تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مكارم شیرازی كه صبح امروز درآغاز به كار همایش مراكز پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی سخن می گفت مهم ترین سلاح دشمن در برابر اسلام را شبهه افكنی عنوان كرد.   شبهه افكنی به عنوان یك جنگ روانی ازقدیم مع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبهه افكنی مهم ترین سلاح امروز دشمنان اسلام است

آیت الله مكارم شیرازی كه صبح امروز درآغاز به كار همایش مراكز پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی سخن می گفت مهم ترین سلاح دشمن در برابر اسلام را شبهه افكنی عنوان كرد.

شبهه افكنی به عنوان یك جنگ روانی ازقدیم معمول بوده است و كسانی كه ادیان الهی و آسمانی و جنبش های مردمی مزاحم منافع نامشروع آنان بوده سعی كرده اند از طریق شبهه افكنی نیروهای مدافع حق را تضعیف كنند. گاه این جنگ روانی اثری بیش از جنگ نظامی داشته است همچنانكه امروز شاهدیم دشمنان امید حمله نظامی را از دست داده اند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در حال حاضر تمركز روی مبارزه فرهنگی، جنگ روانی و شبهه افكنی است و امیدوارند از این طریق بتوانند نیروهای مدافع حق را تضعیف كرده و یا با ایجاد اختلاف بتوانند نابود كرده و حكومت كنند.

وی افزود: در چنین عرصه ای نباید میدان را خالی كرد و باید نیروهای لازم را برای این میدان آماده كرد و از آنجا كه قرآن همیشه اسوه و الگوی ماست در این عرصه نیز می تواند بهترین الگو باشد.

وی با اشاره به شبهات پاسخ داده شده در قرآن افزود: در سوره های مكی شاهد بسیاری از این پاسخ ها هستیم چرا كه درگیری های فرهنگی و شبهه افكنی ها شدید تر بوده است و اگر شبهاتی را كه قرآن پاسخ گفته جمع آوری شود می تواند راهنمای كاملی برای پویندگان این راه باشد.

وی با بیان اینكه برخی شبهات و پاسخ های ذكر شده در قرآن تصریح كرد: محورهای شبهات دشمنان دربرابر اسلام شامل شبهه افكنی راجع به شخص پیامبر''ص'' قرآن و معاد بود كه اگر می توانستند این ها را متزلزل كنند به یقین به اهداف خود می رسیدند و این قرآن بود كه با پاسخ های ظریف خود این شبهات را از بین برد.

آیت الله مكارم شیرازی ادامه داد: مساله شبهه افكنی منحصر به زمان پیامبر اسلام نبود و قبل از آن در زمان حضرت موسی نیز مكرر مطرح می شد و قرآن نیز اذعان می كند كه این شبهات تازگی ندارد.

وی تاكید كرد:‌در زمان ما شبهه افكنی بسیار گسترده تر از گذشته است چرا كه وسائل ارتباط جمعی بسیارگسترده تر از گذشته شده است و شبهه افكنان از غرب به شرق و شمال به جنوب در پی انتشار شبهات هستند، همچنین انگیزه ها قوی تر شده چرا كه جهانخواران هزینه های بسیاری را صرف سایت های شبهه افكن می كنند كه لازم است همه احساس وظیفه كرد و در مقابل این برنامه ها بایستیم.

این مرجع تقلید شیعه خطاب به مسولین مراكز خاطر نشان كرد: مراكزی كه برای پاسخگویی به شبهات تشكیل شده است باید از جوابهای ضد و نقیض و سوالاتی كه خود باعث شبهات دیگر می شود دوری كنند و با ادبیاتی صحیح، پاسخ های علمی و هماهنگ بتوانند به پرسش كنندگان پاسخ دهند.