تبیان، دستیار زندگی
یم   مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان تشکیل این مرکز از چهار گروه؛ قرآن وحدیث، فقه و اصول، موسوعه‌ها و معجم‌ها و تاریخ و رجال به شرح فعالیت هر یک پرداخت. حجت‌الاسلام احمد مبلغی&...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آشنا شویم

مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان تشکیل این مرکز از چهار گروه؛ قرآن وحدیث، فقه و اصول، موسوعه‌ها و معجم‌ها و تاریخ و رجال به شرح فعالیت هر یک پرداخت.

حجت‌الاسلام احمد مبلغی  با اشاره به فعالیت چهار گروه در مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: گروه قرآن و حدیث به گردآوری احادیث مشترک می‌پردازد که تا کنون موفق به چاپ پنجاه جلد کتاب در زمینه‌های اخلاق، اهل‌بیت (ع)، احکام و فروع شده است.
وی بخش دیگر فعالیت این گروه را پی‌گیری قواعد مشترک تفسیری و شیوه‌های نقد متن حدیث و انتشار کتاب‌هایی در این زمینه اعلام كرد.
مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت گروه فقه و اصول را پرداختن به موضوعات قابل توجهی مانند: احکام فقهی کعبه، تعامل با پیامبر اکرم (ص)، دفاع از کشورهای اسلامی، ولی امر و ولایت امر نزد مسلمانان عنوان کرد.
حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به فعالیت گروه موسوعه و معجم گفت: در حال حاضر سه موسوعه در حال تهیه است. در موسوعه «آیات الاحکام المقارنه» سعی شده است، آیات‌الاحکامی ارایه شود که از نظر قالب جدید باشد و اطلاعات متنوعی را با رجوع به آیات متعدد و با رعایت ترتیب حروف الفبا عرضه کنیم. محتوای غنی برگرفته از منابع علمای گذشته و معاصر اهل سنت و شیعه از دیگر ویژگی این موسوعه است.
وی افزود: با ارایه این موسوعه کار بزرگی در سطح جهان اسلام انجام خواهد گرفت.
مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه درباره «الموسوعه الاصولیه المقارنه» اظهار داشت: کار این موسوعه نسبت به سایر موسوعه‌ها جلوتر است و در سال جاری جلد اول آن منتشر خواهد شد. این کار مورد استقبال مجمع فقهی جده، متشکل از علمای تمام مذاهب اسلامی، قرار گرفته است. این موسوعه از عمق و قالب تطبیقی تازه‌ای برخوردار است.
حجت‌الاسلام احمد مبلغی عنوان سومین موسوعه را «الموسوعه القواعد الفقهیه المقارنه» اعلام کرد که در حال شکل‌گیری است.
وی درباره فعالیت‌های گروه تاریخ و رجال گفت: این گروه به تحقیق در کتاب‌هایی از اهل‌سنت که درباره اهل‌بیت(ع) نوشته شده است، می‌پردازد که تاکنون راجع به حضرت فاطمه زهرا (س)، امام حسن و حسین (ع)، امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) رساله‌هایی در حال بررسی و چند رساله نیز به چاپ رسیده است.
مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت مهم این گروه را ارایه تاریخ مقارن علوم اسلامی برشمرد و افزود: این کار در جهان اسلام بی‌نظیر است. علوم اسلامی در یک تبادل بین شیعه و سنی شکل گرفته است و ما درصدد برجسته کردن این تبادل هستیم تا سهم هر مذهب روشن شود. تاریخ مقارن فقه و اصول، هنر اسلامی، تمدن اسلامی، علوم قرآنی و مجموعه عظیم دیگری در حال انجام است که با سرمایه‌گذاری در آن کار بزرگی را ارایه می‌دهیم.
حجت‌الاسلام مبلغی در ادامه گفت: تا کنون سی عنوان کتاب از این مرکز عرضه شده است و در سال جاری پانزده جلد دیگر نیز ارایه خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای در دست انجام این مرکز، ترجمه آثار علمی و فکری به وجود آمده در حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زبان عربی است که بازخورد گسترده‌ای در جهان اسلام خواهد داشت.