تبیان، دستیار زندگی
وزیرآموزش و پرورش با بیان این كه رسیدگی به وضعیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در اولویت قرار دارد، گفت: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است

وزیرآموزش و پرورش با بیان این كه رسیدگی به وضعیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در اولویت قرار دارد، گفت: تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است

به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار صمیمی با كاركنان سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور، اظهاركرد: دانش آموزان استثنایی در اولویت قرار دارند و ما نسبت به آن ها وظیفه داریم هرچه در توان داریم برای این عزیزان انجام دهیم وخدماتی كه به آن ها ارائه می دهیم باید از پشتوانه علمی برخوردار باشد .چون نوع خدمات به این عزیزان سخت، پیچیده و تخصصی است .

دانش آشتیانی تصریح كرد: اگر لازم باشد دانشگاه فرهنگیان برنامه خاصی برای نحوه آموزش با دانشگاه های تخصصی خارج از كشور ارائه كند و به صورت مشترك برای بالا بردن توان علمی آن ها برنامه ریزی كنند .

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: باید یك تغییر بینش فرهنگی در خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد كنیم وآن این است كه بچه ها پس از تحصیل نمی توانند در جامعه حضور پیدا كنند و بامشكلاتی روبرو می شوند .از جمله اینكه، خانواده آن ها تمایل ندارند این گونه بچه ها در مناسبات خانواده وآمد و رفت های فامیلی حضور داشته باشند ! و از طرفی جامعه نیز نگاه صحیحی نسبت به این گونه افراد ندارد .

وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان كرد: وظیفه آموزش و پرورش است كه با انجام اقدامات فرهنگی، خانواده و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانیم ازظرفیت این افراد درجامعه بهره ببریم .

دانش آشتیانی تاكیدكرد: با كمك متخصصین بایدیك برنامه جامعی برای این تغییر نگرش ارائه كنیم تا این گونه افراد با شرایط خاص بتوانند وارد جامعه و بازار كار شوند و توانمندی های آن ها به منصه ظهور و بروز برسد .

وزیر آموزش و پرورش افزود: یكی از راه های پذیرش این افراد آن است كه استثنا نشوند تا زمینه پذیرش آن ها درجامعه فراهم شود .

وی گفت: اگر این دانش آموزان در كنار دانش آموزان عادی باشند روند عادی سازی و همزیستی مسالمت آمیز آن ها ایجاد می شود .

دانش آشتیانی با اشاره به امر عادی سازی گفت: یكی از مولفه هایی كه می تواند به تسهیل این امر كمك كند، فاصله گرفتن از حالت مكانیكی و ایجاد محیط های شاد و با نشاط در مدارس استثنایی است. كه برای دسترسی به آن حتی ممكن است در قوانین و مقررات اصلاح و تغییری صورت بگیرد .

وی خاطر نشان كرد: باید در استان ها و مناطق از مشاركت فكری اولیای این دانش آموزان بهره گرفت. ولازم نیست همه كار این گونه دانش آموزان انحصاری توسط دولت صورت بگیرد و بخش خصوصی نیز طبق استانداردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی می تواند خدماتی را به دانش آموزان و اولیای آن ها ارائه كند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش