تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله سعی شده است درباره جایگزین کردن سوخت های فسیلی با سوخت های جایگزین طبیعی صحبت شود. در این راستا به معرفی بایو دیزل، مزایا، معایب و موانع تولید آن ها پرداخته ایم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص بایودیزل تولید شده از هسته انار و انگور، دستاورد برتر دوره اول مدرسه سیمای نور

خواص بایودیزل تولید شده از هسته انار و انگور، دستاورد برتر دوره اول مدرسه سیمای نور

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه

موضوع: بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی بایودیزل تولید شده از هسته انار و انگور

نام مدرسه: سیمای نور

نام استاد: خانم نرگس احمدآقایی

دانش آموزان: مهتا فرشاد، فاطمه امیدی، مینا حاجی محمودی، کیمیا محسنی، کیانا صادقی

چکیده:

در این مقاله سعی شده است درباره جایگزین کردن سوخت های فسیلی با سوخت های جایگزین طبیعی صحبت شود. در این راستا به معرفی بایودیزل، مزایا، معایب و موانع تولید آن ها پرداخته ایم.

مقدمه:

اخیراً مسئله ای که در سراسر دنیا و به ویژه در ایران مد نظر قرار گرفته، یافتن راهکارهایی جهت کاهش مصرف سوخت و انرژی است.

انجام تحقیقات و اجرای طرح ها در زمینه جایگزین کردن سوخت های فسیلی با سوخت های جایگزین طبیعی، ازجمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا منابع نفتی و گازی ایران که جهت ادامه حیات صنایع کشور اهمیت دارد، بنا بر نظر برخی از کارشناسان درصورت ادامه روند مصرف کنونی تا کمتر از 5 دهه آینده به اتمام می رسد. بنابراین اعتقاد کارشناسان بر این است که باید بتوان با اجرای سیاست های مناسبی در زمینه انرژی های جایگزین، میزان مصرف سوخت های فسیلی در کشور را کاهش داد تا ذخایر نفتی و گازی کشور دیرتر تمام شود و نسل های بعد نیز بتوانند از آن ها استفاده کنند.

استفاده از سوخت های گیاهی یا هرنوع سوخت جایگزین نیز می تواند در کاهش میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مؤثر باشد.

در سال های اخیر مطالعات کارشناسی انجام شده روی حوزه های نفتی و گازی در دنیا حکایت از آن دارد که تا یکی، دو سده آینده ذخایر گازی و نفتی رو به پایان خواهد رفت، بنابراین از هم اکنون دانشمندان سرگرم انجام تحقیقاتی جهت یافتن راه هایی

برای جایگزینی سوخت های فسیلی با سوخت های جایگزین و پایدار هستند.

سوخت جایگزین که همچنین به سوخت غیرمعمول و سوخت پیشرفته معروف است، به هر نوع ماده ای می گویند که می تواند به عنوان سوخت و به جای سوخت های معمولی استفاده شود.

سوخت های معمولی عبارتند از: سوخت های فسیلی (نفت، زغال سنگ، پروپان و گاز طبیعی) و سوخت های هسته ای مانند اورانیم.

برخی از بهترین سوخت های جایگزین عبارتند از: بیودیزل، سوخت الکل (متانول، اتانول، بوتانول) الکتریسیته ذخیره شده در مواد شیمیایی (مانند باتری و پیل سوختی)، هیدروژن، گاز متان غیرفسیلی، گاز طبیعی غیرفسیلی، سوخت روغن گیاهی و دیگر زیست توده.

سوخت زیستی:

نوعی از سوخت است که از منابع زیست توده به دست می آید. این سوخت شامل بایودیزل، اتانول مایع، متانول و سوخت های دیزل گازی می شود.

از منابع اولیه سوخت های زیستی می توان به ضایعات چوبی، تفاله های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد.

بایو دیزل یکی از انواع سوخت های گیاهی است که می توان آن را از روغن های گیاهی و چربی حیوانات تولید و از آن به جای گازوئیل در موتورهای گازوییلی استفاده کرد.بایودیزل از ترکیب شیمیایی روغن های گیاهی یا حیوانی با هیدروکسید سدیم و متانول (یا اتانول) حاصل می شود.

بسیاری در اروپا به استفاده از بایودیزل روی آورده اند. در حقیقت از میان دیگر انواع سوخت های زیستی، بایودیزل بیشترین استفاده را در این قاره دارد. به گفته دکتر مجید عباس پور، رییس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد تهران، بایودیزل یا سوخت زیستی را می توان در جاهای مختلف به کاربرد، از جمله در خودروها.

یکی از کاربردهایی که به صورت گسترده دنبال آن هستند، تولید سوختی است که برای احتراق موتور مناسب باشد و لذا کاربرد عمده ای در خودروها دارد.

ولی در جاهای دیگر می توان آن را در رابطه با منابع ثابت استفاده کرد ولی با توجه به هزینه ای که در حال حاضر دارد، بیشتر در خودروها استفاده می شود. در بعضی از کشورها عملا دارند از آن استفاده می کنند، مثل برزیل. ولی ما در ایران هنوز موردی نداریم که از این نوع سوخت، استفاده عملی شود.

او در مورد امکان تولید چنین سوختی در ایران متذکر میشود:  در کشور ایران مراکزی که توانمندی داشته باشند و بتوانند از این نوع سوخت استفاده کنند، مناطق جنوبی هستند که در مناطق وسیعی کشت نیشکر صورت می گیرد با هدف تولید شکر ولی ساقه های نیشکر که اصطلاحاً به آن باگاس گفته می شود و برای تولید شکر به طور مستقیم قابل استفاده نیستند و در برخی مناطق به صورت پسماند است را می سوزانند که این کار درستی نیست، چون گازهایی که متصاعد می کند، مناسب نیست و از طرفی خود این محصول، قابل استفاده است یعنی همین پسماندهای ناشی از فرآورده های نیشکر قابل استفاده هستند که در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نگار تجملیان