تبیان، دستیار زندگی
یه  مراسم اعطای ابلاغ كارآموزی قضایی طلاب مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز با حضور معاون اول قوه قضاییه در قم برگزار شد.   در این مراسم كه با حضور حجت‌الاسلام رییسی، معاون اول قوه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم اعطای ابلاغ كارآموزی قضایی با حضور معاون اول قوه قضاییه

مراسم اعطای ابلاغ كارآموزی قضایی طلاب مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز با حضور معاون اول قوه قضاییه در قم برگزار شد.

در این مراسم كه با حضور حجت‌الاسلام رییسی، معاون اول قوه قضاییه، حجت‌الاسلام جواهری، معاون آموزش قوه قضاییه، حجت‌الاسلام رفعتی، مسؤول مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، گروهی از مسؤولان قضایی استان قم، تعدادی از مسؤولان ادارات و سازمان‌های قم و دانش پژوهان این مرکز برگزار شد، ابلاغ كارآموزی قضایی 42 نفر از دانش‌پژوهان این مركز كه به امضای حضرت آیت الله شاهرودی رسیده بود، توسط معاون اول قوه قضاییه اعطا شد.
در این مراسم، معاون اول قوه قضاییه طی سخنانی نخبه‌گزینی را ملاك اصلی دستگاه قضایی اعلام كرد و گفت: در دستگاه قضایی هرچه بیشتر از افراد نخبه استفاده كنیم، رسیدگی به حقوق افراد بهتر انجام می شود و آرای كمتری در دیوان عالی كشور نقض خواهد شد و این كار مایه اتقان آرای محاكم خواهد بود.
وی به توان‌مندی‌های یك قاضی موفق اشاره كرد و ابراز داشت: قاضی باید موضوع و حكم را خوب بشناسد و توانایی شناسایی تناسب بین حكم و موضوع را داشته باشد.
حجت‌الاسلام رییسی كارآموزی قضایی را یك امر ضروری و غیرقابل اجتناب دانست و داشتن دانش حقوقی را برای كار قضاوت كافی ندانست و تصریح كرد: قاضی فقط یك حقوقدان نیست، بلكه هنرمند اجرای قانون است.
وی در ادامه به تبیین جایگاه عدالت و تزكیه نفس در ساختار شخصیت قضات پرداخت و مقام قضاوت را یكی از شؤون ممتاز ائمه الاهی دانست و تأكید كرد:‌ قاضی در جای پیغمبر نشسته و افكار و اندیشه نبوی و عمل علوی و نبوی را انتظار مردم از قضات اعلام كرد.
قبل از سخنرانی معاون اول قوه قضاییه، حجت‌الاسلام رفعتی، مسؤول مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی ضمن بیان جملاتی از حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌كه تربیت قضات باید به عهده حوزه علمیه باشد، گفت: تشكیلات علمی مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم نشانگر زنده بودن تفكر امام (ره) در این زمینه است.
وی ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های علمی این مركز ابراز داشت: افتخار قوه قضاییه باید این باشد كه كسانی را جذب تشکیلات قضایی می‌كنند كه از اندیشه حوزوی و مطالعات حقوقی و دانشگاهی برخوردار هستند.
رفعتی سطح علمی دانش پژوهان مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی را بالا دانست و تصریح كرد: در دوره اول آموزشی این مركز، بیست نفر، دوره دوم 23 نفر، دوره سوم 26 نفر و دوره چهارم 27 نفر وارد دستگاه قضایی شده‌‌اند و امروز هم 42 نفر از دانش‌پژوهان دوره پنجم ابلاغ قضایی كارآموزی خود را دریافت می‌كنند.
وی در پایان آمادگی این مركز را برای معرفی تعداد بیشتری از دانش‌آموختگان مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم به قوه قضاییه در سال آینده اعلام کرد.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم 42 نفر از دانش آموختگان این مرکز علمی، ابلاغ کارآموزی قضایی خود را از معاون اول قوه قضاییه تحویل گرفتند.
این افراد از تاریخ 1/5/85 با حضور در محاكم قضایی استان قم، دوره كارآموزی خود را افزون بر ادامه تحصیل سپری خواهند کرد.
گفتنی است، مركز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم از مراكز علمی و كاربردی حوزه علمیه است كه طلاب علاوه بر دروس حوزوی، مباحث حقوقی را نیز به صورت تخصصی می‌گذرانند و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان قاضی در محاكم مشغول به كار می‌شوند.