تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین نکته برای درمان مبتلایان به بیماری ایبی کنترل این بیماری به وسیله پیشگیری و کنترل عفونت زخم به وسیله کنترل میکروب ها و باکتری ها است هم چنین به دلیل پوست حساس، این بیماران نباید در معرض تابش نور خورشید و امواج مضر باشند زیرا نورخورشید منجر به...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت لباس مناسب برای بیماران پروانه ای، دستاورد برتر دوره اول مدرسه دخترانه امام صادق(ع)

ساخت لباس مناسب برای بیماران پروانه ای، دستاورد برتر دوره اول مدرسه دخترانه امام صادق(ع)

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برایایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: ساخت لباس مناسب برای بیماران پروانه ای

نام مدرسه: مدرسه دخترانه امام صادق (ع)

نام استاد: خانم سوده شیری

دانش آموزان: مریم احسانی منش، سارینا شاکری

چکیده:

مهم ترین نکته برای درمان مبتلایان به بیماری ایبی کنترل این بیماری به وسیله پیشگیری و کنترل عفونت زخم به وسیله کنترل میکروب ها و باکتری ها است هم چنین به دلیل پوست حساس، این بیماران نباید در معرض تابش نور خورشید و امواج مضر باشند زیرا نورخورشید منجر به آفتاب سوختگی می شود. ما در این پژوهش نانو الیاف را از زیست پلیمرها تهیه کردیم. در ابتدا مواد ضد میکروبی را به طور طبیعی با استفاده از تانن پوست انار تهیه کرده، هم چنین نانو ذره نقره را به روش سبز با استفاده از کیتوزان سنتز نموده که کیتوزان یک پلیمر زیست تخریب پذیر است و از کتین که از پوست سخت پوستان مانند میگو تهیه می شود. نانو نقره به روش سبز تهیه شده که اندازه نانوذرات بین 50 تا 80 نانومتر می باشد. و همچنین خاصیت آنتی باکتری نانو نقره را با سه باکتری اشریشیا کوک، سودومونو و استافیلوکوک اورئوس شایع برروی زخم بررسی کردیم.

مقدمه:

به گزارش بی اس ام اس بیماری پروانه ای (اپیدرمولیز بولوسا) با نام بین المللی « EB» یا همان ای بی، بیماری خاص و دردناک و و حشتناکی است که در اثر یک جهش ژنتیکی بوجود می‌آید و از بدو تولد تا پایان عمر همراه بیمار خواهد بود و درمان هم ندارد و فقط باید کنترل شود و این بیماری به هیچ وجه واگیر دار نیست. امروزه نیز مرکزی به نام «خانه ای بی» جایی برای تسکین زخم‌ های پروانگی است که به نیازمند کمک ‌های مالی نیز می‌باشند.

از هر ۱ میلیون نفر ۵۰ نفر با بیماری ای بی به دنیا می‌آیند و در جمعیت فعلی از هر ۱ میلیون نفر ۹ نفر مبتلا می ‌باشد. این بیماری در همه جای دنیا و در هر نژادی شایع بوده و هر دو جنس را مبتلا می‌کند.

برای آن درمانی وجود ندارد و تنها با راه ‌های پرهزینه می‌توان از سختی آن کم کرد. عامل این بیماری نیز ازدواج‌ های فامیلی می ‌باشد. بیماری پروانه ‌ای در بافت ‌های پوستی رخ می دهد بصورتی که در  پوست و غشای مخاطی تاول ایجاد می‌کند. بخاطر نازک شدن پوست در اثر این بیماری به آن پروانه ‌ای می‌گویند و می ‌تواند ملایم و یا کشنده باشد.در این بیماری پوست به شدت حساس و شکننده می ‌شود. بطوری که کوچکترین خراش موجب تاول ‌های دردناک خواهد شد. این حساسیت گاهی به حدی است که فرد نمی ‌تواند حتی لباس بپوشد و یا باعث از دست دادن قسمتی از اعضای بدن خود شود که این اتفاق سرانجام به مرگ وی منجر می ‌شود. شیوع این بیماری ۱ در ۵۰۰۰۰ است. این بیماری از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن ایجاد می‌شود و در تمامی گروه های قومی و نژادی رخ می دهد و به طور مساوی بر مردان و زنان اثر می کند. در نتیجه، پوست به شدت شکننده خواهد شد و کوچکترین اصطکاک یا آسیبی لایه های پوستی را جدا کرده و ایجاد تاول می‌کند. افراد دچارشده به این بیماری در معرض ریسک سرطان پوست می ‌باشند. پوست شامل دو لایه می ‌باشد: لایه خارجی که روپوست (اپیدرمیس) خوانده می‌شود و لایه داخلی، پوست (درمیس). در افراد سالم، قلاب‌ های پروتئینی که از کلاژن ساخته شده ‌اند بین دو لایه وجود دارند که مانع حرکت مستقل (اصطکاکی) این دو لایه می ‌شوند. در افراد مبتلا به‌ای بی، این دو لایه پوستی فاقد این پروتئین بوده و کوچکترین عملی که باعث ایجاد اصطکاک بین دو لایه می‌ شود (مثل مالیدن یا فشار) ایجاد تاول و زخم ‌های دردناک می‌کند. مبتلایان به‌ ای بی درد خود را با سوختگی درجه سه قابل مقایسه می‌دانند.

هدف کلی طرح:

ساخت لباس نانویی برای افراد مبتلا به بیماری ای بی

اهداف جزئی طرح:

• کمک به کنترل بیماری

• کاهش هزینه درمان

• کاهش زمان دوره درمان

اهداف کاربردی طرح:

• کاهش هزینه

• عوارض جانبی بسیار کم تر

• تاثیر گذاری سریع تر

سوالات پژوهشی:

• تاثیر نانو نقره بر روی زخم چگونه است؟

• تاثیر نانو ذره فریت در جذب امواج مغناطیسی بر روی الیاف چه مقدار است؟

• خواص مواد بیوپلیمر برروی زخم چگونه است؟

• تانن برروی زخم و کنترل عفونت چه تاثیری دارد؟

• روند بهبود و کنترل بیماری با نانو الیاف چگونه است؟

روش جمع آوری اطلاعات:

• اینترنت

• مقالات معتبر علمی ودانشگاهی متعدد

• کتب علمی

• پرس جو ازافراد مطلع ومتخصص

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نگار تجملیان

تنظیم: نسرین صادقی