تبیان، دستیار زندگی
با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی پیشنهاد موضوع ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگردانی کلمات

هدف از پژوهش حاضر جلوگیری از اتلاف وقت و دوباره کاری هنگام تایپ کلمات و بازگرداندن کلمات تایپ شده بود. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به سوال حاضر بود که آیا می توان حروف انگلیسی تایپ شده را با حروف فارسی مربوط به آن حروف در دکمه های صفحه کلید جایگزین کرد؟

بخش پروژه های دانش آموزی- مهدی رحمانی

بازگردانی کلمات

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بازگردانی کلمات

نام ارائه دهنده/دهند گان: مونا محمدخانلو و مائده محمدی

زمینه و نوع پروژه: کامپیوتر/ فناوری اطلاعات

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: مرکز آموزشی فرزانگان 3

زمان یك منبع بسیار ارزشمند حقیقی است كه هرگز قابل برگشت نیست و تولید نمی شود. نمی توان آن را به كسی داد و یا از كسی قرض گرفت. تنها ماشینی كه دنده عقب ندارد زمان است. پس فقط می توان از آن به نحو احسن استفاده كرد. حتی ثانیه ها هم ارزشمند هستند. گاهی وقت‌ ها بسیاری از کاربران کامپیوتر (به خصوص تایپیست ها) در هنگام تایپ بدون توجه به زبان صفحه کلید شروع به تایپ کرده و فراموش می کنند از دکمه های Alt و Shift برای تغییر زبان استفاده کنند و بعد از تایپ چند کلمه یا جمله متوجه می شوند که زبان صفحه کلید با زبان مورد نظر آن ها مغایرت دارد، در این صورت مجبور به پاک کردن جملات شده و تمام کلمات تایپ شده از بین می رود و دوباره کاری صورت می گیرد، این کار باعث تلف شدن زمان و کلافه شدن شخص می شود. اگر برنامه یا ابزاری وجود داشته باشد تا بتوان به وسیله آن جملات لاتین تایپ شده را به فارسی برگردانده و به کاربر ارائه دهد باعث جلوگیری از اتلاف زمان می شود. و تمام کلمات تایپ شده برگردانده می شود. در این پژوهش سعی شده برنامه ای نوشته شود تا کلمات و جملات تایپ شده به حروف انگلیسی را به کلمات و حروف فارسی مربوط به آن حروف انگلیسی صفحه کلید تبدیل می کند.

بازگردانی کلمات

هدف از پژوهش حاضر جلوگیری از اتلاف وقت و دوباره کاری هنگام تایپ کلمات و بازگرداندن کلمات تایپ شده بود. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به سوال حاضر بود که آیا می توان حروف انگلیسی تایپ شده را با حروف فارسی مربوط به آن حروف در دکمه های صفحه کلید جایگزین کرد؟

روش انجام

 مرحله اول: آموزش مبانی برنامه نویسی

ابتدای کار آموزش مقدماتی برنامه نویسی انجام شده که این آموزش ها شامل الگوریتم و حل مسئله، متغیرها و انواع آن، نحوه تعریف متغیر و نامگذاری آن، کاراکترها و کد اسکی و نحوه تبدیل کاراکتر به کد اسکی و بالعکس و کاربرد آن در برنامه نویسی، حلقه ها، شرط، آرایه ها، توابع و زبان C# است.

سپس آموزش های مربوط به برنامه ویژوال استدیو و پلت فرم های مختلف آن، محیط برنامه و قسمت های مختلف آن، ابزارها، Toolbox، و برنامه نویسی در آن انجام می شود.

همچنین آموزش هایی مربوط به برنامه فتوشاپ برای طراحی و ایجاد آیکون برنامه نیز صرت می گیرد.

مرحله دوم: طراحی الگوریتم و آیکون

بعد از آموزش های نام برده در بالا، ابتدا آیکون برنامه طراحی می شود، سپس الگوریتم برنامه و نحوه نوشتن برنامه، طراحی می شود.

مرحله سوم: کدنویسی

در این مرحله ابتدا فرم برنامه ایجاد می شود، بخش مربوط به دریافت جملات قرار داده می شود، سپس متغیرهای موردنیاز تعریف می شوند، کد و تابع این قسمت نوشته شده، آیکون طراحی شده در برنامه قرار داده می شود، اندازه و سایر قسمت های ظاهری برنامه طراحی شده و همچنین دکمه ها و کادرها بر حسب نیاز قرار داده می شوند، تمامی توابع و کدهای مربوط به هر دکمه و کادر مرحله به مرحله نوشته شده و آرایه ها و سایر متغیرهای لازم و مقادیری که در آن ها قرار گرفته می شوند (کدهای اسکی و حروف فارسی و لاتین) تعریف می شوند، توابع مورد نیاز برنامه در قسمت های مختلف نوشته شده، قسمت های مختلف بر حسب نیاز تعریف می شوند، در نهایت برنامه مورد آزمایش قرار می گیرد و پس از رفع دیباگ ها و ایرادها در هر قسمت، برنامه به صورت قطعی مورد استتفاده قرار خواهد گرفت.

مهارت ‌های کسب شده

1. آشنایی با انواع زبان‌های برنامه نویسی

2. آشنایی با مبانی برنامه نویسی

3.  آشنایی با شیوه‌ های طراحی الگوریتم

4. آشنایی با انواع کد نویسی

تنظیم کننده: محبوبه همت