تبیان، دستیار زندگی
به همه شما کنکوری های عزیز که سرانجام توانستید با تمام سختی ها و مشکلات، در جلسه آزمون سراسری حاضر شوید، یک تبریک اساسی و درست و حسابی عرض می کنیم. امیدواریم که همه شما عزیزان به هدفی که در نظر دارید برسید و در سال تحصیلی جدید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنکور تمام شد؛ اینک وقت زندگی است !(بخش اول)

اعلام نتایج نهایی مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ۹۵

به همه شما کنکوری‌های عزیز که سرانجام توانستید با تمام سختی‌ها و مشکلات، در جلسه آزمون سراسری حاضر شوید، یک تبریک اساسی و درست و حسابی عرض می‌کنیم. امیدواریم که همه شما عزیزان به هدفی که در نظر دارید برسید و در سال تحصیلی جدید، خود را در جایگاهی که دوست دارید، ببینید. گرچه کنکور تمام شد، اما احتمالاً برای بسیاری از شما عزیزان و حتی خانواده‌هایتان، هنوز صحبت‌ها در مورد کنکور و حواشی آن ادامه دارد؛ در واقع، بعد از آزمون، بیشتر داوطلبان نسبت به آزمون و نتیجه آن بی‌تفاوت نیستند و هر داوطلبی به دنبال یافتن کلید سؤالات است تا بتواند نتیجه زحمات خود را محاسبه کند و تمام کنکوری‌ها روزشماری می‌کنند تا زمان اعلام نتیجه اولیه فرا برسد و نتیجه زحمات یکساله خود را ببینند؛ در این میان، داوطلبان را از نظر رضایت از کنکور و نتیجه‌ای که در پی آن هستند می‌توان به چند گروه تقسیم کرد:

گروه اول، افرادی هستند که یقین دارند پذیرفته می‌شوند و صد در صد به عملکرد خود ایمان دارند، گروه دوم، افرادی هستند که در مورد نتیجه‌ای که کسب خواهند کرد، تردید دارند، و گروه سوم، افرادی هستند که یقین دارند که در این آزمون به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید و باید دوباره در کنکور شرکت کنند. در هر شرایط و در هر گروهی که هستید، نکته مهم این است که از حس و حال بعد از کنکور لذت ببرید و به خود فرصت استراحت و انجام کارهای مورد علاقه‌تان را بدهید؛ البته کارهایی هم وجود دارد که بعضی از شما داوطلبان می‌توانید انجام دهید؛ مثلاً آن عده که یقین دارند قبول می‌شوند، باید بعد از چند روز استراحت و رفع خستگی ناشی از آزمون، کم کم به فکر انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود باشند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با فراغ بال و در فرصت کافی، به انتخاب راه زندگی آینده خود بیندیشید و یک انتخاب درست و اصولی داشته باشید. اگر جزو داوطلبانی هستید که در مورد نتیجه‌ای که کسب خواهید کرد، تردید دارید، سعی کنید که با خوش بینی به فکر انتخاب رشته باشید؛ چون اگر بنا را بر قبول نشدن بگذارید و مجاز به انتخاب رشته بشوید، ممکن است که فرصت‌ها را از دست داده و با یک انتخاب نه چندان آگاهانه در هنگام انتخاب رشته ، نتوانید اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهید. به همین دلیل سعی کنید که در فرصت باقی مانده تا زمان انتخاب رشته، در کنار سایر کارهایی که انجام می‌دهید، به تحقیق و مشورت با مشاوران، خانواده و دوستان صاحب اطلاع خود در این مورد و سایر موارد پرداخته و شرایط مناسب و درخور تلاش خود را در نظر گرفته و یادداشت کنید.

حتماً از خود می‌پرسید پس گروه سوم چه کار کنند. داوطلبان عزیزی که مطمئن هستید با توجه به آزمونی که داده‌اید در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته نمی‌شوید یا اصلاً امکان قبولی‌تان وجود ندارد (البته این مورد اخیر با توجه به افزایش قابل توجه ظرفیت دانشگاه‌ها، تقریباً از بین رفته است و بیشتر داوطلبان اگر فقط قصد قبولی دارند، می‌توانند در یکی از رشته‌ها و دانشگاه‌های کم طرفدار پذیرفته شوند)، باید با پذیرش وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، خود را برای رویارویی با شرایط و آینده بهتر، آماده کنید.

نکته بسیار مهمی که در حال حاضر ممکن است ذهن برخی از داوطلبان را به خود مشغول کند، آزمونی است که شما آن را سپری کرده‌اید. احتمالاً، علاوه بر جواب صحیح گزینه‌ها و تطبیق آن با پاسخ‌های خودتان، ممکن است که مباحث زیادی، روزهای بعد از کنکور را برای شما آزار دهنده و به دور از شادی کند؛ اینکه «چرا بیشتر درس نخواندم؟»، «کاش می‌شد به گذشته برگردم و دوباره تلاش کنم»، «چرا سؤالات را کمتر به صورت مفهومی خوانده بودم؟» «چرا به عربی کمتر پرداختم؟» و موارد زیادی از این «چرا» ها می‌تواند آثار مخربی بر ذهن شما بگذارد؛ ذهنی که به خاطر ماه‌ها تلاش و درگیری شما با کنکور، از قبل خسته و خواهان استراحت است. این دریغ و افسوس خوردن‌ها هم ممکن است در بین همه گروه‌های داوطلبان، چه آنهایی که خوب درس خوانده‌اند و چه آنهایی که از میزان تلاش خود راضی نیستند، وجود داشته باشد؛ زیرا هر داوطلبی، بنا بر میزان تلاش خود و وقتی که گذاشته است، توقع دارد که موفقیت کسب کند، و اگر این نتیجه با توقع او، هم خوانی نداشته باشد، ممکن است که آثار بدی روی وی بگذارد.

