تبیان، دستیار زندگی
باکتری ها می توانند ببینند، در واقع تمامی فضای این تک سلولی ها یک چشم واحد است و مانند یک دوربین کوچک با قابلیت متمرکز ساختن نور عمل می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باکتری ها می بینند؛ درست مثل ما

باکتری ها می توانند ببینند،  در واقع تمامی فضای این تک سلولی ها یک چشم واحد است و مانند یک دوربین کوچک با قابلیت متمرکز ساختن نور عمل می کند.

باکتری ها می بینند؛ درست مثل ما

براساس گزارش MSNBC، این توانایی چیزی فراتر از احساس جهت نور است و به این تك سلول ها اجازه می دهد تا نقطه  درست را انتخاب كنند. به گفته دانشمندان دانشگاه فرایبورگ و كویین مری، دانستن اینكه باكتری ها همانطور می توانند جهان اطرافشان را ببینند كه انسان می تواند، بسیار هیجان انگیز است.

محققان با مطالعه روی گونه  ای از سیانو باكتری ها كه عامل تشكیل لجن سبزرنگ سطح سنگ ها در نزدیكی مناطق مرطوب و دریاها هستند، به این حقیقت پی بردند. از گذشته این حقیقت آشكار شده بود كه این باكتری ها می توانند به سمت نور حركت كنند یا از آن دور شوند و به همان  شیوه ای فتوسنتز را انجام می دهند كه گیاهان انجام می دهند.

محققان با تاباندن پرتوهای لیزری روی باكتری ها رفتارهای آن ها را با میكروسكوپ تحت نظر گرفتند و مشاهده كردند این موجودات تا چه اندازه نسبت به نور حساسند و نسبت به آن آگاهی دارند. به محض اینكه حاشیه دیواره سلول با حاشیه نور لیزر برخورد می كرد،  سلول مسیر خود را تغییر می داد و از نور لیزر دور می شد.

به گفته دانشمندان سیانو باكتری ها احتمالا قدیمی ترین و كوچكترین نمونه های جانداران چشم دوربینی هستند. دانشمندان احتمال می دهند این جانداران می توانند نور را تقریبا شبیه به چشم انسان متمركز سازند،  اگرچه تصویری نهایی كدرتر از چیزی است كه انسان می بیند.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی