تبیان، دستیار زندگی
ند   رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) زمینه وآمادگی پذیرش معارف اهل بیت (ع) و مذهب شیعه در مردم اندونزی را بسیار مهم و با ارزش بر شمرد.  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب چهار شنبه در جمع دانش پ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم اندونزی تشنه معارف تشیع هستند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) زمینه وآمادگی پذیرش معارف اهل بیت (ع) و مذهب شیعه در مردم اندونزی را بسیار مهم و با ارزش بر شمرد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب چهار شنبه در جمع دانش پژوهان، طلاب و دانشجویان در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از خاطرت سفر اخیر خود به اندونزی و مالزی، گفت: حدس بنده این است كه اگر ده نفراستاد اسلام‌‏شناس داشتیم كه می‌‏توانستند در آنجا اقامت كنند، شاید میلیون‌ها نفر شیعه می‌‏شدند. حال آنكه برای این كار نه نهادهای رسمی چنین برنامه‌های مداوم و فراگیری دارند و نه افرادی به صورت خود جوش برای انجام این مسؤلیتها داوطلب می شوند. پس ببینید كه چقدر قصور و تقصیر داریم، این در حالی است كه انواع مكاتب و مذاهب گوناگون دنیا در این دو كشور تبلیغ می‌شود؛ سالهای متمادی ماركسیسم، هم در مالزی وهم در اندونزی فعالیت می كرده و مردم با بیداری و اطلاع از اهداف شوم ماركسیستها، با آنها جنگیدند و استقلال خود را به دست آوردند.
وی ادامه داد: بعضی از افراد منحرف و ضد انقلاب با سرمایه گذاری روی افكار انحرافی، آنها را به زبانهای مختلف ترجمه كرده و به كشور‌های گوناگون ارسال می‌كنند.
استاد حوزه علمیه قم، كشور اندونزی را از افتخارات جهان اسلام برشمرد و گفت: این كشور بزرگترین كشور اسلامی است كه بیش از 220 میلیون مسلمان دارد و كمتر از 10 درصد از جمعیت آن از ادیان و مذاهب دیگر هستند كه البته جمعیت شیعه آن بسیار كم و عمدتاً بعد از انقلاب اسلامی ایران به مذهب تشیع گرویده‌‏اند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در دورترین نقاط آسیا، به رغم دوری از مراكز علوم اسلامی و خصوصاً با پشت سر گذاشتن سه قرن سلطه استعمار‌گران، علاقه به معارف اسلامی به صورت فزاینده‌‏ای رو به رشد است و برخی آداب و سنت های اسلامی كه در آن كشور به پا داشته می‌شود، در هیچ جای جهان اسلام نظیر ندارد و همین اظهار علاقه حیرت انگیز به اسلام و اهل بیت است كه، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌كند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضور چشمگیر دانشگاهیان در جلسات سخنرانی و ابراز احساسات صمیمانه آنها كه اكثراً هم شیعه نبودند بسیار قابل توجه بود به گونه ای كه احساس می كردم در بین عده ای ازبسیجیان هستم و خود مؤید این حقیقت است كه مودت به اهلبیت تنها منحصر به مردم ایران و یا قم نیست و مردمی كه به این معارف نیاز و علاقه دارند و با آغوش باز از آن استقبال می كنند، د رجهان فراوانند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:متاسفانه مطالب و دیدگاههای الحادی وانحرافی كه در كشور ما سالها است كه اهداف ضد دینی آنها افشا شده، در اندونزی ومالزی به زبان مالایی ترجمه و در میان روشنفكران ودانشگاهیان به عنوان مطالب اسلامی دست به دست می شود وبعضی از كسانی انتظار داشتیم در آنجا مدافع اسلام ناب باشند خودشان گرفتار این دام‌ها شده‌اند.
آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بنده بعد از انقلاب، سفرهای زیادی به كشورهای مختلف از جمله اندونزی ومالزی داشته‌‏ام، این سفر بر بصیرت من به اسلام وتشیع و وضع مسلمانهای دنیا بسیارافزود و از طرفی سنگینی بار مسؤلیت بر دوش خود و امثال خودم را احساس كردم.
وی ادامه داد: متاسفانه در اندونزی، كشوری با 220 میلیون مسلمان, حتی در ازای هر یك میلیون مسلمان، یك نفر عالم صالح و كارآمد كه توان تبیین و دفاع از معارف اسلامی را داشته باشد وجود ندارد. درصورتی كه با یك برنامه ساده بدون سختی و مهاجرتهای طاقت فرسا می توان این مسلمانها را تقویت نموده و به یك ملت پویا، معتقد و پیشرفته تبدیل كرد.حتی در جاهایی كه تبلیغات شیعه ممنوع است می توان با برنامه‌ای منسجم و حساب شده، تبلیغات اسلامی را در قالب یك استاد دانشگاه انجام داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، استقبال مردم، مخصوصاً نخبگان از نشست های گفتمان دینی كه در رابطه با این سفرترتیب داده شده بود را بسیار عظیم و پرشور ارزیابی كرد و افزود:یكی ازاساتید دانشگاه ،پس از سخنرانی‌‏ام در یكی ازكالج های اندونزی گفت؛ حقیقت این است كه باور نمی كردم كه كسی با لباس روحانیت حرفهایی از فلسفه غرب بیان كند و به راحتی آن را نقد نماید، در حالی كه من كه استاد فلسفه هستم تا به حال این مطالب را نخوانده و نشنیده ام.
وی از برنامه‌های دینی عده ای از طلاب قم در اندونزی به عنوان یك حركت جهادی یاد كرد و گفت:جمعی از طلاب با انگیزه، با فداكاری و ارادة محكم در آنجا مقاومت كردند و با وجود بعضی از موانعی كه متاسفانه از خود ایران بر سر راه آنها گذاشته می‌شد، یك مركز اسلامی را در اندونزی راه اندازی كرده و تعدادی از كتب شهید مطهری و دیگر نویسندگان متعهد و انقلابی را به زبان آن سرزمین ترجمه كرده‌اند كه با استقبال زیادی روبرو شد، به طوری كه بعضی از این كتابها در ردیف كتب درسی قرار گرفته است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان سخنان خود، توجه به مسایل جزیی و بی ارزش در داخل كشور را موجب عقب ماندگی از كارهای بزرگ و مؤثر ارزیابی كرد و خطاب به دانش پژوهان افزود: اطلاع شما از این مسایل، همّت شما را بیشتر می كند و افق‌‌های روشن تری را پیش روی شما و عالم اسلام خواهد گشود و باور داشته باشید كه در راه نشر معارف حقیقی اسلام، مانع بزرگی در سر راه شما بخصوص در كشور اندونزی و كشور های مانند آن و حتی كشورهای اروپایی و كشور های مخالف اسلام، وجود ندارد و باید با سعی و تلاش و توكل به خداوند و ائمه اطهار (ع) به وظیفه خود عمل كرد.