تبیان، دستیار زندگی

دوربرگردان تحریم ها

پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، کشور ما از سوی آمریکا و کشورهای غربی متحمل تحریم های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و... شد اما روند مقابله و پیشرفت ایران در چنین فضایی حائز اهمیت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوربرگردان تحریم‎ها

پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، کشور ما از سوی آمریکا و کشورهای غربی متحمل تحریم‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و... شد اما روند مقابله و پیشرفت ایران در چنین فضایی حائز اهمیت است.

مرجان شرف -بخش سیاست تبیان
دوربرگردان تحریم ها

تحریم به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در جهت تنبیه یا وادار کردن کشوری به خواسته‌ای انجام می‌پذیرد تحریم‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا ضد ایران وضع کردند تا از این طریق ایران در انزوا به سر ببرد و اجبارا در نهایت تن به خواسته طرف مقابل بدهد.

در بسیاری از موارد تحریم‌ها اعمال شد و کشور ما متحمل خسارت شد اما در بسیاری دیگر ایران راه چاره‌ای اندیشید و به موفقیت‌هایی هم رسید.

کشورمان برای ادامه حیات مجبور بود از هر طریق ممکن به آن اطلاعات یا دستاوردهایی که مورد تحریم واقع شده بود دست یابد از این رو به کارهای مختلفی متوسل شد یکی از این اقدامات خرید از طریق کشورهای ثالث به قیمت‌‎های گزاف بود که این راه حل اشکالات فراوان داشت یکی قیت دوبله و سوبله ای بود که بر روی اجناس کشیده میشد و دیگری کیفیت بد این دستاوردها بود مانند هواپیماهایی که از روسیه خریده شد و یکی پس از دیگری سقوط کردند تا دیگر دولت به اجبار خرید این هواپیماها را متوقف کرد که در این بحبوحه کشورهایی هم بودند که بر سر ایران با هم به رقابت می‌پرداختند تا اجناس بی کیفیت را با قیمت‌های گران به ایران بیاندازند کشورهایی مانند چین، روسیه، هنگ کنگ و ونزوئلا  در بعضی موارد حتا سوئیس و انگلستان. اما یکی از کارهایی که در ایران انجام شد مقوله دور زدن تحریم‌ها بود اما دور زدن تحریم‌ها یعنی چه؟

دور زدن تحریم

آمریکا و کشورهای اروپایی برای از پا انداختن ایران تحریم‌ها را پایه‌ریزی کردند و متقابلا ایران هم اقداماتی را در جهت عکس انجام می‌دهد؛ دور زدن تحریم‌ها به همین اقدامات گفته می‌شود. اقداماتی مانند ایجاد نفوذ در سازمان‌های بین المللی، دادن رشوه به سران کشور ثالث، تأسیس سازمان‌های خیریه و انتقال مواد تحریم شده به کشور در قالب آن به کشور، راه اندازی شرکت‌های جعلی و در نتیجه آن پولشویی، استفاده از پرچم کشورهای بی نام و نشان و دور افتاده مخصوصا در صنعت کشتیرانی ، انتقال اجناس به صورت کشتی به کشتی، مخلوط کردن محصولات نفتی با محصولات دیگر کشورها تا مبدا نفت حمل شده لو نرود و فروش محموله‌های نفتی با مبدا عراقی.

در اثر دور زدن تحریم‌ها در کشورهای مختلفی افراد ایرانی و غیر ایرانی به اتهام اینکه در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کرده‌اند دستگیر و در زندان هستند.

ایران در این راه مجبور شد افرادی را وارد ماجرا کند افرادی که پیش از این در هیچ سمت سیاسی و اقتصادی نبودند و به یکباره ره صد ساله را در یک شب طی کردند و از این طریق به پول‌های بادآورده‌ای رسیدند که گرچه فکر می‌کردند بی انتهاست اما موعد پایانشان خیلی سریع از راه رسید و باعث ایجاد فضای متعفن فساد در کشور شدند.

در ادامه دور زدن تحریم‌ها، به افرادی نا آشنا نیاز بود که مورد اعتماد نظام باشند مانند بابک زنجانی. وی با این قبیل توجیهات در بخش فروش نفت، فعال شد. کسی مانند بابک زنجانی که در ابتدا پیک موتوری بود و وارد این کار شده به کمک این شخص نیاز بوده پس مراحل کار به وی آموزش داده شده ولی از اینجا به بعد او را به حال خود رها کرده‌ایم شاید در آن شرایط باید از افراد عادی استفاده می‌کردیم ولی آیا نباید نظارت دقیق بر کار و عملکرد این افراد صورت می‌گرفت تا شاهد ایجاد چنین فسادی در کشور نشویم؟ عملکرد چنین افرادی باید به طور دقیق زیر نظر گرفته می‌شد .در آن زمان به دلیل سیاست‌های کشور در دور زدن تحریم‌ها به وجود این افراد نیاز بوده و به نوعی میتوان گفت افرادی مانند بابک زنجانی خود نخواستند به  این جایگاه برسند بلکه دولت و نظام خواست و به آن‌ها راه را نشان داد، کمکشان کرد و آنها را بالا کشید تاجایی که این افراد که برای کمک به نظام آمده بودند دست به فساد زدند و الان همین می‌شود که خود بابک زنجانی خود را منجی اقتصاد ایران می‌داند و توقع تقدیر دارد نه توبیخ! 

تأثیرات دور زدن تحریم‌ها توسط ایران در جهان

در اثر دور زدن تحریم‌ها در کشورهای مختلفی افراد ایرانی و غیر ایرانی به اتهام اینکه در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کرده‌اند دستگیر و در زندان هستند.

 

اما رهبر معظم انقلاب نظر دیگری دارد وی راه علاج تحریم‌ها را تن دادن به اقتصاد مقاومتی می‌داند و اینکه سعی کنیم تحریم‌ها را یک فرصت بدانیم نه یک تهدید که باید نهایت استفاده را از آن ببریم کارهای زیربنایی انبوه در ساخت راه و انرژی و کشف معادن و ده‌ها کار صنعتی بزرگ که اینها زیرساخت‌های اقتصادی آینده کشور است را با تلاش بومی به دست بیاوریم. همانطور که در پرتاب ماهواره ناهید و کاوشگر پیشگام را با موجود زنده به فضا فرستادن این مهم انجام شد یا ساخت جنگنده فوق‌پیشرفته. ملت ایران باید در زمان تحریم کشور را به رونق برسانند و این‌ها را با ذلت  نه که با عزم و تدبیر و شجاعت بدست بیاورد و مخصوصا با تکیه بر استعداد نیروهای جوان  این هدف را تحقق ببخشد.