تبیان، دستیار زندگی
کاینزین ها و داینئین ها موتورهای بر پایه ریز لوله چه هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروتئین های متصل به ریز لوله چه - بخش اول

کاینزین ها و داینئین ها موتورهای بر پایه ریز لوله چه هستند. در مطالب قبل نیز تا حدودی با اسکلت سلولی و ریز لوله چه ها آشنا شده اید، در این مطلب سعی شده در مورد پروتئین های متصل به این ریز رشته چه توضیحاتی داده شود.

مرکز یادگیری -مرجان سلیمانیان

پروتئین های متصل به ریز لوله چه – بخش اول

پروتئین های موتوری مرتبط با میکروتوبول ها

پروتئین های موتوری انرژی شیمیایی ذخیره شده در ATP را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. با این کار نیروی لازم جهت جابجایی محموله سلولی متصل به موتور فراهم می کنند.

انواع محموله سلولی ای که بوسیله پروتئین های موتوری جابجا می شوند شامل ذرات نوکلئوپروتئینی، وزیکول ها، میتوکندری ها، لیزوزوم ها، کروموزوم ها و سایر رشته های اسکلتی هستند.

پروتئین های موتوری طول میکروتوبول ها را طی می کنند و هیچ پروتئین موتوری که از مسیرهای تونوفیلامنتی استفاده کند شناخته نشده است.

پروتئین های موتوری مجموعاً در سه ابرخانواده وسیع تقسیم می شوند:

کینزین ها 

 داینئین ها 

 میوزین ها

رشته های حد وسط از نظر ساختاری

رشته‌های حد واسط از چند نظر با ریز لوله‌ها و ریز رشته‌ها تفاوت دارند. از نظر ساختاری این رشته‌ها پلیمرهایی از پروتئین های رشته‌ای هستند. در حالی که دو نوع رشته دیگر از زیر واحدهای کروی تشکیل شده‌اند. انواع رشته‌های حد واسط بسته به نوع سلول زیر واحدهای ساختاری متفاوت دارند. در حالی که زیر واحدهای ریز لوله‌ها و اکتین ها در انواع سلو ل ها مشابه هستند. در مقایسه با ریز لوله‌ها و اکتین ها که دائما در حال تشکیل و تخریب هستند رشته‌های حد واسط پایدارترند و معمولا به صورت پلیمر باقی می‌مانند. تفاوت دیگر این است که رشته‌های حد واسط قطبیت ندارند.

پروتئین های متصل به ریز لوله چه ها می توانند علاوه بر ارتباط دادن ریز لوله چه ها با یکدیگر و با سایر اجزای سلولی، پویایی ریز لوله چه ها را نیز تنظیم کنند.

برخی از این پروتئین ها باعث پایداری ریز لوله چه ها می شوند، برای نمونه پروتئین های خانواده tau مثل tau و MAP2 به دیواره ریز لوله چه ها متصل می شوند و از فاجعه جلوگیری می کنند. در نتیجه ریز لوله چه ها بلند و پایدار می شوند. به علاوه انواعی از این پروتئین ها352576 می توانند ریز لوله چه ها را به یکدیگر و یا به ریز رشته ها یا رشته های حد واسط مرتبط کنند.

پروتئین های متصل به ریز لوله چه – بخش اول

شکل1: فاصله بندی ریز لوله چه ها (از آنجا که دومین برآمده MAP2 بلندتر از Tau است، فاصله بین ریز لوله چه ها در سلول هایی که MAP2 را بیان می کنند بیش از سلول های بیان کننده Tau است.

برخی پروتئین ها فقط به انتهای مثبت ریز لوله چه ها متصل می شوند. این پروتئین ها +TIP نام دارند. برخی از +TIP ها باعث پایداری ریز لوله چه ها می شوند و از فاجعه ها جلوگیری می کنند. برخی از آنها نیز ارتباط ریز لوله چه ها را به ساختارها و اندامک های سلولی فراهم می کنند.وقتی ریز لوله چه ای در انتهای مثبت خود رشد می کند، همواره در این انتها به +TIP ها متصل است. +TIP ها چگونه می توانند همواره به انتهای مثبت متصل باشند؟ به نظر می رسد هر +TIP به توبولین هایی که به تازگی به ریز لوله چه ها افزوده شده اند متصل و پس از مدت کوتاهی از آنها جدا می شود. اتصال و جدا شدن مداوم +TIP ها به ریز لوله چه در حال رشد تضمین می کند که این پروتئین ها همواره در انتهای مثبت ریز لوله چه ها بیشترین حضور را داشته باشند.

پروتئین های متصل به ریز لوله چه – بخش اول

شکل2: مدلی برای اتصال +TIP ها به انتهای مثبت ریز لوله چه ها (پروتئین های +TIP به انتهای مثبت در حال رشد ریز لوله چه متصل می شوند و به آن متصل می مانند تا بلافاصله در پشت ناحیه رشد از رشته جدا شوند. به این ترتیب همواره تراکم آنها در انتهای مثبت بیشتر است.)

ادامه دارد ...

منبع:

http://www.garmsarzist.blogfa.com

http://www.garmsarzist.blogfa.com/8808.aspx

تنظیم کننده: محبوبه همت