تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از مشاركت 2 میلیون دانش آموز در اجرای طرح «كاشف» خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاركت 2 میلیون دانش آموز در اجرای طرح «كاشف»

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از مشاركت 2 میلیون دانش  آموز در اجرای طرح «كاشف» خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

مشاركت 2 میلیون دانش آموز در اجرای طرح «كاشف»

به گزارش مركزاطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از معاونت آموزش متوسطه، علی زرافشان در خصوص «برنامه های در حال انجام معاونت آموزش متوسطه»، اظهار داشت: یك سری برنامه هایی داریم كه بخشی تكالیف قانونی است و بخشی برنامه های كیفیت بخشی است.

وی با اشاره به تكالیف قانونی افزود: این تكالیف قانونی در برنامه پنجم، نقشه جامع علمی كشور و در سند تحول آمده است؛ برای نمونه پوشش تحصیلی دانش آموزان یكی از تكالیف قانونی است كه ملزم هستیم بر اساس نقشه جامع كشور در دوره ابتدایی و در دوره متوسطه به پوشش واقعی 100 درصد برسیم.

زرافشان افزود: در دوره دوم متوسطه به دلیل اینكه جزو تحصیلات اجباری نیست، پوشش 97 درصد پیش بینی كرده اند؛ در نتیجه برای تحقق این سیاست، برنامه هایی را اجرا كرده ایم.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: در دوره اول متوسطه پوشش واقعی ما 94 درصد است یعنی اینكه 94 درصد دانش آموزان گروه سنی 12 تا 14 ساله در حال حاضر در مدارس دوره اول حضور دارند.

وی بیان داشت:  برنامه پوشش را از 89 درصد به 94 درصد رسانده ایم؛ یعنی 5 درصد از دانش آموزان را كه پوشش نداده بودیم، به مدارس عادی آورده ایم.

زرافشان خاطرنشان كرد: برنامه ای را در دوره اول و دوم متوسطه در حال اجرا داریم كه عنوان آن «جذب كودكان بازمانده از تحصیل» است یعنی دانش آموزانی كه به مدارس آمده اند در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه نزدیك به 82 درصد هستند، اما دانش آموزانی كه به دلایلی به مدرسه نیامده اند، باید به سراغ آنها برویم و آنها را به مدرسه بیاوریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: تقریباً در شروع هر سال تحصیلی، فهرست اسامی دانش آموزانی كه سال قبل در مدرسه بودند از طریق سامانه سناد به تفكیك استان و منطقه دریافت می كنیم، تیم آموزشی هر منطقه ملزم به حضور در منازل آنها هستند تا حد امكان آنها را به مدرسه بیاورند.

وی با اشاره به كودكان بازمانده از تحصیل گفت: در حال حاضر در دوره اول متوسطه علاوه بر 94 درصد پوشش ، 3 درصد دانش آموز وجود دارند كه در مدرسه هستند، اما در دوره تحصیلی شان نیستند و در دوره ابتدایی  اند.

زرافشان در توضیح این عدم حضور 3 درصدی دانش آموزان، عنوان كرد: اگر تعداد 115 هزار دانش آموز را به 94 درصد تعداد در دوره اول متوسطه اضافه كنیم؛ یعنی 97 درصد دانش آموزان گروه سنی 12 تا 14 ساله  در حال حاضر در مدرسه حضور دارند و درس می خوانند و تنها 3 درصد در مدرسه نیستند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذكر شد: پوشش واقعی تحصیل در دوره دوم متوسطه، 81.81 درصد در كل كشور است اما این رقم در استان ها متفاوت است برای نمونه در استان البرز پوشش تحصیلی 91.88 درصد و در استان یزد 91.89 درصد است.

وی در خصوص «تركیب جنسیتی دانش آموزان »، بیان داشت: در حال حاضر در كشور پوشش تحصیلی پسران 83.85 درصد و دختران 79.72 درصد است و حدود 4 درصد تفاوت بین تعداد دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد.

زرافشان گفت: یكی از افتخارات جمهوری اسلامی كه برگرفته از فرهنگ اسلامی بوده، این است كه از ابتدای كار آموزش و پرورش خیلی تمایزی بین آموزش دختران و پسران نداریم و در دنیا جزو كشورهایی هستیم كه دسترسی دانش آموزان تابع مسائل جنسیتی نیست.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با اشاره به جزئیات ساختار بازماندگان از تحصیل افزود: البته در بازماندگان از تحصیل 2 گروه داریم؛ گروهی از پسران هستند كه به مدرسه نمی آیند و معمولاً مشكل شان اشتغال و كمك به اقتصاد خانواده است؛ گروه دیگر دختران هستند كه آنها نیز علت عدم حضورشان در مدرسه، اشتغال و ازدواج است.

وی با بیان اینكه ارتقای كیفیت آموزش از جمله اهداف آموزش و پرورش دولت یازدهم است، گفت:  در دوره متوسطه بر اساس هدف گذاری كه كرده ایم، گفتیم استان  ها با انجام فعالیت های آموزشی و مشاوره ای دانش آموزان را جذب كنند و در این خصوص رشد خوبی به دست آورده ایم؛ برای نمونه در خرداد 95 نسبت به خرداد 94، درصد قبولی ما در دوره دوم متوسطه و در انتخابات نهایی 2.17 درصد افزایش پیدا كرد و میانگین نمره دانش آموزان نیز 24 صدم درصد افزایش داشت.

زرافشان ابرازداشت: این افزایش در استان گلستان 1.02 درصد افزایش پیدا كرده است و در استان سیستان و بلوچستان درصد قبولی 7.19 درصد افزایش پیدا كرده كه در كشور در این خصوص رتبه نخست را دارد و نمره امتحان نهایی آنها نیز 75  صدم درصد افزایش یافته است كه به علت پروژه های كیفیت بخشی است كه انجام شده است؛ مهم ترین این پروژه ها، خیرین اندیشه ساز است كه در این طرح معلمان را بسیج كردیم تا در اوقات آزاد خود، دانش آموزان را آموزش دهند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش یادآور شد: در بحث كیفیت بخشی، مجموعه فعالیت  هایی انجام داده ایم كه ظاهر آن كیفیت بخشی نیست، اما باطن آن نشاط علمی است مانند برگزاری جشنواره ها و مسابقات آزمایشگاهی كه هدف این است كه اولاً آزمایش در مدارس انجام وآزمایشگاه مدارس تجهیز شود و ثانیاً استعدادها شناسایی شود؛ ضمن اینكه برگزاری مسابقات فنی و حرفه ای كه مدتی تعطیل بود، راه اندازی شد.

وی با اشاره به موضوع كیفیت بخشی و تعالی مدیریت مدرسه اضافه كرد: فصل 4 سند تحول مربوط به تعریف مدرسه در سند است و در این طرح، برنامه تعالی مدرسه را اجرا كردیم و این فصل را تبدیل به مدلی كردیم تا ایجاد كیفیت مدیریت صورت گیرد؛ پوشش امسال ما در تعالی مدیریت مدرسه، 11 هزار مدرسه در كشور است و این نیز جزیی از برنامه ششم است و برای سال آینده این تعداد را افزایش خواهیم داد.

زرافشان با اشاره به برداشت نادرست والدین در موضوع هدایت تحصیلی مبنی بر اجباری كردن دانش آموزان برای رفتن به شاخه های فنی متذكر شد: تصور جامعه از هدایت تحصیلی این شد كه ما قصد داریم به اجبار، دانش آموزان را به آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش بفرستیم؛ در حالی كه هدف ما این نبود.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش افزود: به محض آغاز ثبت نام، 17 درصد ظرفیت فنی و حرفه ای ما تكمیل شد و در كاردانش نیز 17 درصد ثبت نام كردند و در نهایت 3 درصد كاهش داشتیم. بحث این چند سال ما این بوده است كه  جایگاه فنی و حرفه ای و كاردانش را ارتقا دهیم و دانش آموزان را به این سمت ترغیب كنیم.

وی با تأكید به وجود دغدغه اشتغال و كارآفرینی، عنوان كرد:  بستر قانونی فراهم كردیم و مصوبه ای در دولت گرفتیم تا برون سپاری انجام شود؛ برای نمونه امسال در لایحه بودجه 96 ردیف مستقلی برای برون سپاری اختصاص پیدا كرده است. نتیجه كار فرهنگ سازی كه برای معرفی فنی و حرفه ای و كاردانش انجام شده، این شده است كه همه دستگاه ها در جهت توسعه رشته های فنی و حرفه ای و كاردانش وارد شده اند.

زرافشان با ذكر نمونه هایی از مشاركت دستگاه ها در ترغیب دانش آموزان به شاخه كاردانش یادآور شد: برای نمونه در كردستان نیروی دریایی اعلام كرده است كه 3 نفر برتر رشته های دریایی امریه می گیرند و بعد استخدام می شوند، یا وزارت كشاورزی نیز به هنرجویان امریه می دهد و به آنها وام زودبازده ارائه می كند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش اظهارداشت: امسال اقدام خوبی انجام شد و كمیسیون آموزش مجلس نیز در این خصوص كمك كرد؛ ضمن اینكه در قانون بودجه 96 كاردانش و فنی وحرفه ای خوب دیده شدند و در برنامه توسعه ششم اگر پیش بینی در نظر گرفتن اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای آموزش های فنی و حرفه ای تحقق یابد، سال 96 سال نوسازی و تجهیز هنرستان ها خواهد شد.

وی با تأكید بر توجه به ارزش كار و فنی وحرفه ای به جامعه گفت:  علی رغم همه مشكلات و سنگ اندازی در مسیر كاردانش  و فنی و حرفه ای وجود داشت، در حال حاضر پوشش ما در كاردانش و فنی و حرفه ای 34 درصد است.

زرافشان با اشاره به موضوع ورود دانش آموزان به عرصه علم و فناوری خاطر نشان كرد: در این مدت توانسته ایم به جامعه علمی كشور ظرفیت دانش آموزان را اثبات كنیم و امروز تمام ستادهای معاونت علمی رئیس جمهور اعلام می كنند در این خصوص باید از مدرسه و دبستان شروع كنیم.

وی با اشاره به موضوع كارآفرینی گفت: برنامه جامعی برای كارآفرینی تعریف كرده ایم و با همكاری دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران، 2 میلیون دانش آموز پایه ها هفتم و هشتم دوره اول متوسطه پیمایشی تحت عنوان «طرح كاشف» انجام داده ایم و مشخص كرده ایم كدام دانش آموز ویژه كارآفرینی دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذكر شد:  دانشكده كارآفرینی 250 مربی را تربیت كرد و پروانه داد و این تعداد مربی كارآفرینی را تابستان سال گذشته به استان ها فرستادیم و به هر مربی گفتیم، باید 20 دانش آموز اول استان خود را  تدریس كنند یعنی با این 250 مربی 5 هزار دانش آموز رتبه بالای كارآفرینی تحت آموزش قرار دارند.

وی با بیان اینكه این آموزش ها كاملاً كاربردی است، یادآور شد: انتهای آموزش باید به بازارچه های كسب و كار دانش آموزی تبدیل شود و در پایان كار ایده كارآفرینی داشته باشند، تولید كرده و سپس آن را عرضه كنند.

زرافشان اظهارداشت: سراغ بنیاد ملی نخبگان رفتیم و اعلام كردیم كه شما از كارآفرینان نوآور ما كه ایده های جدید دارند حمایت كنید؛ در حال حاضر ملاك های شناسایی این دانش آموزان را تنظیم می كنیم و امیدواریم با این روند فرآیندی برای شناسایی استعدادهای كارآفرینی از دوره ابتدایی شروع كرده و ایجاد فرصت كنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش افزود: كار مطالعاتی انجام دادیم كه پیمایش مرحله اول، تربیت مربی مرحله دوم، و آموزش و ایجاد بازارچه دانش آموز مرحله سوم طرح است و پس از ارزیابی، دوباره از اول هر سال تحصیلی با ورودی های پایه هفتمی این كار هر سال تكرار شود.

وی با اشاره به ورود به حوزه نانو عنوان كرد: ما جزو 10 كشور برتر حوزه نانو هستیم؛ سال گذشته هفتمین المپیاد نانو دانش آموزی را برگزار كردیم و بیش از 30 هزار دانش آموز در این المپیاد شركت كردند.

زرافشان با اشاره به اینكه آزمایشگاه نانو در 64 پژوهش  سرا ایجاد شده است، تأكید كرد: درحال حاضر تجربه كشورمان دو سال است به كشور چین رفته و در دبیرستانی با 4 هزار دانش آموز در قالب یك كیت مستقر شده است.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش