تبیان، دستیار زندگی
سازمان بهداشت جهانی در واکنش به روند رو به افزایش مقاومن آنتی بیوتیکی در جهان اولین لیست از ابرباکتری های مقاوم به دارو که زندگی بشر را تهدید می کنند، منتشر ساخته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی رسمی مرگبارترین باکتری‌ های مقاوم به دارو

سازمان بهداشت جهانی در واکنش به روند رو به افزایش مقاومن آنتی ‌بیوتیکی در جهان اولین لیست از ابرباکتری‌های مقاوم به دارو که زندگی بشر را تهدید می‌کنند، منتشر ساخته ‌است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

معرفی رسمی مرگبارترین باکتری‌ های مقاوم به دارو

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این لیست متشكل از 12 خانواده از باكتری ‌های مرگباری است كه نسبت به داروهای موجود كه برای درمان عفونت ‌های رایج مورد استفاده قرار می ‌گیرند، مقاوم شده‌اند. مقاومت آنتی‌ بیوتیكی سالانه جان 700 هزار نفر را می ‌گیرد و در صورتی كه این پدیده مهار نشود، این آمار به گفته متخصصان می ‌تواند تا سال 2050 به 10 میلیون نفر در سال برسد.

به گفته ماری پل كینی دستیار مدیركل سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی‌ بیوتیكی به سرعت درحال رشد است درحالی كه گزینه‌ های موجود برای درمان آن رو به اتمام گذاشته ‌است و در صورتی كه اقدامی صورت نگیرد، آنتی ‌بیوتیك‌ های جدیدی كه شاید به آن ها نیاز فوری باشد، به موقع در دسترس قرار نگیرند.

این لیست به سه بخش ضروری تقسیم شده ‌است: بحرانی، شدید و متوسط هریك نشان ‌دهنده شدت و وخامت وضعیت و نیاز به آنتی ‌بیوتیك برای مقابله با باكتری ‌ها است.

بخش بحرانی شامل سه باكتری است: آسینوباكتر بومانی، سودوماس آئروژینوزا و انتروباكتریاسیا كه نسبت به داروهای متعددی مقاوم هستند و می ‌توانند بیماری‌ های متعددی ازجمله عفونت ‌های خونی و ذات ‌الریه را ایجاد كنند. این گونه‌های باكتری همگی نمونه‌های باكتری‌هایی هستند كه به باكتری‌های گِرَم منفی شهرت دارند،‌باكتری ‌هایی كه معمولا دو غشای سلول ایجاد می‌كنند و به این شكل نفوذ ملكول ‌های دارو را دشوارتر می‌سازند.

9 باكتری مهم دیگر كه در دسته‌بندی شدید و متوسط قرار گرفته‌اند باكتری‌هایی هستند كه عامل ابتلا به بیماری‌ های رایج ‌تری مانند مسمومیت غذایی یا سوزاك هستند كه در صورت افزایش مقاومت دارویی می‌توانند مرگبار شوند. در این بخش باكتری‌های استافیلوكوكوس اروئوس یا MRSA،‌سالمونلا و هموفیلوس آنفلوآنزا جا گرفته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی با انتشار این لیست به این نكته تاكید دارد كه تلاش ‌های كنونی برای ساخت آنتی‌بیوتیك‌های جدید برای مهار خطرهایی كه این باكتری‌ها برای بشریت به دنبال دارند كافی نیست. یكی از مشكلاتی كه این تلاش‌ها را با كندی مواجه ساخته،‌ سود‌ده نبودن این داروها برای شركت‌های داروسازی است زیرا اگرچه زمان و سرمایه زیادی برای ساخت و تولید این داروها صرف می‌شود، اما بیماران آن ها را برای مدتی كوتاه استفاده می‌كنند و این به آن معنی است كه میزان كمی از داروها به فروش می ‌رسند.

لیست كامل منتشر شده از باكتری‌های مقاوم به دارو توسط سازمان بهداشت جهانی از این قرار است:

اولویت اول: بحرانی

1. آسینوباكتر بومانی،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیك كارباپنم

2. سودوماس آئروژینوزا،‌مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیك كاراباپنم

3. انتروباكتریاسیا، مقاوم نسبت به آنتی‌بیوتیك كاراباپنم

اولویت دوم: شدید

1. انتروکوک فاسیوم، مقاوم نسبت به وانكومایسین

2. استافیلوكوكوس اروئوس،‌مقاوم نسبت به متیسیلی و وانكومایسین

3. هلیوباكتر پیلوری،‌مقاوم نسبت به كلاریترومایسین

4. كامپیلوباكتر، مقاوم نسبت به فلوروكوینولون

5. سالمونلا، مقاوم نسبت به فلوروكوینولون

6. نایسریا گونوره‌آ،‌مقاوم نسبت به سفالوسپورین و فلوروكوینولون

اولویت سوم: متوسط

1. استرپتوکوک پنومونیه،‌غیرحساس به پنیسیلین

2. هموفیلوس آنفلوآنزا، مقاوم نسبت به آمپیسیلین

3. شیگلا،‌مقاوم نسبت به فلوروكوینولون

منبع: همشهری آنلاین