تبیان، دستیار زندگی
شد  ـ مرکز تخصصی مهدویت هفدهمین شماره فصل نامه علمی ـ تخصصی امام مهدی (عج) را با عنوان «انتظار موعود»، ویژه دکترین مهدویت منتشر کرد.  مرکز تخصصی مهدویت در هفدهمین شماره فصل نامه «انتظار موعود» به موضوع دکترین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفدهمین شماره فصل نامه «انتظار موعود»، ویژه دکترین مهدویت منتشر شد

ـ مرکز تخصصی مهدویت هفدهمین شماره فصل نامه علمی ـ تخصصی امام مهدی (عج) را با عنوان «انتظار موعود»، ویژه دکترین مهدویت منتشر کرد.

مرکز تخصصی مهدویت در هفدهمین شماره فصل نامه «انتظار موعود» به موضوع دکترین مهدویت پرداخته است.
برجسته‌ترین بخش این فصل نامه، گزارش میزگرد مفهوم‌شناسی «دکترین مهدویت» با حضور دکتر علیرضا صدرا، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری، معاونت پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت و دکتر سید رضی موسوی گیلانی ،دانش‌آموخته فلسفه غرب و هنر می‌باشد.
در این میزگرد موضوع مهم «دکترین مهدویت» بازخوانی شده است و هریک از اساتید، به گوشه‌ای از این مسأله اشاره کرده اند و به تفسیر و تبیین بیشتر موضوع پرداخته اند.
در این هم‌اندیشی، به پرسش‌هایی مانند، معنای لغوی و اصطلاحی دکترین مهدویت و نقش و موقعیت آن در میان دیگر دکترین‌ها و نظریه‌های کلامی و سیاسی و شیوه راهبردی کردن این مسأله، پاسخ داده شد و نیز به تفاوت «دکترین» با برخی اصطلاحات دیگر همچون، مکتب و گفتمان اشاره گردید و در مجموع آشنایی بیشتری درباره این موضوع به دست آمده است.
بخش دیگر این فصل نامه، مقاله‌ای با عنوان «دیدگاه پدیدارشناسانه هانری کربن به دکترین مهدویت»، به قلم دکتر سید رضی موسوی گیلانی می‌باشد.
وی در این مقاله پس از معرفی هانری کربن به عنوان یکی از قوی‌ترین اسلام شناسان غربی، می‌افزاید: وی برخلاف بسیاری از دین‌پژوهان غربی با روش پدیدار شناسانه به بررسی مؤلفه‌های شیعه و حکمت معنوی می‌پردازد.
دکتر موسوی گیلانی سپس مقالات ولایت و امامت حضرت مهدی (عج)، جزیره خضرا، محل زندگی فرزندان امام و موضوعات مربوط به مهدویت را از جمله نوشته‌های دکتر کربن برمی‌شمارد و می‌افزاید: دکتر کربن مهدویت را آموزه‌ای اسلامی می داند که در عرفان اسلامی توانایی تبدیل شدن به یک نظریه یا دکترین را دارد.
حجت‌الاسلام ناصر جهانیان در نوشته خود با عنوان «جهانی شدن اقتصاد و نیاز به دکترین مهدویت»، در صدد بیان چند مطلب است: جهانی شدن اقتصاد یک واقعیت است، این واقعیت با دکترین سرمایه‌داری، رفاه و خوش‌بختی به ارمغان نیاورده و نمی‌آورد؛ زیرا دکترین سرمایه‌داری درباره عدالت توجیهی ندارد.
عناوین دیگر این فصل نامه تخصصی عبارت است از: فلسفه نظریه تاریخ و دکترین مهدویت ازحجت‌الاسلام رحیم کارگر، آموزه مهدویت و حقوق محیط زیست از دکتر بهرام اخوان کاظمی، دکترین مهدویت و چالش هزاره گرایی از تیموتی آر. فرنیش، ترجمه حجت‌الاسلام بهروز جندقی، آزادی در دکترین مهدویت، نوشته سید محمد موسوی امین.
هفدهمین شماره فصلضنامه «انتظار موعود» در سیصد صفحه به مدیر مسؤولی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و سردبیری مسعود پورسید آقایی منتشر شده است.
نشانی اینترنتی مرکز تخصصی مهدویت عبارت است از:ImamMahdi-s.com