تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که بیش از پنج ماه به آغاز رویداد تبریز 2018 باقی نمانده و این کلانشهر قرار است به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی و با میزبانی تعداد قابل توجهی گردشگران داخلی و خارجی خود را بیش از پیش در سطح ملی و جهانی مطرح کند، به نظر می رسد نوعی درهم ریختگی و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبریز 2018در دست‌انداز بلاتکلیفی

در شرایطی که بیش از پنج ماه به آغاز رویداد تبریز 2018 باقی نمانده و این کلانشهر قرار است به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی و با میزبانی تعداد قابل توجهی گردشگران داخلی و خارجی خود را بیش از پیش در سطح ملی و جهانی مطرح کند، به نظر می‌رسد نوعی درهم ریختگی و بلاتکلیفی و کندی در روند برنامه‌ریزی و اجرای امور این رویداد به چشم می‌خورد.

بخش گردشگری تبیان
تبریز

انتخاب تبریز به عنوان شهرنمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018؛ بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و آذربایجان شرقی است، اما با توجه به ماموریت‌هایی که برای تبریز 2018 در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد، دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان این بخش هر چند با برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف درصدد رسیدن به اهداف تعیین شده هستند، ولی شواهد نشانگر این موضوع است که برنامه‌های عملیاتی آنچنان قابل توجهی در سطح محلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی انجام نشده و متولیان این حوزه در حد کلی‌گویی درجا می‌زنند. همچنین به نظر می‌رسد دستگاه‌های ملی و استانی در انجام وظایف خود در این باره هماهنگ نیستند. به‌عنوان مثال رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در سفر اخیر خود به تبریز برنامه‌های تبریز2018 را در حد کاغذ دانسته و گفته بود: متاسفانه باوجود این‌که کمتر از شش ماه به آغاز رویداد بزرگ ایران فرصت داریم هنوز برخی برنامه‌ها اجرایی نشده و در حد یک برگه کاغذ باقی مانده است.

زهرا احمدی‌پور با گلایه از این‌که زمان‌بندی مشخص برای تقویم ملی این رویداد بزرگ وجود ندارد، افزود: باید برنامه‌های هر کدام از چهار فصل رویداد تعیین شود چراکه این برنامه‌ها بعد از تبریز 2018 به درد نمی‌خورند.

احمدی‌پور تاکید کرد: از لحاظ جابه‌جایی اعتبارات دولتی مشکلی نداریم ولی برای تامین اعتبارات باید برنامه‌های دقیق تک‌تک کارگروه‌ها مشخص شود.

گلایه مقامات استانی

بااین حال مقامات استانی آذربایجان شرقی چیز دیگری می‌گویند که حکایت از کم کاری برخی دستگاه‌های ملی در این قضیه دارد.

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: هرچند تمامی اقدامات و پیگیری‌های لازم در سطح استانی انجام شده و پیشنهادها به دستگاه‌های مرکزی ارائه شده است، اما تاکنون این پیشنهادها به مصوبه تبدیل نشده و آنها جهت اجرایی کردن مصوبات منتظر تصمیمات دستگاه‌های ملی هستند.

وی با اشاره به این‌که بخش خصوصی استان در بحث تبریز 2018 پای کار آمده است، گفت: انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه نیز در تأمین اعتبار مورد نیاز این رویداد مهم به‌طور جدی اقدام کند.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: تمامی اصناف، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی از آمادگی کامل برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های تبریز 2018 برخوردار هستند، ولی توان بخش خصوصی ما به اندازه‌ای نیست که تأمین زیرساخت‌ها را هم عهده‌دار شود و در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: هرچند بخش خصوصی در این حوزه نیز وارد شده است، اما برای تحقق کامل اهداف در این حوزه نیازمند تأمین اعتبارات از‌سوی دولت هستیم.

جبارزاده تصریح کرد: البته از منابع داخلی بانک‌ها تسهیلاتی برای مراکز اقامتی و هتل‌ها و مهمان‌پذیرها پرداخت می‌شود، اما نرخ سود آنها بالاست و ضروری است که برای این‌گونه مراکز که توان کافی برای دریافت این تسهیلات ندارند یارانه مناسب در نظر گرفته شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: هم‌اکنون صدور ویزای الکترونیکی در فرودگاه تبریز انجام می‌شود، اما این کار نیازمند مقدماتی است و آن حضور گردشگران و مسافران خارجی است.

وی گفت: وزارت امورخارجه و نمایندگی‌های ایران در کشورهای خارجی می‌توانند در این خصوص اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم را انجام دهند و اگر اختیارات کافی به دفتر وزارت امور خارجه در تبریز هم داده شود، این دفتر می‌تواند اقدامات مناسبی در این راستا انجام دهد.

در حال تکمیل زیرساخت‌ها هستیم

با این‌که ظرفیت‌های گردشگری تبریز می‌تواند پاسخگوی توسعه پروازهای بین‌المللی به مقصد شهرهای مهم جهان باشد، با این حال وضعیت کلی این فرودگاه، در شان جایگاه بین‌المللی تبریز نیست.

در همین حال، صادق نجفی شهردار تبریز گفت: اکنون که تبریز به عنوان یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های تمدن اسلامی، مورد توجه کشورهای اسلامی قرار گرفته‌ است، مصمم هستیم این جایگاه مهم را در درجه اول به کشورهای منطقه و سپس به سایر کشورها، معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم این کلانشهر برای سال 2018 پایانه مرکزی تبریز است که پس از سه دهه بلاتکلیفی به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه بر لزوم تقویت خطوط هوایی و زیرساخت‌های فرودگاه بین‌المللی تبریز تاکید کرد و افزود: شهرداری تبریز در دو سال گذشته، جمعا ده میلیارد تومان به برنامه‌های تقویت و تجهیز فرودگاه تبریز تزریق کرده است؛ با این حال، با حمایت‌های شورای اسلامی شهر، مصمم به افزایش این حمایت‌ها هستیم.

نجفی افزود: با این‌که ظرفیت‌های گردشگری تبریز می‌تواند پاسخگوی توسعه پروازهای بین‌المللی به مقصد شهرهای مهم جهان باشد، با این حال وضعیت کلی این فرودگاه، در شان جایگاه بین‌المللی تبریز نیست.

21 دستگاه ملی درگیرند

مرتضی آبداربخشایش، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با تاکید بر مشارکت دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی در اجرای برنامه‌های تبریز 2018 خاطرنشان کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند 10 درصد از اعتبارات ردیف‌های ملی متمرکز خود را در این حوزه تخصیص دهند.

آبداربخشایش افزود: براساس یکی از بندهای دیگر همین مصوبه در سال 97، دولت، ردیف اعتباری ویژه‌ای برای تبریز 2018 خواهد داد. این مقام مسئول با بیان این‌که 21 دستگاه اجرایی در بحث تبریز 2018 درگیر هستند، گفت: به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های گسترده تبریز پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی، تمامی وزارتخانه‌ها برنامه‌های خود اعم از علمی، ورزشی، فرهنگی، سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی را به میزبانی تبریز برگزار کنند.

وی با اشاره به این‌که در میزبانی تبریز 2018، پنج محور گردشگری خواهیم داشت، تصریح کرد: اولین محور آن «تبریز ـ‌ اهر ـ‌ کلیبر» بوده و محورهای بعدی نیز به ترتیب شامل «مرند ـ‌ جلفا»، «آذرشهر ـ‌ مراغه»، «میانه» و «بستان‌آباد ـ‌ سراب ـ‌ سرعین» است که گردشگران با این پنج محور به خانه‌های تاریخی، موزه‌ها و فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی هدایت خواهند شد.


منبع:جام‌جم /سعیده دلال‌علیپور