تبیان، دستیار زندگی
ود   مشاور وزیر و مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، راه‌اندازی موزه مطبوعات دینی در كشور را یك ضرورت عنوان کرد و بهترین مكان را برای چنین کاری شهر مذهبی قم دانست.   حجت‌الاسلام حمید رسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید موزه مطبوعات دینی در قم راه‌اندازی شود

مشاور وزیر و مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، راه‌اندازی موزه مطبوعات دینی در كشور را یك ضرورت عنوان کرد و بهترین مكان را برای چنین کاری شهر مذهبی قم دانست.

حجت‌الاسلام حمید رسایی، امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قم با اعلام این مطلب اظهار داشت: با نظر مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،راه‌اندازی موزه مطبوعات دینی مسأله مهمی است كه باید اتفاق بیافتد. مشابه این موزه در كشور وجود ندارد و وجود آن برای جمهوری اسلامی ضروری است.
وی با بیان این‌كه بهترین مكان برای موزه مطبوعات اسلامی قم است، تصریح كرد: متأسفانه در سال های اخیر روند ایجاد موزه مطبوعات دینی در استان قم به شکلی بود كه مشكلاتی را به وجود آورد.
مدیر كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: در سال گذشته بر اساس توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور معاون اول رییس‌جمهور وقت، دویست میلیون تومان از حساب ذخیره ارزی برداشت و برای احداث موزه مطبوعات دینی به حساب فصل دوم اداره ارشاد قم واریز شد و این اداره مبلغ فوق را در قالب كمك، در اختیار مؤسسه‌ای به نام تماشاگر مطبوعات دینی قرار داد. هیأت مدیره این مؤسسه را برخی از مدیران ارشد و حتی وزراتخانه و مدیران سابق استانی تشکیل می دادند و این اقدام در حالی صورت گرفت كه این مؤسسه به ثبت نرسیده بود و طبق قوانین وزارتخانه هرگونه كمكی فقط به مؤسساتی تعلق می‌گیرد كه مجوز فعالیت دارند و این كمك باید از فصل 5 باشد.
وی تأكید كرد مدیر كل سابق این اداره نیز با این امر مخالف بود. اما فشارهای وزارتخانه و استان باعث خروج اموال از اداره شد.
وی اضافه كرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در صدد بازگشت اموال خریداری شده و كمك‌های ارایه شده به این مؤسسه خصوصی هستیم و در این راستا دیوان محاسبات نیز تذكرات قانونی درباره تسریع در برگشت این اموال به بیت المال را به اداره ارشاد قم داده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه طی ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط این اداره در شش‌ماه گذشته گفت: در سال گذشته نمایشگا‌ه های كتاب اسلام، قرآن و عترت، عاشوراییان و فجر آفرینان، جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا (ع) و جشنوراه توان مندی‌های بانوان عرصه فرهنگ و هنر در قم برگزار شد و در اقدامی برای حمایت از هیأت‌های مذهبی، هزار و دویست و پنجاه هیأت از تسهیلات اعطایی برخودار شدند.
وی نظم بخشی به فعالیت‌های داخلی و بازسازی بخش‌های مهم و متوقف مانده را از مهم‌ترین تحولات در مدیریت جدید این اداره برشمرد و توضیح داد: استفاده از برنامه‌ها و نرم افزارهای روز برای خدمت‌رسانی فرهنگی به جامعه، تخصصی شدن فعالیت‌های اداره ارشاد قم، ارتقای سطح جایگاهی این اداره به عنوان اداره ویژه در سطح وزارتخانه، پیگیری برای ایجاد اداره شهرستان و افزایش تعداد كارمندان اداره ارشاد قم از 36 نفر به 64 نفر، از اقدامات و تحولات ساختاری صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام رسایی، ایجاد هفتصد و هشتاد و پنج فرصت شغلی، در سال گذشته اهدای 5394 جلد كتاب به مراكز و مؤسسات آموزشی، فرهنگی و مساجد، چاپ 2445 عنوان كتاب جدید، معرفی پنجاه و پنج مركز فرهنگی هنری به بانك‌ها برای دریافت تسهیلات و روان‌سازی بررسی نظارت بر چاپ كتب را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این اداره را در دو ماه گذشته عنوان كرد و ادامه داد: در دو ماه ابتدای سال جدید نیز، تعداد پنج مورد بازرسی از مؤسسات فرهنگی، سیصد و هفتاد مورد بازرسی از چاپخانه‌های استان و 105 مورد بازرسی و ارزیابی از هفتصد مؤسسه عرضه محصولات فرهنگی، بازی‌های رایانه‌ای و گیم‌نت انجام شده است. وی اضافه كرد: 1052 عنوان كتاب در دو ماه گذشته بررسی شده كه مجوز چاپ 1032 عنوان صادر شده است و فقط 22 عنوان كتاب جهت اصلاح برگشت داده شده است.
وی همچنین از حضور فعال ناشران قمی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران خبر داد و خاطر نشان ساخت: در سال گذشته یكصد ناشر از استان در نمایشگاه كتاب تهران شركت كردند كه این آمار در سال جدید و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به یكصد و پنجاه ناشر ارتقا یافت، كه بیانگر جایگاه فرهنگی استان قم می‌باشد.