تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن گلایه از این كه هیچ کس آینده مشاغل را برای آموزش و پرورش به تصویر نمی كشد، گفت: باید بدانیم طی ۱۰ سال آینده چه مشاغلی مورد نیازجامعه است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامشخص بودن مشاغل مورد نیاز جامعه طی 10 سال آینده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن گلایه از این كه هیچ کس آینده مشاغل را برای آموزش و پرورش به تصویر نمی كشد، گفت: باید بدانیم طی ۱۰ سال آینده چه مشاغلی مورد نیازجامعه است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

نامشخص بودن مشاغل مورد نیاز جامعه طی 10 سال آینده

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، با بیان اینکه امسال کتاب های شاخه فنی و حرفه ای جدیدالتالیف هستند، اظهارکرد: رویکرد ما در کتب فنی  و حرفه ای، مهارت محوری و پاسخگویی به نیازهای اشتغال جامعه است.

وی افزود: نگاه جدی به مقوله اشتغال و اقتصاد مقاومتی داریم به طوری که فارغ التحصیلان رشته های فنی ما بتوانند جوابگوی نیازهای بازار کار باشند و آمادگی اشتغال را داشته باشند. حتی در افق های دور صادرات نیروی کار را پیش بینی کردیم و برای تحقق آن باید استانداردهای آموزشی را با استانداردهای جهانی کار منطبق کنیم. اگر قرار باشد نیروی کار ما به کشورهای منطقه صادر شود و بتوانند از عهده کار در جای دیگری هم بر بیاید باید دستگاه های متولی کار و اشتغال هم، پای کار بیایند و به ارتقای استانداردهای کار کمک کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز نیازهای بازارکاردر جامعه ما مشخص نیست،اظهار کرد: گله مندی ما این است که هیچ کس آینده مشاغل را برای ما به تصویر نمی کشد که بدانیم در۱۰ سال آینده چه مشاغلی و با چه نیازهایی مورد احتیاج جامعه است و معمولا دست به عصا راه می رویم.

محمدیان افزود: هرچند دروس به نحوی طراحی شده اند که دانش آموز ما از پایه مهارتی برخوردار باشد و اگر تغییراتی در بازار کار ایجاد شد فارغ التحصیلان با گذراندن یک دوره مهارتی به روز آوری شوند اما انتظار داریم از فرآیندهای اشتغال در جامعه مطلع باشیم و استانداردهای جدید مشاغل را تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مشاغل و مهارت ها دستخوش تغییر شده اند، گفت: به عنوان مثال درگذشته رشته مکانیک را داشتیم اما امروز به دلیل تغییرات صنعت خودرو، رشته «مکاترونیک» که تلفیقی از مکانیک، الکترونیک و برق است، ایجاد شده است زیرا دیگر در مجموعه ایران خودرو یک مکانیک قدیمی نمی تواند کارکند و باید حتما از آموزش های نوین برخوردار شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکیدکرد: انتظار داریم بنگاه های اقتصادی، بخش صنعت و وزارت کار بتوانند آینده مشاغل را برای ما تصویر بكشند تا استانداردهای آموزشی جدید را تدوین کنیم. این یک حلقه مفقوده است و ما دچار کمبود در این زمینه هستیم و حتما باید در توسعه و برنامه ریزی رشته ها با احتیاط پیش برویم.

محمدیان با بیان اینکه مردم باید بدانند۱۰ سال ازآخرین زمان انتشار استانداردهای کار ما گذشته است، گفت: استانداردهای کار فعلی تحت عنوان «مجموعه هشتم» در اختیار ماست و در سال های اخیر چند بار مکاتبه با وزارت کار و بخش های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به روزآوری کنند اما جوابی نگرفتیم. قرار نیست هزینه و نیروی آماده به کار تربیت کنیم اما وقتی از سیستم بیرون رفتند کارآمدی نداشته باشند. امید است دستگاه های متولی کمک کنند و آموزش و پرورش در این میدان تنها نباشد.

وی تاکید کرد: وقتی در نظر داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت رشته های فنی هدایت کنیم باید در مسیری پیش برویم که آنان با بصیرت انتخاب رشته کنند و به خانواده ها اطمینان بدهیم که بازارکار برای فرزندانشان مهیاست. باید هنرآموزی که سه سال در هنرستان می ماند، توانمندی و شایستگی حرفه ای در سطح یک، دو و یا سه به دست آورد، به این معنا که حداقل به سطح دو در فنی و حرفه ای و به سطح سه در شاخه کاردانش برسد و توانمند شود.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش