تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش وپرورش بر فراهم سازی شرایط مناسب از سوی مدیران استانی برای ایجاد حداكثر رضایت مندی مردم در موسم ثبت نام، تأكید كرد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حداكثر رضایت مندی برای مردم در موسم ثبت نام باید ایجاد شود

وزیر آموزش و پرورش بر فراهم سازی شرایط مناسب از سوی مدیران استانی برای ایجاد حداكثر رضایت مندی مردم در موسم ثبت نام، تأكید كرد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

حداكثر رضایت مندی برای مردم در موسم ثبت نام باید ایجاد شود

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، دكترفخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترك اعضای شورای معاونان و مدیران كل آموزش وپرورش استان های سراسر كشور كه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به حضور حداكثری مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه، گفت: این حضور مؤثر مردم درصحنه های  مختلف، باعث می شود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند علیه كشور ایران، توطئه كنند، وظیفه مسئولان نیز آن است كه به پاس حضور مردم ، جان فشانی كرده و خدمات شایسته تری به آن ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس خطاب به مدیران استانی، تصریح كرد: باید به همه مدیران در سراسركشور سفارش كنید تا رفتار مناسبی  با مردم داشته باشند و شرایط را به گونه ای مدیریت كنند تا حداكثر رضایت مندی برای مردم حاصل شود.

عضو كابینه تدبیر وامید به ارائه گزارشی از برنامه های كوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامه های میان مدتی كه به مجلس شورای اسلامی اعلام شد، مختص فعالیت 8 تا9 ماه باقی مانده از دولت یازدهم بود كه باتوجه به زمان ورود به وزارت آموزش و پرورش ، بسیاری از كارهای بودجه برنامه ششم توسعه پیش تر برنامه ریزی شده بود ، ولی باز هم با همكاری خوبی كه با مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم هم در بندهای برنامه ششم و هم در لایحه بودجه سال96 آموزش و پرورش،  احكام خوبی را در بحث اعتبارات اخذ كنیم.

وی ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، توافق شده است تا تمهیداتی در ابتدای سال صورت گیرد كه طی آن كسری های آموزش و پرورش به گونه ای مدیریت شود تا آن جا كه امكان دارد به انتهای سال كشیده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ریزی انجام گیرد.

دانش آشتیانی تدوین زیرنظام ها و تهیه نقشه راه سند تحول را از دیگر برنامه های كوتاه مدت آموزش وپرورش اعلام كرد و گفت: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال تصویب زیرنظام های باقی مانده هستیم، ولی روند تصویب، به دلیل حساسیت های قانونی، با كندی مواجه است.

وی به لایحه رتبه بندی معلمان اشاره كرد وادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر گردیده، نظام حقوقی معلمان براساس صلاحیت های حرفه ای از نظام حقوقی كارمندان اداری جدا شود ، این امر دركارگروه های مختلف ستادی در حال انجام است در حال حاضر، آیین نامه های مربوط به آن تهیه شده و در آینده ای نزدیك نیز به تصویب خواهد رسید.

وزیرآموزش و پرورش تقویت ساختار پژوهشی وزارتخانه را از دیگر برنامه های كوتاه مدت آموزش و پرورش عنوان كردو افزود: به دنبال آن هستیم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی تفكیك شود ودر زیرمجموعه حوزه ستاد قرارگیرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جایگاه علمی وحقوقی آن نیز ارتقا یابد.

عضو كابینه تدبیر و امید با بیان اینكه بازبینی رویه های مدیریتی در آموزش و پرورش در دستوركار قرار دارد، تصریح كرد: در این حوزه با واگذاری اختیارات به استان ها و مناطق در پی آن هستیم تا تصدی گری از ستاد و استان ها به مناطق و مدارس منتقل شود، در این حوزه، مهم ترین مسئله آن است كه از بهترین نیروها باید در مدیریت مدارس و در كلاس ‌های درس استفاده شود و استان ها هم باید در این زمینه با برگزاری دوره ها وكارگاه های آموزشی، به تحقق این هدف مهم كمك كنند، به دلیل آن كه اگر مدیر مدرسه آشنا به مسائل آموزشی نباشد،  ارتقای كیفیت صورت نمی گیرد.

وی بحث «بیمه مناسب» را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در طی این مدت 8 ماه ذكر كرد و گفت: در كارگروه «امور رفاهی و معیشت» عنوان شد كه بحث بیمه از مواردی است كه می تواند برای معلمان خدمات خوبی را به دنبال داشته باشد.

دانش آشتیانی با بیان این كه به دلیل انباشت بدهی بیمه در گذشته، نمی توانستیم با شركت های بزرگ بیمه ای قرار داد ببندیم، عنوان كرد: با پرداخت مطالبات شركت های بیمه گر، توانستیم شركت های بیمه ای بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش و پرورش كنیم و در نظرداریم تا از طریق سه شركت بیمه ایران، بیمه معلم و بیمه دانا و متناسب با خدمات آن ها، قراردادهای استانی را برای معلمان انجام دهیم تا در پرتوی رقابت شركت های بیمه گر بتوانیم خدمات مطلوب تری را به فرهنگیان عزیز ارائه دهیم.

