تبیان، دستیار زندگی
ید   امام جمعه موقت تهران، ضمن تشریح نقش و جایگاه روحانیت در قبل و بعد از انقلاب از حوزه‌های علمیه به عنوان بانك مركزی فرهنگ دین یاد كرد  حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، شب گذشته در مراسم یادواره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت طلبی، ملت ما را از فرهنگ پهلوی و جهان استكبار رهانید

امام جمعه موقت تهران، ضمن تشریح نقش و جایگاه روحانیت در قبل و بعد از انقلاب از حوزه‌های علمیه به عنوان بانك مركزی فرهنگ دین یاد كرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، شب گذشته در مراسم یادواره شهدای طلبه مدرسه علمیه قدیری قم، شهادت را مدال خدا به بندگان صالح خویش دانست و اظهار داشت: شهادت معامله با خداست و خدا بهترین معامله را با شهدا انجام می‌دهد.
وی برپایی یادواره شهدا را گامی مهم در مسیر زنده ماندن فرهنگ شهادت دانست و ابراز داشت: فرهنگ شهادت فرهنگ عزت و افتخار است. در تاریخ اسلام هر مقطعی كه فرهنگ شهادت بازار داغی داشته، عنایات خدا هم با مردم همراه بود و در هر مقطعی كه فرهنگ شهادت كم‌رنگ شد، مسلمانان هم آسیب دیدند.
وی با بیان مصادیقی از فرهنگ شهادت در صدر اسلام گفت: انقلاب اسلامی مدیون فرهنگ شهادت است. ما هرچه داریم از فرهنگ شهادت است. فرهنگ شهادت، یعنی فرهنگ عشق به خدا، ایثار،‌ ولایت محوری، دین محوری و عاشورا. فرهنگ شهادت ملت ما را از فرهنگ پهلوی و جهان استكبار رهانید.
عضو مجلس خبرگان رهبری حضور در مجلس شهیدان را پیمان بستن با روح شهیدان دانست و ابراز داشت: شهیدان نسبت به همه ملت حق ویژه‌ای دارند. امنیت و پیشرفت كشورمان به بركت این شهیدان است.
وی با اشاره به جایگاه مردمی روحانیت در دوران ستم شاهی تأكید كرد: در دوران ستم شاهی، حكومت ارزشی برای روحانیت و مراجع قایل نبود و پس از انقلاب دین و روحانیت عزیز شد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به توقع مردم از روحانیان تصریح كرد: مردم ما فهیم و حق‌مدار هستند. آن‌ها از روحانیت انتظارهایی به حق دارند. مردم دوست دارند روحانی دنیا‌پرست نباشد. آنان اگر ببینند یك روحانی دنیا طلب است از وی رو بر می‌گردانند. روحانیت اگر ذی‌طلبگی را رعایت كند، محبوب بوده، هست و خواهد بود.
استاد حوزه علمیه قم از مقام شامخ شهیدان تجلیل و ابراز كرد: همه باید قدردان شهیدان باشیم و حریم شهیدان را حفظ كنیم. سپاس از شهیدان برای هر قشری به گونه‌ای است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی گفت:‌ حوزه به عنوان پشتوانه استقلال فرهنگی جامعه، بانك مركزی فرهنگ دین است.
وی در پایان از طلاب جوان خواست با پشتكار به درس خواندن ادامه دهند.