تبیان، دستیار زندگی
گاهی در محیط اطرافمان افرادی وجود دارند که چیزهای مصرف می کنند که ظاهر خوشایندی ندارد و یا گاهی در خیابان چنین افرادی را می بینیم، دیدن چنین افرادی به کرات ممکن است وجود چنین مسائلی را برای کودک و نوجوان عادی جلوه دهد. بعنوان والدین چه کار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش خوب و بد در این خیابان های پرخطر

گاهی در محیط اطرافمان افرادی وجود دارند که چیزهای مصرف می‌کنند که ظاهر خوشایندی ندارد و یا گاهی در خیابان چنین افرادی را می‌بینیم، دیدن چنین افرادی به کرات ممکن است وجود چنین مسائلی را برای کودک و نوجوان عادی جلوه دهد. بعنوان والدین چه کاری می‌توان انجام داد که مانع تاثیرات منفی آنها شد...

زهرا خسروجردی- بخش خانواده ایرانی تبیان
اعتیاد، کودک، فرزندان، والدین ، خانواده

وجود محرکات نامناسب در محیط امری اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان تمام عوامل آسیب زا را از محیط کودک دور کرد. حتی گاهی ممکن است یکی از والدین مشکلاتی در این زمینه داشته باشد؛ بعنوان مثال مصرف دخانیات. و الگوی را در محیط خانه در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌دهد که احتمال چنین رفتارهای را بیشتر می‌کند. پذیرفتن این مسئله به والدین کمک می‌کند تا بدنبال چاره‌ی کار باشند که چگونه می‌توانند جلوی آسیبها را بگیرند و کودک و نوجوان در حال رشد را برای یک بزرگسال سالم تربیت و آماده کنند.

سه نکته طلایی

توجه به چند مسئله به والدین کمک می‌کند تا سپهری مناسب برای فرزند خود ایجاد کنند و آنها را در برابر خطرات محیطی  و الگوهای نامناسب ایمن کنند.

بهره‌گیری والدین از اطلاعات درست و اینکه در چه سنی چه چیزی را به فرزندشان آموزش دهند، چگونه آموزش دهند و از چه روش‌هایی استفاده کنند، حائز اهمیت است

ارتباط عاطفی: در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است؛ ارتباط عاطفی مطئمن و ایمن فرزند با والدین، آنها را از ابتلای به بسیاری از مشکلات دور می کند، ارتباط عاطفی امنیت روانی کودک را فراهم می کند و او را از جهت‌گیری به سوی استفاده از مواد برحذر می دارد زیرا می داند نیازهای او به شکل درستی برآورد می شود و نیازی ندارد تا از این طریق به برآورد کردن نیازهای خود بپردازد.

تقویت اعتمادبه نفس: اعتماد به نفس خوب و مناسب به فرد کمک می کند تا بتواند به نحوه درستی با محیط اطراف خود تعامل داشته باشد و نظر و احساس  خود را به موقع بیان کند.  یکی از دلایل گرایش افراد به اعتیاد ناتوانی در بیان احساسات، فقدان مهارتهای ارتباطی و عزت نفس پایین است.

دادن اطلاعات درست و به موقع: امروزه کودک و نوجوان در فضایی قرار گرفته‌اند که اطلاعات درست و نادرست آنها را بمباران کرده است. بهره‌گیری والدین از اطلاعات درست و اینکه در چه سنی چه چیزی را به فرزندشان آموزش دهند، چگونه آموزش دهند و از چه روش‌هایی استفاده کنند، حائز اهمیت است و پل ارتباطی مهمی بین فرزند و والدین محسوب می شود.

چگونه عمل کنیم؟

وقتی در خیابان و یا در محیط تان با افرادی  مواجه می‌شوید که از شرایط مناسبی برخوردار نیستند، می توانید در مورد آن با فرزند خود صحبت کنید: از آنها بپرسید به نظرت چه چیزی باعث شده است، این افراد چنین رفتاری‌های انجام دهند؟ چه حرف‌های فریبنده‌ی آنها شنیده‌اند؛ بعنوان مثال یک بار که هزار بار نمی شود! و غیره ... و یا اینکه چرا نمی توانند به راحتی این رفتارها را ترک کنند؟ و سرانجام چنین رفتارهای به کجا ختم می شود؟ چرا بسیاری از این افراد در ابتدا فکر می‌کنند،  می‌توانند هر زمانی که دوست داشتن از این کار دست بردارند ولی بعد از مدتی موفق به دست کشیدن از این کار نمی‌شوند؟ چطور برخی از دوستانشان آنها را به اینکار تشویق کردند؟

نحوه پرسش در مورد چنین مسائلی، بستگی زیادی به داشتن اطلاعات درست شما دارد تا بتوانید در مورد افکار، احساس و عمل درست و نادرست چنین افرادی گفتگو کنید. حتی می‌توانید تجربیات نزدیک به چنین مسئله خودتان را بیان کنید تا کودک متوجه خطاها شود و اینکه چگونه می‌تواند جلوی آنها را از همان ابتدا بگیرد. به عبارتی در برخورد با چنین موقعیت‌هایی  بجای اینکه بر نگرانی‌ها متمرکز شوید بر آموزش درست تمرکز کنید و یک حلقه دوستی امنی برای تبادل اطلاعات با فرزندتان ایجاد کنید تا فرزند شما بتواند دغدغه ها، شنیده های خود را با شما مطرح کند.

ارتباط و دوستی خانوادگی خود و فرزندتان را با کسانی گسترش دهید که الگوی مناسبی هستند تا فرزندتان با الگوهای مناسب در محیط نیز روبرو شود و با پیامدهای الگوی مناسب و نامناسب آشنا شود. در این زمینه از آموزشهای غیر مستقیم نیز کمک بگیرید

زمانیکه پدر خانواده دچار چنین مشکلی است می‌تواند برای فرزند خود تعریف کند که چطور به این مشکل دچار شده است و چطور محیط اطراف، دوستان، باورها و نگرش‌های اشتباه روی فعالیت و عمل او تاثیر داشته است. و احساسهای منفی خود را نسبت به این موضوع مطرح کند.

ارتباط و دوستی خانوادگی خود و فرزندتان را با کسانی گسترش دهید که الگوی مناسبی هستند تا فرزندتان با الگوهای مناسب در محیط نیز روبرو شود و با پیامدهای الگوی مناسب و نامناسب آشنا شود. در این زمینه از آموزشهای غیر مستقیم نیز کمک بگیرید.

فعالیت‌های تفریحی، آموزشی، ورزشی مناسب برای فرزندتان طراحی کنید و به او کمک کنید تا نواقص خود را در این زمینه ها برطرف کند تا اعتماد به نفس لازم را داشته باشد.

فرزندتان را در موقعیت‌های مناسب اجتماعی قرار دهید و به او کمک کنید تا خود را به شکل درستی ابراز کند و اعتماد به نفس او افزایش یابد.

فرزندتان را به تفاوت‌های فردی، فرهنگی و اجتماعی خانواده‌ها آشنا سازید تا متوجه شود که در بسیاری از خانواده ها، تعاملات، برخوردها، سرگرمی‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.