تبیان، دستیار زندگی
براساس روایات هنگامی که انسان قصد ازدواج می کند. در گام اول، باید بر خدا توکل کرده و دعا کند که زن پرهیزکار و پاکدامن نصیب او شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از خدا چه همسری را طلب کنیم؟

براساس روایات هنگامی که انسان قصد ازدواج می کند. در گام اول، باید بر خدا توکل کرده و دعا کند که زن پرهیزکار و پاکدامن نصیب او شود.

بخش کلوب ازدواج تبیان
انتخاب همسر، ازدواج، کلوب ازدواج ، خانواده

امام صادق (علیه السلام) در این زمینه به ابوبصیر فرمود:

زمانی که یکی از شما بخواهد ازدواج کند، چه کاری باید انجام دهد؟

گفت: نمی دانم.

لازم است هر جوانی، قبل از اقدام به ازدواج، از خداوند همسری را طلب کند که با تقوا و شایسته باشد؛ زیرا همسر مناسب و دین دار، فرزند پاک برای آدمی به ارمغان می آورد

فرمود: هرگاه تصمیم به این کار گرفت، دو رکعت نماز بخواند [پس] از خداوند سپاس‌گزاری کند و بگوید: خداوندا، من می خواهم  ازدواج کنم پس، زنی را نصیب من کن که پاک دامن‌تر است و نسبت به خود و اموال من نگه دارنده تر و پر روزی‌تر و پُر برکت تر است و برایم فرزندی پاک مقدر فرما که در زندگی و پس از مردنم جانشین شایسته قرارش دهی. (الکافی، ج3، ص 482، ح3).

بنابر این روایت لازم است هر جوانی، قبل از اقدام به ازدواج، از خداوند همسری را طلب کند که با تقوا و شایسته باشد؛ زیرا همسر مناسب و دین دار، فرزند پاک برای آدمی به ارمغان می آورد. این مهم در روایات دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته: پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) می فرماید:

ببینید و دقت کنید که نطفه خود را در چه محلی قرار می دهید که اخلاق سرایت می کند.

این سخن اشاره به قانون وراثت و تأثیر آن بر فرزند دارد؛ زن صالح و سالم می تواند نقش مثبتی بر تربیت دینی فرزند داشته، صفات مثبت را به او انتقال دهد؛ همان گونه که صفات ناپسند توسط زن ناشایست منتقل می شود، از همین رو برخی احادیث از ازدواج با زن کودن نهی کرده اند.

رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) نیز در حدیثی این گونه به قانون ارث اشاره کرده اند:

بپرهیزید خضراء الدین، سوال شد: خضراء الدین چیست؟

فرمود:زن زیبایی که در چمن زار و یا گلستان بد پرورش یافته باشد. (الکافی، ج5، ص332).

بنابراین، نمی‌توان به زیبارویانی که در محیطی عاری از خداشناسی و معنویت پرورش یافته‌اند، به عنوان همسری مناسب نگاه کرد؛ چه بسا گناه کردن موجب تغییر اوصاف و خصوصیات شده و باعث به وجود آمدن نسلی گناهکار شود، اما از خانواده هایی که در رأس آن ها افراد شایسته و صالح قرار دارد، نسل‌هایی نیکوکار و یا ایمان پدید خواهد آمد. کسی که در خانواده‌ای بزرگ و یا فضیلت به دنیا آمده یا تربیت دینی پرورش یافته و توانسته صفات و اخلاقیات نیکو را ارث ببرد. می تواند بهترین گزینه جهت انتخاب باشد. البته امکان دارد که قانون توارث، تغییرپذیر باشد؛ مانند حضرت نوح (علیه السلام) که فرزندی غیرصالح داشت.

ببینید و دقت کنید که نطفه خود را در چه محلی قرار می دهید که اخلاق سرایت می کند

از طرف دیگر، نگاه کردن به دایی و خاله نیز راهنمای خوبی برای تعیین همسر آینده است؛ بر طبق سخنان امامان معصوم (علیه السلام)، زنان، فرزندانی همانند برادران و خواهران خود به دنیا می آورند.

به فرموده پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم):

برای نطفه های خود بهترین را انتخاب کنید: زیرا زنان، فرزندانی مثل برادران و خواهران خود به دنیا می آورند. (نهج الصاحه، ص 381)

علاوه بر این، اگر کسی از همسر موافق و همراه محروم باشد، ناآرام و حیران شده زندگی ناتمامی خواهد داشت. که این مسئله موجبات غفلت او را از آخرت ایجاد می کند. بر همین اساس، یکی از موجبات آسایش مومن، زن شایسته ای دانسته شده که در کار دنیا و آخرت کمک مرد باشد. (المخصال، ج1، ص 149).

منبع : کتاب عطیه الهی –فاطمه سادات آقامیری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.