تبیان، دستیار زندگی
از آنجا که بیش از 90درصد آب مصرفی کشور در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به این که کشور ما خشک و کم آب است، هر گونه صرفه جویی در مصرف آب لازم و ضروری می باشد. در این پژوهش برای اولین بار از گیاه آلوئه ورا چیپس هایی تهیه شد که می تواند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیپس آبرسان، دستاورد برتر دوره اول مدرسه تربیت (اصفهان)

چیپس آبرسان، دستاورد برتر دوره اول مدرسه تربیت (اصفهان)

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع:  چیپس آبرسان

نام مدرسه: تربیت (اصفهان)

نام استاد: خانم پرستو علمداری

دانش آموزان: مبینا اتابکی

چکیده:

از آنجا که بیش از 90درصد آب مصرفی کشور در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به این که کشور ما خشک و کم آب است، هر گونه صرفه جویی در مصرف آب لازم و ضروری می باشد. در این پژوهش برای اولین بار از گیاه آلوئه ورا  چیپس هایی تهیه شد که می تواند 50 برابر وزن خود آب جذب نماید که به عنوان چیپس آبرسان معرفی شده است. به  همین دلیل این چیپس ها به عنوان ژل های جاذب آب طبیعی  در کشاورزی و برای کاشت دانه های لوبیا در گلدان مورد  تحقیق قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مصرف آب این گلدان ها تا 90 درصد کاهش یافته است. با توجه به حجم زیاد آبی که در کشاورزی مصرف می شود، استفاده از چیپس آبرسان در کشاورزی ضمن این که امتیاز طبیعی بودن را دارا می باشند، (امروزه در کشاورزی ژل های جاذب آب شیمیایی به کار می رود) می تواند میزان زیادی از مصرف آب را کاهش دهد و در مصرف آب صرفه جویی کند و حتی موجب رشد بهتر گیاهان گردد.

تعاریف:

ژل: ژل به ماده ای گفته می شود که وقتی در حلال خود قرار گیرد، حلال خود را جذب و متورم می گردد ولی حل نمی شود و حلال جذب کرده خود را حتی تحت فشار نیز از دست نمی دهد.

ژل های جاذب آب شیمیایی(هیدروژل): در صورتیکه ژل آبدوست باشد آن را هیدروژل می نامند. ژل های جاذب آب به ماده پلیمری خشک (شکر مانند) با توانایی جذب محلول آبی به میزان چندین برابر وزن خود و با قابلیت نگهداری آن در خود اطلاق می شودکه ذرات ماده متورم شده ژل ها تغییر شکل کلی نمی دهند و عمده ترین کار برد آن در بخش بهداشتی و کشاورزی است.

آلوئه ورا: گیاه صبر زرد با نام علمی  آلوئه ورا Aloevera از جمله با ارزش ترین گیاهان نادر دنیاست که صدها سال پیش از میلاد مورد توجه و استفاده بشر بوده است. از دیگر اسامی آن در ایران می توان به صبر تلخ، شاخ بزی و گیاه درمانگر، گیاه جاودانگی لاله بیابان، گیاه دارویی، گیاه ملکه اشاره کرد. باید گفتدر کمال شگفتی 96 درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. 4 درصد باقیمانده حاوی مواد فراوانی است که 75 نوع آن شناخته شده اند.

نحوه پیدایش تحقیق:

همیشه می دیدم که وقتی می خواهیم به مسافرت برویم، مادرم مقداری ژل جاذب آب را درون گلدان می اندازد. زمانی که دلیل این کار او را پرسیدم،گفت: این ژل ها آب را به خود جذب می کند و هر موقع گیاه به آب نیاز داشت از آب این ژل ها استفاده می کند و مصرف آب گیاه را کم می کند. در همان موقع این سوال برای من پیش آمد که آیا ژلی طبیعی وجود دارد که بتواند آب را در خود نگه دارد و در کاهش مصرف آب گیاه موثر باشد؟ از آنجایی که گیاه آلوئه ورا را در خانه مصرف می کردیم و با آن آشنایی داشتم، می دانستم که برگ های این گیاه ژل مانند است، در نتیجه تصمیم گرفتم گیاه آلوئه ورا را مورد آزمایش قرار دهم.

ضرورت انجام تحقیق:

آب مایه حیات است. غذا به کشاورزی و کشاورزی به آب نیاز دارد . آب عامل اصلی در تولید محصولات کشاورزی است. با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و بهره برداری بی رویه از منابع زمینی و آلوده سازی زمین های کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی بشر ناخواسته باعث بروز تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا و کمبود آب گردیده و تولید کشاورزی با مشکلات شدید روبرو شده است. بدیهی است در چنین وضعیتی هر  اقدامی در صرفه جویی آب و جلوگیری از هدر رفت آن اهمیتی اساسی دارد. کشور ما سرزمینی خشک و کم آب است و متوسط بارندگی سالانه آن حدود 250 میلی متر می باشد. میزان کل آب مصرفی سالیانه حدود 90 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار بیش از 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود که از این مقدار بیش از 65 درصد آن به علت آبیاری به شیوه های غلط هدر می رود که بخشی از این آب های هدر رفته علاوه بر شستن کودهای شیمیایی محلول و بردن آنها به عمق زمین موجب آلودگی آب های زیرزمینی نیز می گردد.

با استفاده از ژل های جاذب آب شیمیایی می توان تا 50 تا 70 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کرد. بدیهی است با استفاده از این ژل ها و هم چنین استفاده از سایر روش های نوین آبیاری می توان سرزمین های خشکی مثل ایران را از نگرانی در خشکسالی از بین برد و از وابستگی به ورود مواد غذایی از خارج و بحران اشتغال از طرف  دیگر نجات داد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نگار تجملیان

تنظیم: نسرین صادقی