تبیان، دستیار زندگی
یک شیوه درمانی فراموش شده، استفاده از ویروس های کشنده باکتری ها، دوباره برای مقابله با عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس های باکتری خوار جایگزین آنتی بیوتیک ها

یک شیوه درمانی فراموش شده، استفاده از ویروس های کشنده باکتری ها، دوباره برای مقابله با عفونت های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

ویروس های باکتری خوار جایگزین آنتی بیوتیک ها

به گزارش رویترز این درمان جایگزین که «فاژ درمانی» نامیده می شود و در آن از گروهی از ویروس ها به نام باکتریوفاژها یا ویروس های باکتری خوار استفاده می شود و  تاکنون در پزشکی غالب نادیده گرفته شده بود، در ۱۵ سال گذشته توجه های زیادی را به خصوص در کشورهایی در فرانسه، بلژیک و ایالات متحده به خود جلب کرده است.

علاقه دوباره به این شیوه تا حدی ناشی از معضلی افزایش سویه های باکتریایی مرگبار مقاوم به آنتی بیوتیک ها یا «ابرمیکروب ها» است که سازمان جهانی بهداشت اخیراً آن را یک «بحران جهانی بهداشتی» اعلام کرد.

مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز اخیرا درباره یک «عصر پسا آنتی بیوتیکی» هشدار داد که در آن عفونت های عادی دوباره به عواملی مرگبار تبدیل می شوند.

آلن دوبلانش، پزشکی که پیشگام  احیای این شیوه درمانی در فرانسه است، می گوید: «فاژ درمانی به خصوص بر عفونت های درگیر کننده استخوان ها و مفاصل موثر است، اما همچنین می تواند برای عفونت های ادراری، ریوی و چشمی استفاده شود.»

این شیوه که در طول جنگ جهانی اول شناسایی شد و در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰میلادی گسترش یافت، عوارض جانبی نامطلوب معدودی دارد.

دوبلانش ادعا می کند که ۱۵ بیمار دچار عفونت عمدتاً پس از حوادث جاده ای را که آنتی بیوتیک ها بر آن ها مؤثر نبودند، درمان کرده است.

درمان با این روش معمولاً برای چند هفته طول می کشد و عموماً نسبت به آنتی بیوتیک های خط آخر که ممکن است هزینه ای ده ها هزار دلاری داشته باشند، ارزان تر هستند.

اما مشکل این است که شرکت های داروسازی علاقه  ای به این شیوه درمانی نشان نمی دهند، عمدتا به این خاظر که نمی توان برای ویروس ها خق انحصاری یا پتنت به دست آورد. از طرف دیگر بازده سرمایه گذاری بر روی این شیوه کم است.

گرچه جتذ شرکت تازه تاسیس در اروپا سرمایه گذاری بر روی فاژ درمانی را آغاز کرده اند، اما چرخه کار آزمایی بالینی ممکن است دست کم یک دهه به طول انجامد، بنابراین این  سرمایه گذاری در درازمدت و شابد با احتمال موفقیت کم - بازده خواهد داشت

اتحادیه اروپا یک کار آزمایی بالینی به نام Phagoburn را شروع کرده است تا کارایی درمان های بر اساس ویروس بر روی افراد دچار سوختگی شدید را آزمایش کند. نیمی از گروه ۲۰۰ نفری شرکت کننده با شیوه های معمول و نیم دیگر با فاژ درمانی معالجه می شوند.

کارشناسان می گویند این شیوه جایگزین درمان آنتی بیوتیکی نیست، بلکه می تواند مکمل آن باشد.

دکتر دوبلانش نیز درباره انتشار احتمالی ویروس های درمانی در محیط هشدار داد و گفت استفاده پزشکی از آن ها باید به صورت کامل نظارت شده باشد.

منبع: همشهری آنلاین