تبیان، دستیار زندگی
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با دومین سالروز حصول برجام، این توافق را یک موفقیت برای دیپلماسی چندجانبه توصیف کرد و گفت: توافق هسته ای به جامعه بین الملل تعلق دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موگرینی: برجام متعلق به جامعه بین‌الملل است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با دومین سالروز حصول برجام، این توافق را یک موفقیت برای دیپلماسی چندجانبه توصیف کرد و گفت: توافق هسته ای به جامعه بین الملل تعلق دارد.

پیشخوان خبر تبیان
موگرینی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود به مناسبت دومین سال حصول توافق هسته ای بیان کرد: امروز دومین سالگرد توافق بر سر برنامه هسته ای ایران است؛ در 14 ژوئیه 2015 برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) از سوی اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران مورد توافق قرار گرفت.

این یک دستاورد تاریخی برای منطقه و تمام جهان، یک موفقیت برای دیپلماسی چندجانبه به شمار می آید که ثابت کرده موثر بوده است و کار می کند.

موگرینی افزود: 18 ماه پس از اجرایی شدن، این توافق به طور موفقیت آمیز توسط تمام طرف ها، شامل ایران همان گونه آژانس بین المللی انرژی اتمی در شش گزارش خود تائید کرده، اجرا شده است. از طریق برنامه جامع اقدام مشترک که من در آن همکاری دارم، ما در حال نظارت دقیق بر اجرای کامل این توافق در تمامی بخش های آن هستیم. نشست های منظم کمیسیون مشترک که دور آتی آن قرار است جمعه آینده، 21 ژوئیه در وین برگزار شود برای تضمین شفافیت، گفت وگوی پایدار و اجرا از سوی تمام طرف ها ضروری است. وظیفه من به عنوان هماهنگ کننده، این است و خواهد بود که اطمینان حاصل کنم این توافق به طور کامل و موثر توسط همه طرف های توافق اجرایی می شود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، وی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که جهان بار دیگر با تهدید ظرفیت های هسته ای کنترل نشده مواجه است، برجام یک کمک مهم برای تلاش های جهانی منع اشاعه است. این توافق متعلق به جامعه بین الملل است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت و از تمام طرف ها می خواهد تا به تعهداتی که دو سال پیش ملزم به انجام آن شدند، به تعهداتشان عمل کنند.

اتحادیه اروپا به تعهد خود مبنی بر حفظ و اجرای توافق پایبند است و باقی خواهد ماند و با الگو قرار دادن این توافق، متعهد به رسیدگی به منابع تنش و درگیری های باقیمانده حل نشده در منطقه است. یک فضای باثبات و صلح آمیز در منطقه عاری از درگیری و نظم منطقه ای مبتنی بر همکاری هدف نهایی ما است.


منبع : ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .