تبیان، دستیار زندگی
ست  عضو مجلس خبرگان رهبری در جشن فارغ‌التحصیلان دوره‌ تربیت مربی طلاب افغانستان مشغول به نحصیل در مدرسه عالی فقه و اصول قم، قضات را به قضاوت عادلانه و به حق فراخواند و گفت: تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی روحی و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی معنوی، از شرایط اصلی قاضی است

عضو مجلس خبرگان رهبری در جشن فارغ‌التحصیلان دوره‌ تربیت مربی طلاب افغانستان مشغول به نحصیل در مدرسه عالی فقه و اصول قم، قضات را به قضاوت عادلانه و به حق فراخواند و گفت: تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی روحی و معنوی از شرایط اصلی یك قاضی است.

آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه قم، امروز یكشنبه در جشن فارغ‌التحصیلان دوره تربیت مربی طلاب افغانستان، قضاوت را در شرایط كنونی، امری بسیار مهم و عالی خواند و افزود: هیچ كس بر دیگری ولایت ندارد؛ اما در زمان غیبت كه امام و حجت خدا (ع) غایب است،‌ این ولایت به فقیه جامع الشرایط منتقل شده و او اجازه قضاوت دارد.
وی اظهار داشت: ولی فقیه می‌تواند، امر قضا را به شخصی دیگر واگذار و او را برای این مقام منصوب نماید.
آیت‌الله مقتدایی، قضاوت را یك عبادت دانست و بیان داشت: هیچ جایگاهی بالاتر از این مقام نیست و این كار از مصادیق بارز و روشن امر به معروف و نهی از منكر است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این كه اگر قاضی، عدالت را رعایت نكند، حق قضاوت از او سلب و اذن ولایت به فرد دیگری داده خواهد شد، خاطر نشان ساخت: اگر قضاوت درست و به حق باشد، تحت ولایت خدا قرار خواهد گرفت و اگر به ناحق و در مسیر غیر الاهی باشد، مورد حمایت شیطان و اهداف شیطانی قرار می‌گیرد.
وی افزود: قاضی موفق باید اصولی را رعایت كند و به آداب خاصی مزیّن شود. تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی روحی و معنوی برای ورود به این مسیر مهم از شرایط اصلی یك قاضی است.