تبیان، دستیار زندگی
ست عضو خبرگان رهبری با اشاره به شناخت مقتضیات عصر حاضر برای ترویج معارف دینی در سراسر جهان در سال پیامبر(ص) گفت: موضوع پیامبر(ص)، محور جدیدی برای وحدت حوزه و دانشگاه و تقویت بنیان های فكری اعتقادی ماست. آیت الله حسن ممد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت مقتضیات زمان برای ترویج آموزه های دینی مهمترین وظیفه در سال پیامبر است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به شناخت مقتضیات عصر حاضر برای ترویج معارف دینی در سراسر جهان در سال پیامبر(ص) گفت: موضوع پیامبر(ص)، محور جدیدی برای وحدت حوزه و دانشگاه و تقویت بنیان های فكری اعتقادی ماست.

آیت الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری  با تشریح برخی فعالیت های مورد نیاز در سال 85، مهمترین وظیفه مسلمانان در سال پیامبر اعظم(ص) را شناخت مسائل عصر حاضر دانست و گفت: پیامبر همواره به مسلمانان توصیه می کردند زمان خود را بشناسند و مطابق مقتضیات آن زمان به ترویج اسلام بپردازند، بنابراین مهمترین وظیفه مسلمانان در سال پیامبر اعظم (ص)، شناخت مسائل و مقتضیات عصر حاضر برای ترویج و گسترش آموزه های اسلامی و دینی مطابق با آن در جامعه است.

وی افزود: پیامبر در زمان حکومت و رسالت خود بر یک سلسله کارها و آداب دینی و اقدامات اجتماعی متمرکز بودند که باید این موارد در این سال شناسایی شود و بنابر نیازهای زمان، برای اجرای آن ها برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

عضو خبرگان رهبری به مهمترین جلوه های شخصیتی پیامبر اعظم(ص) که باید در این سال مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و اظهار داشت: تقوا، رعایت آداب اجتماعی، اخلاق نیکو و جهان شناسی مطابق زمان، از مهمترین جلوه های وجودی پیامبر اعظم(ص) است که باید مورد توجه پژوهشگران، محققان و اندیشمندان اسلامی قرار گیرد تا بتوان به الگویی مناسب برای بهره برداری همه اعضای جامعه اسلامی از این كهكشان همیشه جاوید دست یافت.

وی پژوهش پیرامون شخصیت پیامبر اعظم (ص) را در این سال یکی از راه های ارتباط دانشگاهیان با حوزویان دانست و گفت: پژوهش ها و تحقیقاتی با این موضوع، محور جدیدی برای وحدت حوزه و دانشگاه است که با وجود جنبه ها و زمینه های مختلف و متنوع پژوهشی می تواند تا مدت ها مورد کار و توجه پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

این پژوهشگر و نویسنده دینی در مورد زمینه های تعامل حوزه و دانشگاه از طریق احادیث و متون دینی گفت: برگزاری جشنواره های مشترک برای دانشجویان و طلاب در قالب های پژوهشی، فرهنگی و با محوریت پیامبر از مواردی است که در این سال موجب تقویت و تحکیم روابط حوزه و دانشگاه می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر قرآن، متون دینی و اسلامی نظیر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، گنجینه های ارزشمند معارف عظیم و غنی هدایت بشر هستند که بشر را در رسیدن به سرچشمه معرفت یاری می کنند.

وی این متون را کتبی برای کمک به شکوفایی و بروز استعداد های بشری در زمینه های مختلف اجتماعی و علمی دانست و گفت: صحیفه سجادیه، کتابی است که مربوط به همه روزگاران است و اسرار عبادت و نیایش را در قالب دعاهایی متناسب با مقتضیات روز بیان می کند و زیباترین جلوه های عبادت، بندگی و تواضع را نشان می دهد.

وی در مورد نهج البلاغه نیز گفت: این کتاب نمونه فوق العاده ای از بلاغت و دستور العمل های زندگی فردی و اجتماعی را ارائه می دهد و یکی دیگر از عوامل فعالیت های مشترک حوزه و دانشگاه محسوب می شود. در نهج البلاغه شاهد ارائه نامه ها، سخنرانی ها و حکمت هایی در مناسبت های مختلف هستیم و امیر المؤمنین(ع) در قالب این حکمت ها، مسائل اخلاقی و اجتماعی مناسبی را بیان می کنند که می تواند مورد توجه پژوهشگران اجتماعی قرار گیرد.

استاد حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به متون دینی در سال پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: بررسی این متون نه تنها باعث اصلاح و رستگاری انسان ها می شود بلکه می تواند همکاری های مشترک بین حوزه و دانشگاه را افزایش دهد و موضوعات جدیدی را برای کار و مطالعات علمی دانشگاهی و حوزوی ارائه دهد.

این پژوهشگر دینی این گونه پژوهش ها را زمینه ساز ورود این متون دینی به کتاب های دانشگاهی دانست و تأکید کرد: هنوز سطح عمومی دانشگاه در رشته های عمومی به جایی نرسیده است که بتوان این متون را به طور مستقیم وارد فعالیت های آموزشی نمود؛ اما پرداختن به برخی از این پژوهش ها باعث می شود که زمینه لازم برای این امر فراهم آید و جز لوازم ادامه این مسیر برای دانشجویان محسوب می شود.