تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید به یک خانواده شاد تبدیل شوید حتما این هفت روش را در زندگی زناشویی رعایت کنید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت گام آسمانی برای رسیدن به خانواده شاد

اگر می خواهید به یک خانواده شاد تبدیل شوید حتما این هفت روش را در زندگی زناشویی رعایت کنید ...

بخش خانواده ایرانی تبیان
خانواده شاد، خانواده، زن و شوهر، آرامش

1- زن و شوهر از جمله کسانی هستند که بواسطه ی روابط تنگاتنگی که با هم دارند، ممکن است بیشترین کشمکش را نیز با هم داشته باشند؛ به همین علت قرآن کریم به صلح و سازش و گذشت در روابط میان زوجین تأکید ویژه ای دارد.

خداوند در آیه‌ی 14 سوره ی مبارکه ی تغابن می فرماید: « ای کسانی که ایمان آورده اید، در حقیقت برخی از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمایند، از آنان بر حذر باشید و اگر ببخشایید و در گذرید و بیامرزید، به راستی خدا آمرزنده مهربان است.»

2-خداوند  در آیه ی 19 سوره ی مبارکه ی نساء فرموده است: «و با آنان خوشرفتاری کنید و اگر آنان را خوش ندارید [بدانید که] چه بسا چیزی را ناخوش بدارید و خداوند در آن خیر بسیار نهاده باشد.»

در این دو آیه مرد مورد خطاب قرار گرفته و در مواردی که خطایی از زن سر می زند، به « گذشت» توصیه شده است.

3-در آیه ی 138 سوره ی مبارکه نساء نیز زن مورد خطاب قرار گرفته و در مواردی که از سوی همسرش جفایی می بیند به «صلح و سازش» توصیه شده است:

و اگر زنی ، از طغیان و سرکشی یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد مانعی ندارد با هم صلح کنند و صلح، بهتر است؛ اگر چه مردم بخل می ورزند. و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه سازید، خداوند به آنچه انجام می دهید اگاه است.

4- گذشت و خطاپوشی در سیره ی ائمه ی معصوم و انبیای الهی علیهم السلام، جلوه ی خاصی دارد. نمونه‌هایی چون گذشت امام حسن مجتبی (علیه السلام) از مرد شامی که به آن حضرت ناسزا گفته بود و اکرام و اطعام او همچنین چشم پوشی حضرت یوسف (علیه السلام) از گناه برادرانش و ...

5-پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند: «خیر نسائکم الودود الولود الموانیة و شرها الجوج: بهترین زنان‌تان زنی است که با محبت فرزند آورد و سازگار باشد و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد، (مستدرک الوسائل ، ج 14، ص 162)

6-حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: «فدارها علی کل حال و احسن الصحبة لها فیصفو عیشک؛ همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت با صفا شود.» (مکارم الاخلاق، ص 318)

7-فراموش نکنیم اتفاق هایی که پیش چشم فرزندانمان در محیط خانه رخ می دهد، در رفتارشان بازتاب می‌یابد. رفتارهایی که حتی خودمان را آزار خواهد داد. با چشم پوشی و گذشت آرامش و سلامت را به خانواده خود هدیه کنید چرا که در چنین محیطی است که فرزندانی سالم و شاداب رشد خواهند کرد.


منبع : ماهنامه خانواده شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.