عضو كابینه تدبیر وامید اصلاح آیین نامه هدایت تحصیلی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: با آسیب شناسی اجرایی هدایت تحصیلی در سال گذشته، اشكالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح ، آیین نامه جدید برای اجرا به استان ها ابلاغ شد و امیدواریم كه استان ها با همكاری مشاورین مدارس بتوانند اجرای این طرح را به خوبی مدیریت كنند.

وی با اشاره به سرانه پرداختی مدارس در سال های گذشته، اظهاركرد: در قانون بودجه سال 96، حكمی را آورده ایم كه براساس آن، اگر تخصیص صورت گیرد، وضعیت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مدیران كل استانی نیز باید در مدیریت هزینه ها به گونه ای عمل كنند كه سرانه مدارس با بیشترین افزایش ، پرداخت شود.

وزیرآموزش وپرورش با بیان این كه پس از فرمایش رهبری درخصوص سند 2030، تمام برنامه های آموزش و پرورش و دولت در باره این سند از دستوركار خارج شده است، خاطرنشان كرد: برنامه های آموزش وپرورش همواره براساس اجرای كامل سند تحول بنیادین تنظیم شده است وبرنامه های این وزارتخانه در سال 96 هم براساس اولویت هایی هم چون افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم با محوریت دوره ابتدایی و ارتقای كیفیت اعلام شده است.

دانش آشتیانی عدالت آموزشی را از مهم ترین رویكردهای برنامه سال 96، عنوان كرد و گفت: عدالت محوری و كاهش نابرابری ها، توجه به شاخص های پوشش تحصیلی در مناطق محروم، فراهم كردن زیرساخت ها و اقدامات لازم برای ارتقای كیفیت ، هم چنین انسداد مبادی بی سوادی از رئوس برنامه های این وزارتخانه در بحث عدالت آموزشی است.

عضوكابینه تدبیر وامید «ارتقای كیفیت» را از اهداف اصلی سند تحول بنیادین در اجرای برنامه های آموزش وپرورش خواند و تصریح كرد: مهم ترین مسئله ای كه باید به آن پرداخته شود ، تغییر نگرش و بینش در بحث یاددهی – یادگیری معلمان است به طوری كه روش های سنتی آموزش باید از مدارس حذف و به جای آن استفاده از فناوری های نوین در دستور كار قرار گیرد و این امر زمانی محقق می شود كه مدیر مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در 5 سال گذشته ،‌گفت: باید در اجرای سند تحول بنیادین، مهارت های زندگی هم به دانش آموزان آموزش داده شود واین زمانی اجرایی می شودكه بین حجم كتاب درسی و برنامه ریزی آموزشی تقابلی نداشته باشد كه این موضوع باید با مدیریت استان ها، صورت گیرد.

وی با بیان این كه همه مشكلات آموزش وپرورش به یكباره قابل حل نیست، اظهاركرد: آموزش مهارت های زندگی باید با تمركز در دوره ابتدایی و پیش دبستانی صورت گیرد و این مدل باید در سایر مدارس نیز اجرایی شود.

دانش آشتیانی ادامه داد: برنامه ریزی درست واصولی باید برای مدرسه باشد، به همین دلیل باید با آسیب شناسی مشكلات مدرسه، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف صورت بگیرد و دراین راستا ، مدیران استانی باید برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.

وی، توجه به «ارتقای منزلت اجتماعی معلمان» را از دیگر رویكردهای برنامه آموزش وپرورش در سال جدید، عنوان كرد و گفت: در بحث ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، اگر چه باید به دنبال افزایش حقوق معلمان باشیم، اما در كنار آن باید از ظرفیت علمی، فكری و اجتماعی معلمان در تصمیم گیری های درون مدرسه نیز استفاده كنیم و این موضوع می تواند به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان كمك شایانی كند.

دانش آشتیانی ادامه داد: برخورد اداری و كارمندی با معلمان از عواملی است كه باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مدیران مدارس باید به گونه ای شرایط را مدیریت كنند كه كارهای آموزشی مدرسه فقط در شورای مدرسه و با حضور همه معلمان اجرایی شود ودر این صورت است كه می توانیم منزلت معلم را احیا كنیم.

عضو كابینه تدبیر و امید به بحث توسعه فناوری اطلاعات برای تحول در آموزش وپرورش اشاره كرد و گفت: مفهوم توسعه فناوری اطلاعات این نیست كه چند رایانه برای مدارس تهیه كنیم یا از سخت افزارهای رایانه ای در كلاس استفاده كنیم، بلكه توسعه فناوری اطلاعات باید با تغییر در بینش و نگرش معلمان در ذهن آن ها، شكل بگیرد، به گونه ای كه خود معلم همواره به دنبال استفاده از این فناوری در آموزش باشد.

دانش آشتیانی در پایان خاطرنشان كرد: از مدیران كل استانی انتظار داریم تا تمام برنامه ریزی های استان را به گونه ای مدیریت كنند  تا اهداف كلان سند تحول بنیادین اجرایی شود و حتما در پایان هر سال نسبت به اجرای برنامه های خود مبتنی بر اجرای سند، ارزیابی هایی را انجام دهند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش