تبیان، دستیار زندگی
رد  پژوهش‌گر حوزه علمیه قم با بیان این‌كه هرچه مسؤولیتی كه مردم در یك انتخاب می‌خواهند بسپارند، سنگین‌تر باشد، توانایی‌‌شان در شناخت كمتر است، گفت: انتخابات دو مرحله‌ای بهترین شیوه انتخاب رهبر است. حجت‌الاسلام ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غیرمستقیم بودن انتخاب رهبر، نشان از اهمیت این مسؤولیت دارد

پژوهش‌گر حوزه علمیه قم با بیان این‌كه هرچه مسؤولیتی كه مردم در یك انتخاب می‌خواهند بسپارند، سنگین‌تر باشد، توانایی‌‌شان در شناخت كمتر است، گفت: انتخابات دو مرحله‌ای بهترین شیوه انتخاب رهبر است.

حجت‌الاسلام حسنعلی علی اكبریان كه درباره جایگاه انتخابات غیرمستقیم در نظام اسلامی  می‌گفت، خواست مردم را منشأ اساسی در انتخابات غیر مستقیم برشمرد و اظهار داشت: برای این‌كه تشخیص دهیم از میان دو شیوه انتخابات مستقیم و غیر مستقیم كه هر دو با مبانی فقهی ما سازگار است، كدام روش كارآمدتر و دقیق‌تر است باید ببینیم صفات شخصی كه مردم می‌خواهند برای رهبری انتخاب كنند،تا چه حد برای آنها قابل شناخت است.
وی افزود:توانایی‌های كسی كه هنوز این پست مهم را به عهده نگرفته، برای مردم ناشناخته است. زیرا در صحنه‌های دیگری مشغول است كه به این شهرت نیست. مانند رهبر معظم انقلاب كه پیش از به عهده گرفتن رهبری، رییس جمهور بودند و مردم در همین حد ایشان را می‌شناختند.
مسؤول گروه دانش‌های وابسته به فقه پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌كه هرچه مسؤولیتی كه مردم می‌خواهند به كسی بدهند و صفاتی كه باید در او احراز كنند سنگین‌تر باشد، توانایی‌شان در شناخت كمتر است؛ خاطرنشان ساخت: اگر مردم مجتهدانی را كه با آنان ارتباط مستقیم‌تر و نزدیك‌تری دارند، انتخاب كنند و این مجتهدان با تكیه بر تخصص و تقوای خود بهترین و شایسته‌ترین فرد را برای رهبری معرفی كنند، به واقع نزدیك تر خواهد بود.