تبیان، دستیار زندگی
آشپزی بر روی بلور سنگ صورتی، مقداری از خواص طبیعی سالم نمک صورتی را وارد غذا می کند. چنین خواصی شامل متعادل کردن PH بدن، تثبیت سطح آب بدن، بهبود هضم غذا و کاهش رفلاکس اسید معده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص نمک هیمالیا چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد

آشپزی بر روی بلور سنگ صورتی، مقداری از خواص طبیعی سالم نمک صورتی را وارد غذا می‌کند. چنین خواصی شامل متعادل کردن PH بدن، تثبیت سطح آب بدن، بهبود هضم غذا و کاهش رفلاکس اسید معده می‌شود.

مترجم: سمیه جولائی _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

نمک هیمالیا

شما هم احتمالاً چیزهایی درباره برخی خواص اعجاب انگیز نمک صورتی هیمالیا شنیده‌اید. اما آیا چیزی هم درباره شیوه استفاده از آن می‌دانید؟ شاید این‌که در یک غروب زیبا بر روی تکه‌ای سنگ بلوری شام شب را آماده کنید، برایتان جالب باشد؛ این قطعاً ایده‌ای جدید برای پخت غذا به شمار می‌آید. به هر حال، جزء هر کدام از این دو گروه که باشید، حق دارید چون این شیوه نسبتاً جدید است و ویژگی‌های خودش را دارد.

استفاده از نمک صورتی رنگ هیمالیا شگفت‌انگیز است، دلایل خوبی هم برای این کار وجود دارد. نه فقط این بلورهای پیشاتاریخی سالم‌تر هستند؛ بلکه غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. همه این‌ها در کنار زیبایی خیره کننده و سحرآمیز آن‌هاست. در این مقاله نه دلیل عمده برای استفاده از این تکه‌های درشت سنگ‌های بلورین را بررسی خواهیم کرد.

1- نمک صورتی رنگ هیمالیا، مواد معدنی خاصی را به غذا اضافه می‌کند

آشپزی بر روی بلور سنگ صورتی، مقداری از خواص طبیعی سالم نمک صورتی را وارد غذا می‌کند. چنین خواصی شامل متعادل کردن PH بدن، تثبیت سطح آب بدن، بهبود هضم غذا و کاهش رفلاکس اسید معده می‌شود. البته میزان نمکی که به این طریق وارد غذا می‌شود، با توجه به میزان اثر عوامل خاص موجود در این سنگ، جذب غذا می‌شوند که شامل میزان رطوبت مواد غذایی، میزان و حجم روغن به کاررفته در آماده‌سازی غذا، دمای سنگ، و.... خواهد بود.

2- ترکیبی از مزه‌ها، مزه‌ای فراتر از مزه نمک نمکدان را به ارمغان می‌آورد

آشپزی بر روی بلور سنگ صورتی، مقداری از خواص طبیعی سالم نمک صورتی را وارد غذا می‌کند. چنین خواصی شامل متعادل کردن PH بدن، تثبیت سطح آب بدن، بهبود هضم غذا و کاهش رفلاکس اسید معده می‌شود

علاوه بر کلرید سدیم (همان نمک معمولی داخل نمکدان)، سنگ نمک صورتی حاوی بیش از 80 ماده معدنی به غیر از کلرید سدیم است که علاوه بر خواص آن برای بدن، مزه‌ای ترکیبی را ایجاد می‌کند. غذاهایی که بر روی این سنگ تهیه می‌شوند، برخی از این پیچیدگی مزه را از سنگ دریافت می‌کنند، که باعث می‌شود همان غذاهای آشنای همیشگی را دوباره با مزه‌ای نو تجربه کرد.

3- کمی نمک! فقط کمی!

بلورهای صورتی رنگ هیمالیا، تخلخلی بسیار اندک و قابلیت جذب رطوبت حداقلی دارند. به دلیل همین دو ویژگی است که غذا در مواجهه با سنگ آن‌قدر شور نمی‌شود که نتوان آن را خورد. در عوض، سنگ صورتی ما، بخش بسیار کمی از مزه نمکی خود را به غذا می‌بخشد که آزاردهنده نیست.

4- یک سطح ضد باکتری طبیعی

برخلاف سایر انواع قابلمه‌ها یا به طور کلی سایر سطوحی که برای تهیه غذا از آن استفاده می‌شود، در هنگام آشپزی با این نمک خاص، دیگر نگران ریزجانداران یا باکتری‌ها نباشید. با توجه به میزان تخلخل اندک و میزان رطوبت کمی که در آن وجود دارد، این بلور، محیطی ضد باکتری را فراهم می‌کند.

5- مقاومت به گرمای زیاد

برای جلوگیری از ترک خوردن بلور، باید به آرامی آن را گرم کرد (بیشتر از 200 فارنهایت در عرض پانزده دقیقه) گفته می‌شود که نمک صورتی هیمالیا این سنگ، مقاومت بسیار زیادی تا نقطه ذوب یعنی بیش از 800 سانتی‌گراد (اندکی کمتر از هزار و پانصد درجه فارنهایت) را تحمل می‌کند که داشتن چنین شرایطی آن را برای آشپزی با حرارت زیاد مناسب ساخته است.

6- توزیع گرمای فوق العاده عالی

با توجه به ساختار بلورین نمک صورتی هیمالیا، توزیع گرما در کل سطح بلور، باید به صورت یکنواخت در کل سنگ پخش شود، نه به صورت نامتوازن. مثلاً حرارت در وسط سنگ و آشپزی در گوشه‌های آن درست نیست. پس اگر حرارت به صورت یکنواخت در هر نقطه از سنگ پخته شود، تفاوتی نخواهد داشت که در کدام قسمت آن غذا را بپزیم.

نمک هیمالیا

7- نگه داشتن گرما به مدت طولانی

همچنین با ساختار بلورینی که این سنگ دارد به خوبی حرارت را حفظ می‌کند- چه گرما و چه سرما- طولانی‌تر از هر وسیله دیگری برای آشپزی و تهیه غذا این ویژگی برجسته را دارد. معنای این ویژگی این است که دیگر نباید نگران باشید غذای تهیه شده بر روی این سنگ پس از اتمام کار تا رسیدن به سر سفره سرد شود.

8- غذای گرم و سرد فرقی ندارد

علاوه بر غذاهایی که به صورت گرم سرو می‌شوند، غذاهایی که سرد سرو می‌شوند نیز در این نوع قابلمه خوشمزه خواهد شد.

9- نمک، قابلمه یا دیس غذا

این قطعات بلورین صورتی رنگ، بسیار زیبا و جذاب هستند؛ پس می‌توان از آن‌ها علاوه بر سطحی برای پخت غذا، به عنوان بشقاب یا دیس سرو غذا نیز استفاده کرد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.