به عنوان یک داوطلب، اکنون که در شرایط بعد از کنکور به سر می‌برید، باید تمام تلاش خود را برای داشتن روزهای خوب و لحظات به یاد ماندنی به کار بگیرید. یادتان باشد، چه نتیجه خوبی کسب کنید و چه به نتیجه‌ای که مورد دلخواه شما نباشد برسید، این روزها تکرار نخواهند شد؛ زیرا این زمان، بخشی از عمر گران قدر شما است که دیگر باز نمی‌گردد. کنکور تمام شد؛ باز هم می‌گوییم که کنکور تمام شد و زندگی پس از کنکور همچنان ادامه دارد و اینک وقت زندگی است؛ پس، از آنچه خدای بزرگ به تو عطا کرده است استفاده کن و شاد باش. برای اینکه در روزهای بعد از کنکور تا اعلام نتایج اولیه، اوقاتی توام با آرامش و خوشی را سپری کنیم و خستگی ماه‌های گذشته را بخوبی از خود دور نماییم، بهتر است که به موارد زیر دقت کنیم و تا حد امکان آنها را به کار گیریم.

آرامش داشته باشید

اضطراب، یک پدیده طبیعی است که در تمام سنین در ما وجود دارد و وجود کمی از آن در برخی از مواقع، چندان هم بد نیست؛ بلکه ممکن است که عامل پیشرفت ما نیز باشد؛ اما اضطراب بعد از آزمون، که حاصل نگرانی برای نتیجه آن است، احساس ناخوشایندی است که ممکن است تاثیر بدی بر شما بگذارد؛ بخصوص اینکه شما در ماه‌های قبل از کنکور نیز روزهای پر استرسی را گذرانده‌اید. مؤثرترین راه برای رسیدن به آرامش، یاد خداست. خدا در تمام لحظات، پشتیبان و نگهدار ماست. قطعاً لحظات بسیاری را به یاد می‌آوریم که در اوج ناامیدی، نیرویی ما را حمایت کرده است؛ پس نگران چه هستید وقتی که عظیم‌ترین نیروها شما را حمایت می‌کند؟ لحظه‌ای به درون خود توجه کنید و حضور خدا را بر تمام حوادث زندگی خود و دیگران، با ایمان و اطمینان باور کنید. آن‌گاه متوجه خواهید شد که او به طور یقین، بهترین‌ها را برای شما در نظر گرفته است؛ پس اگر بهترین‌ها برای شما خواست خدای بزرگ است، چرا باید مضطرب و نگران نتیجه آزمون شوید؟ با خود بگویید که شاید من این امتحان را بخوبی پشت سر نگذرانده‌ام، اما از وضعیت دیگر داوطلبان نیز خبر ندارم؛ علاوه بر این، انسان در بیشتر مواقع نمی‌داند که چه چیزی در آینده به درد زندگی او خواهد خورد. ممکن است شما فکر کنید که با کنکوری که داده‌اید در رشته پزشکی قبول نخواهید شد، اما اگر به خدای بزرگ توکل کنید و از او کمک بخواهید و امور زندگی خود را به دستان پر قدرت او بسپارید، حتماً این موضوع را درک خواهید کرد که شاید رشته دیگری که شما در آن پذیرفته می‌شوید، بیشتر از این رشته در ارتقای شغلی و اجتماعی شما مؤثر باشد.

برای خود برنامه تفریحی ترتیب دهید

قدر روزهای بعد از کنکور را بدانید و از آن لذت ببرید. این روزها تکرار نشدنی هستند؛ زیرا پس از گذشت این ایام و تعطیلات تابستانی، یا باید به دانشگاه بروید و باز هم شروع به درس خواندن و تحصیل کنید، یا اینکه خود را برای برگزاری کنکوری دیگر آماده کنید؛ پس تا می‌توانید به ذهن و جسم خود استراحت داده و با یک برنامه تفریحی از اوقاتتان لذت ببرید. در این برنامه تفریحی می‌توانید وقت گذارنی با دوستان، نوشتن، طراحی، رفتن به سینما، گردش و ورزش کردن را بگنجانید؛ در این میان، بخصوص اختصاص ساعاتی از روز به ورزش کردن، می‌تواند تاثیر مثبتی روی جسم و روان شما داشته باشد. ورزش و فعالیت بدنی مرتب، بهترین راه جلوگیری از تنش و آرام کننده روح و جسم است. با انجام ورزش‌های مفرح و شادی برانگیز، سطح آندروفین را در بدن خود بالا برده و به این ترتیب، حس خوشی و سرحالی را درخود افزایش دهید.

ادامه دارد.....

منبع: http://peyk.sanjesh.org

مرکز یادگیری تبیان، تهیه کننده: یگانه داودی

تنظیم کننده: محبوبه همت