تبیان، دستیار زندگی
سیداکبر میرجعفری می گوید: برداشت هنری از یک واقعه مانند دفاع مقدس به زمان ربطی ندارد. چنان که شعر محتشم چند قرن پس از واقعه عاشورا سروده شده است و همچنان مورد توجه مخاطبان قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برداشت هنری از دفاع مقدس به زمان ربطی ندارد

سیداکبر میرجعفری می‌گوید: برداشت هنری از یک واقعه مانند دفاع مقدس به زمان ربطی ندارد. چنان‌که شعر محتشم چند قرن پس از واقعه عاشورا سروده شده است و همچنان مورد توجه مخاطبان قرار دارد.

بخش ادبیات تبیان
سیداکبر میرجعفری

بر اساس خبر رسیده، این شاعر و نویسنده درباره ضرورت توجه بیشتر به آثار مکتوب دفاع مقدس گفت: با توجه با دور شدن از سال‌های جنگ و مقتضیات زمانه حال، پرداختن به دفاع مقدس در حوزه ادبیات ضرورت ویژه‌ای پیدا کرده است چراکه خاصیت ادبیات این است که واقعه یا حادثه‌ای را از زمان و مکان فراتر می‌برد.

او در توضیح سخنان خود، ادامه داد: اکنون سال‌ها از عاشورا گذشته است؛ اما هنوز هم آثاری در این زمینه خلق می‌شود که خواندنی است. این مساله مربوط به یک رویداد خاص نیست؛ حتی با وجود گذشت سال‌ها از جنبش سیاهان آمریکا، آثاری درباره آن نوشته می‌شود. تا زمانی که نوعی از آثار ادبی خواننده دارد، نویسندگان می‌توانند در آن زمینه دست به خلق بزنند.

میرجعفری با بیان این‌که از نظر تاریخی یک اثر هرچه به زمان حادثه نزدیک‌تر باشد، احتمال صحت و سقم آن بیشتر است، اظهار کرد: این نوع آثار، نوشته‌های تاریخی‌اند نه ادبیات. بله هرچه وقایع‌نگاران جنگ به خود حادثه نزدیک‌تر باشند، گزارش‌های آن‌ها قابل اعتناتر است. اما یک داستان‌نویس یا فیلم ساز هم از همین آثار واقعی الهام می‌گیرد و دست به خلق اثر هنری می‌زند.

با توجه با دور شدن از سال‌های جنگ و مقتضیات زمانه حال، پرداختن به دفاع مقدس در حوزه ادبیات ضرورت ویژه‌ای پیدا کرده است چراکه خاصیت ادبیات این است که واقعه یا حادثه‌ای را از زمان و مکان فراتر می‌برد.

سراینده مجموعه شعر طنز «بازار سیاه گیسو» در پاسخ به این‌که آیا استفاده از عنصر طنز می‌تواند در اثربخشی آثار دفاع مقدسی نقش سازنده‌ای داشته باشد، گفت: گویا اقبال مخاطب به طنز در زمانه ما باعث شده نویسندگان عرصه‌های مختلف برای تاثیرگذاری آثارشان از طنز استفاده کنند. خیلی هم خوب است.

میرجعفری اظهار کرد: در حوزه دفاع مقدس هم طنز ظرفیت‌های زیادی را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد. اما باید توجه داشت که طنز گاهی به پرتگاهی تبدیل می‌شود که کلیت اثر را به نابودی می‌کشاند. معتقدم طنازی فقط مختص معدودی از نویسندگان است. بنابراین اگر هر نویسنده‌ای بخواهد از طنز استفاده کند، معلوم نیست فرجام خوشی داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود حمایت‌هایی که نهادها و سازمان‌های مختلف از ادبیات دفاع مقدس، کمتر شاهد خلق و اتتشار شاهکارهای ادبی بوده‌ایم، گفت: بنده چندان از این حمایت‌ها اطلاعی ندارم. مگر حمایتی می شود؟ پس چرا از بنده حمایت نشده؟!

نویسنده آثاری همچون «ریحان‌هایی که مادرم دوست داشت» و «چارپاره» درباره ضرورت وجود جوایز و جشنواره‌های مربوط به دفاع مقدس و نقش آن‌ها در ارتقای سطح آثار گفت: نویسنده یا هنرمند به تشویق نیاز دارد. هرچه این تشویق‌ها بیشتر باشد، قطعا هنرمندان با شوق بیشتری به خلق اثر می‌پردازند. در حوزه دفاع مقدس تا آن‌جا که جسته و گریخته می‌شنوم این سال‌ها از این دست تشویق‌ها خیلی کم شده است.

منبع: ایسنا