تبیان، دستیار زندگی
همزمان با چهارمین ماه از سال «اقتصادمقاومتی،تولید و اشتغال» وب سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی به ارائه راهکار دربرابر ورود و مصرف کالای بی کیفیت چینی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکار تبیانی برای اقتصاد مقاومتی - با بی کیفیتی کالای چینی چه کنیم؟

همزمان با چهارمین ماه از سال «اقتصادمقاومتی،تولید و اشتغال» وب سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی به ارائه راهکار دربرابر ورود و مصرف کالای بی کیفیت چینی پرداخت.

هومن بهلولی

به گزارش تبیان و به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس نظریه های متعدد اقتصادی تهیه و منتشر کرده است.

سعید صادق زاده در این مقاله می نویسد:«رسیدن به توسعه پایدار مد نظر این اقتصاد، یعنی زمانی که کشور به اعتلای صنعتی متکی به خود رسیده است و اگر کالایی به آن از هر کشوری همانند چین به هر دلیلی (تحریم یا قیمت پائین) وارد می‌شود یعنی ظرفیت تولید آن در داخل نبوده و یا بخشی از این کالا صرفأ جهت تکمیل فرایند تولید وارد شده.حال در این صورت هم باید از روش های مهندسی معکوس استفاده نمود. بازاری که کالای چینی در آن به وفور دیده می‌شود نمی تواند نمایانگر اقتصاد مقاومتی باشد. البته خوشبختانه در راستای توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم، دولت یازدهم در آخرین روزهای کاری خود قراردادهایی با کشور چین و فرانسه برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز کشور به امضاء رساند که این امر یعنی توجه به جذب سرمایه های کلان خارجی برای رشد و توسعه اقتصاد داخلی ایجاد اشتغال. پس در نتیجه کشور چین هم طی سال ها فعالیت اقتصادی گسترده، سرمایه های کلانی را دارد که باید تا فرصت داریم از ظرفیت های موجود آن بهره کافی را برده و به جای واردات کالا از این کشور به سمت جذب سرمایه گذاری برویم. البته این تصور که همه کالاهای چینی موجود در بازار ایران کیفیت لازم را ندارند درست نیست چراکه هم اکنون برند های اقتصادی بزرگ دنیا هر یک در چین واحد تولیدی را دارند. کشور چین به دلیل آنکه دارای نهادهای اقتصادی بزرگ و کوچک گسترده ای است به خریداران محصولات خود این امکان را می دهند که کالای مورد نظر را با درجه کیفیت (خوب، متوسط و...) انتخاب نمایند که متأسفانه برخی از افراد سود جو کالای کم کیفیت را به دلیل ارزان تر بودن و سودآوری بالا سفارش و به کشور وارد می‌نمایند. لذا اقدامات کنترلی باید مورد توجه نهادهای ذیربط قرار بگیرد بدین منظور که ابتدا از کیفیت کالا اطمینان حاصل شود و اگر امتیازهای لازم را آورد به کشور وارد گردد در غیر این صورت از عرضه آن در بازار جلوگیری شود. در آخر باید گفت که استفاده از قابلیت های اقتصادی سایر کشورها برای توسعه و رسیدن به اقتصاد مقاومتی می تواند کار گشا باشد.»

علاقه مندان می توانند برای آگاهی از سایر نظرات این نویسنده در خصوص اقتصاد مقاومتی به اینجا مراجعه کنند.