تبیان، دستیار زندگی
یی یك نویسنده برجسته روزنامه «نیویورك‌تایمز» در تحلیلی كه طی آن خواسته به كاخ سفید خط دهد، اوج شناخت تحلیلگران آمریكایی را از مرجعیت شیعه به نمایش گذاشته است! به گزارش بازتاب، «میخائیل اسلكمین» در روزنامه «نیویورك‌تای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش اوج حماقت در کلام زبدگان آمریکایی

یك نویسنده برجسته روزنامه «نیویورك‌تایمز» در تحلیلی كه طی آن خواسته به كاخ سفید خط دهد، اوج شناخت تحلیلگران آمریكایی را از مرجعیت شیعه به نمایش گذاشته است!

به گزارش بازتاب، «میخائیل اسلكمین» در روزنامه «نیویورك‌تایمز» كه به عنوان تریبون نخبگان آمریكا شناخته می‌شود، مدعی شده آیت‌الله سیستانی از آنجا مخالف تنش میان ایران و آمریكاست كه نگران است چهار سرور كامپیوتری دفتر ایشان در كالیفرنیا قطع شود!

تحلیل بسیار عالمانه! این نویسنده در حالی مطرح می‌شود كه آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید بیشتر شیعیان عراق، تاكنون هیچ‌یك از مقامات آمریكایی را به حضور نپذیرفته است.

این نویسنده برجسته! می‌نویسد: مؤثرترین و تنها مرد امروز عراق، رهبر مذهبی شیعیان این كشور، آیت‌الله سیستانی است كه توانسته، مسكن و خدمات پزشكی رایگان را برای ده‌ها هزار طلبه اسلامی فراهم كند و صدها سایت مذهبی نیز در سراسر جهان دارد.

اما هم‌اكنون چیزی در عراق تعیین نمی‌شود، بلكه تصمیم‌گیری اصلی در پایتخت مذهبی ایران انجام می‌شود.

در حالی كه بوش قصد دارد، ثبات عراق را در بخشی نیز با قدرت دادن به شیعیان تأمین كند، باید به شدت روابط بین ایران و عراق را نیز جهت‌یابی نماید. آمریكا تنها با مسئله دخالت ایران در عراق روبه‌رو نیست، بلكه با روابط عراق با ایران نیز درگیر است.

با اشغال عراق به دست آمریكایی‌ها، مردم ایران، احساسات عمیق‌تر و گسترده‌تری نسبت به آیت‌الله سیستانی پیدا كردند.

اختلاف بین شیعیان عراق و ایران كه در هشت سال جنگ ایران و عراق بدتر شده بود، با هویت گرفتن دوباره شیعیان عراق بسیار كم‌رنگ شده است.

در حالی كه آمریكا می‌گوید كه قصد دارد اختلافات خود با ایران را از طریق مذاكره حل كند، بسیاری مقامات و كارشناسان ایرانی هنوز هم از یك حمله نظامی به ایران، پیش از آن‌كه بوش بركنار شود، می‌ترسند.

مقامات امنیتی ایران بر این احساس پیوند مذهبی با عراق و همچنین شیعیان كشورهایی چون هند و عربستان به عنوان یك استراتژی دفاعی حساب باز كرده‌ و اعتقاد دارند، به رغم اختلافات فلسفی! با آیت‌الله سیستانی، ایران سرزمین مادری تشیع است و حمله به این كشور، باعث تحریك شیعیان در سراسر جهان خواهد شد.

سازمان آیت‌الله سیستانی، هنوز هم نگران این است كه تنش‌های بین ایران و آمریكا بر فعالیت آنها تأثیر گذارد. آنها دو سرور بزرگ كامپیوتری در كالیفرنیا دارند كه هسته فعالیت‌های تكنولوژیك او به شمار می‌روند و اگر آمریكا دسترسی به این سرورها را قطع كند، شبكه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، عملا از بین خواهد رفت.

همچنین باید گفت، آیت‌الله سیستانی مدرسه مذهبی در ایران ندارد، اما روابط تكنولوژیك سطح بالایی با مدارس ایرانی برقرار كرده است، به گونه‌ای كه از طریق دفتر خود در قم چهار سایت برای انتشار ایدئولوژی خویش در میان شیعیان ایجاد كرده است.