تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت دویست و سیزدهمین سال گشت تولد حكیم حاج ملاهادی سبزواری عصر روز چهارشنبه مراسمی در محل آرامگاه این حكیم و عالم مسلمان در سبزوار برگزار شد. رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار در این مراسم ضمن تجلیل از مقام حا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم بزرگداشت فیلسوف بزرگ حاج ملاهادی سبزواری در زادگاهش برگزار شد

به مناسبت دویست و سیزدهمین سال گشت تولد حكیم حاج ملاهادی سبزواری عصر روز چهارشنبه مراسمی در محل آرامگاه این حكیم و عالم مسلمان در سبزوار برگزار شد.


رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار در این مراسم ضمن تجلیل از مقام حاج ملاهادی، از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی "اسرار" در آینده نزدیك خبر داد.

علی الداغی گفت: معرفی شخصیت، زندگانی، آثار، اشعار و نیز تاریخچه و معماری آرامگاه این عالم بزرگ بخشی از اهداف راه‌اندازی پایگاه اسرار است.

حكیم سبزواری در سال ‪ ۱۲۱۲‬هجری قمری در سبزوار متولد شد و پس از طی دوره تحصیلات دینی در مشهد و اصفهان، به سبزوار بازگشت.

حاج ملاهادی حدود ‪ ۴۰‬سال در مدرسه علمیه فصیحیه سبزوار به تدریس حكمت و فقه و تفسیر پرداخت و بزرگترین حوزه بحث و تدریس حمكت اشراق و مشاء را در سبزوار تاسیس كرد.

به همین خاطر آوازه وی در سراسر ایران و دیگر نقاط مانند عراق و هند پیچید و مشتاقان حكمت اسلامی از هر سو به سبزوار شتافتند تا عقاید و آرا حكیمان ایران، یونان و اسلام را از آخرین حكیم اسلامی در آن عصر بشنوند لذا گفته می‌شود در این مدت بیش از ‪ ۱۰۰۰‬طلبه با ملیتهای مختلف در محضر وی تلمذ كردند.

ملاهادی در شعر و شاعری هم دستی داشت و "اسرار" تخلص می‌كرد.

حكیم سبزواری در طول عمر گرانمایه‌اش ‪ ۱۷‬كتاب به رشته تحریر درآورد كه یكی از آنها "شرح منظومه" است كه در عین حال مهمترین اثر او و جامعترین كتابی است كه یك دوره منطق و فلسفه را در نهایت اختصار دربردارد.

حاج ملاهادی در سال ‪ ۱۲۸۹‬هجری قمری در سن ‪ ۷۷‬سالگی درگذشت. آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان كارگر شهر سبزوار قرار دارد.

مركز شهرستان ‪ ۵۵۰‬هزار نفری سبزوار در ‪ ۲۲۰‬كیلومتری غرب مشهد واقع است.