تبیان، دستیار زندگی
ور   هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در بیست ویکمین جلسه خود از وضعیت نامساعد نظام پژوهشی و آموزشی کشور در حوزه علوم انسانی اظهار نگرانی کرد.   دبیر هیات حمایت از کرسی ها درباره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اظهار نگرانی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی از نظام پژوهشی و آموزشی کشور

هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در بیست ویکمین جلسه خود از وضعیت نامساعد نظام پژوهشی و آموزشی کشور در حوزه علوم انسانی اظهار نگرانی کرد.

دبیر هیات حمایت از کرسی ها درباره مسئول تهیه این برنامه گفت : به طور طبیعی باید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با اتخاذ رویکردی تخصصی و ضمن فراهم کردن ساز و کارهای لازم ، تهیه برنامه جامع تولید علم را در دستور کار داشته باشند و نهایتا این برنامه پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب تقدیم لایحه ای از جانب دولت و با احتساب بودجه مورد نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. حجه الاسلام والمسلمین غلامی متذکر شد : عدم اقدام برای طراحی و تهیه چنین برنامه ای حاکی از جدی نگرفتن موضوع نهضت تولید علم از سوی مسئولان یا ضعف هسته های کارشناسی و تصمیم گیری است در بیست و یکمین جلسه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره که امروز ریاست رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید ، ضمن بررسی طرح تشکیل کرسی های پژوهشی و نحوه حمایت هدفمند از پروژه های تحقیقی مهم و حائز اولویت در عرصه علوم انسانی و معارف اسلامی ، در خصوص ضرورت و نحوه مهندسی و مدیریت تولید علم در ایران در حوزه علوم انسانی بحث و تبادل نظر گردید. بر اساس بررسی های به عمل آمده در این زمینه مقرر شد : هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره با اهتمام به نقش قانونی خود در زمینه گسترش کمی و کیفی کرسی های علمی ، طی گزارشی جامع ، نگرانی های خود درباره وضعیت نامساعد نظام آموزشی و پژوهشی کشور و وجود سیاست های مغایر با تولید علم و نظریه پردازی ، در زمینه علوم انسانی را با شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی درمیان گذاشته و برای کمک به تهیه طرح جامع ایجاد بسترهای تولید علم ، اعلام آمادگی نماید.
همچنین در این جلسه درخصوص گسترش فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع تولید علم ، کمک موثر جهاد دانشگاهی به ارتقاء و تقویت ظرفیت های دانشجویی در این عرصه و بسترسازی فرهنگی و همچنین ضرورت ارتقاء نقش و جایگاه مدیریت پژوهشی حوزه علمیه در گسترش هماهنگی و همکاری های علمی میان موسسات تحقیقاتی حوزه ، مشورت هایی صورت گرفت.
گفتنی است ، بیست و یکمین جلسه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره با حضور رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، رئیس جهاد دانشگاهی ، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده فرهنگستان هنر ، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ، نماینده ریاست سازمان صدا و سیما و جناب آقای دکتر کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.