بررسی شود .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشاركت های مردمی، شركت دانش آموزان در برنامه های فوق برنامه مدارس غیردولتی را كاملا اختیاری دانست و تصریح كرد: خط قرمزهای تعیین شده برای فعالیت مدارس غیردولتی باید رعایت شود و سازمان مدارس غیردولتی هم چنانكه مدافع دانش آموزان و اولیا است،‌ بر نقش حاکمیتی و حق موسسان نیز توجه دارد .

گرد با اشاره به فعالیت های تابستانی مراكز غیردولتی، گفت: انتظار می رود،  ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، مناطق و ناحیه ها،  بازدید از این مراکز را شروع کنند و ما نیز براین فرایندها نظارت خواهیم کرد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی عنوان کرد: مراكز آموزشی که بدون مجوز آموزش و پرورش در حوزه  دانش آموزی اقدام به برگزاری کلاس یا برنامه ای تحت عنوان پرورشی، آموزشی و تربیت بدنی نمایند، به مراجع ذی صلاح قانونی معرفی خواهد شد، زیرا معتقدیم مفاد آموزشی ارائه شده در مراكز مذكور باید براساس مصوبات آموزش و پرورش باشد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی از برخورد آموزش و پرورش با هماهنگی نیروی انتظامی در سال گذشته  با برخی از مراکز غیر مجاز خبر داد و افزود: امسال نیز این کار را با جدیت دنبال کرده و با مراکزی که مجوز نداشته باشند برخورد می شود .

وی ادامه داد: همه نهادها و دستگاه هایی كه تمایل دارند در تابستان برنامه ویژه گروه سنی دانش آموزان داشته باشند باید با آموزش و پرورش مناطق خود هماهنگی های لازم را صورت دهند و خانواده ها نیزصرفا به مراكزی مراجعه کنند که دارای مجوز آموزش و پرورش هستند .

گرد اظهاركرد: درسال تحصیلی 96-95 از مجموع حدود 13 میلیون دانش آموز مدارس کشور، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر، معادل 11 درصد كل دانش آموزان، در 14 هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می کنند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش