تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی گفت: درختکاری در حریم تخت جمشید موجب آسیب ریشه ها به بقایای باقی مانده از شهر پارسه می شود و با این اقدامات برخورد می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیب درختان به آثار باقی مانده پارسه

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: درختکاری در حریم تخت جمشید موجب آسیب ریشه‌ها به بقایای باقی مانده از شهر پارسه می‌شود و با این اقدامات برخورد می‌کنیم.

بخش گردشگری تبیان
تخت جمشید

فرهاد عزیزی درباره قلع و قمع درختکاری‌های غیرمجاز در حریم تخت جمشید  گفت: در اطراف مجموعه تخت جمشید هنوز کاوش‌های باستانی تکمیل نشده و امکان دارد در لایه‌های زیرین زمین آثار تاریخی وجود داشته باشد پس تا زمان تکمیل این اقدامات نباید کاری انجام داد هر چند که عملیات ژئوفیزیک انجام شده باشد اما عمق آثار در هر جا متفاوت است و از آنجاکه  به عنوان مثال در جایی بعد از چند سال ورودی پارسه در آورده شد بنابراین هنوز ممکن است بقایای آثاری در این محدوده باشد که اقدامی مانند درختکاری روی سطح زمین به این لایه‌های زیرین آسیب بزند.

وی ادامه داد: از نظر جهاد کشاورزی کشت درخت در چنین محدوده‌هایی مشکلی ندارد ولی برای ما مسئله است. چون بخش عمده‌ای از شهر در لایه‌های زیرین بوده است. نهال کاری موجب می‌شود که درخت ریشه‌دار شود و ریشه‌ها به آثار باقی بمانده آسیب وارد کند.

عزیزی گفت: تجربه نشان داده که اگر اکنون افراد نهال کاری کنند بعدها دور آن حصار می‌کشند و زمانی که درختان بزرگ‌تر شد آن محدوده به ویلا و یا خانه باغ تبدیل می‌شود در آن صورت مشکلات نیز بزرگ‌تر خواهد شد پس بهتر است که از همان ابتدا جلوی این مشکلات گرفته شود.


منبع: مهر