تبیان، دستیار زندگی
همیشه حرف جنگ بین ایران و آمریکا که پیش می آید نظرات گوناگونی را می شنویم، عده‎ای جنگ را از ابتدا به نفع آمریکا تمام شده می پندارند، عده ای به نفع ایران و عده ای هم با نگرانی از آخر این جنگ می پرسند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبعات جنگ ایران و آمریکا

همیشه حرف جنگ بین ایران و آمریکا که پیش می‌آید نظرات گوناگونی را می‌شنویم، عده‎ای جنگ را از ابتدا به نفع آمریکا تمام شده می‌پندارند، عده‌ای به نفع ایران و عده‌ای هم با نگرانی از آخر این جنگ می‌پرسند!

مرجان شرف –بخش سیاست تبیان
ایران -آمریکا

پس از حملات تروریستی تهران عوامل این حمله و همکارانشان در همان خانه‌ای که در فیلم نشان داده میشد دستگیر شدند اما این پایان راه نبود و دیگر عوامل داعش در دیگر نقاط نیز دستگیر شدند بر طبق گفته وزارت اطلاعات 41 نفر از عوامل این گروهک تروریستی در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران دستگیر شدند.

این حملات درست چند روز پس از سفر ترامپ به عربستان و یک روز پس از سخنان جنجالی عادل الجبیر رخ داد با این حساب گمان می‌رود که این حملات در پس این دیدارها باشد اگر فرض بگیریم که اینطور باشد همه می‌دانیم که توان نظامی آمریکا با ایران اصلا قابل مقایسه نیست پس اگر آمریکا خواهان جنگ و درگیری با ایران است چرا ابتدا سراغ عربستان می‌رود و عربستان هم نیرویی مانند داعش را جلو می‌اندازند؟

چرا آمریکا به ایران حمله نمی‌کند؟

آیا عربستان و آمریکا از ایران و حمله به ایران میترسند؟ آیا با توجه به تجهیزات آمریکا این امر صحیح است؟ پس دلیل این کارها چه می‌تواند باشد؟

سوال دیگری که در این رابطه مطرح می‌شود آیا این درست است که با توجه به تجهیزات آمریکا پس آمریکا برنده این جنگ می‌شود؟

شاید بر روی کاغذ اینطور باشد ولی چرا پس آمریکا به ایران حمله نمیکند؟ حمله کردن بیشتر سود دارد یا حمله نکردن؟

رئیس جمهور جدید آمریکا روحیه جنگ طلبی دارد اما از آنطرف ترامپ در کاروان‌های انتخاباتی‌اش مدام از اوباما بخاطر صرف هزینه‌های زیاد در جنگ عراق انتقاد می‌کرد پس اگر این امر را در نظر بگیریم کاملا مخالف صحبت بالا ترامپ اصلا اهل جنگ و درگیری نمی‌تواند باشد چرا که با همین شعار به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید.

جک سالیوان مقام سابق آمریکایی گفته که هیچ وقت مثل حالا بحث جنگ ایران و آمریکا جدی نبوده است وی در ادامه اضافه کرده که این جنگ به نفع آمریکا اصلا نیست؛ چرا؟

برای پاسخ دادن به این پرسش باید ببینیم وجود همچین رابطه‌ای بین ایران و آمریکا در منطقه چه اثراتی را برای هر دو طرف در پی دارد؟

در منطقه خاورمیانه ایران، دشمن آمریکا است و هر روز هم قویتر از روز قبل می‌شود.آمریکا بیشتر در ظاهر از این امر می‌ترسد و این ترس را به صورت کاملا خیرخواهانه به کشورهای منطقه و همسایگان ایران هم منتقل می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که خود را در مقابل ایران امن نگاه دارند؛ چگونه؟ با مبلغ ناچیزی که به عنوان اسلحه باید بپردازند و اخبار را از خریدهای خود و پول‌هایی که بابت اسلحه می‌پردازند پر کنند.

اولین سود آمریکا از وجود ایران دشمن در بین اعراب ثروتمند همین فروش اسلحه است که در سفر اخیر ترامپ به عربستان نیز اتفاق افتاد.

آمریکا می‌داند که اگر جنگ در بگیرد باید هزینه‌های مالی و انسانی  بیشماری را متحمل شود برای جنگی که شاید در کاغذ بتواند ببرد اما ایران که سابقه و تجربه جنگ 8 ساله را دارد، جنگی که بدون پشتوانه و تجهیزات و تنها با کمک نیروی انسانی توانست آن را با پیروزی پشت سر بگذارد پس محاسبات کاغذی برای ایران جواب نمی‌دهد.

ایران، محافظ منافع آمریکا

آمریکا در منطقه تبدیل به ابرقهرمان دست نیافتنی شده همسایگان و دشمنان ایران آن را ناجی خود می‌دانند و عده‌ای در ایران از وی ترس دارند که مبادا آمریکا به ایران حمله کند

ایران در این گوشه دنیا برای آمریکا سودآوری دارد و اگر عربستان یا کشور دیگری با ایران دشمن باشد آمریکا که در وهله اول منافع ملی و جان مردمانش برایش اهمیت دارد هیچگاه نمی‌آید سرباز به ایران بفرستد و جان آنها را به خطر بیندازد برای خوش آمد کشوری مانند عربستان  یا....

دیگر سودی که وجود ایران دشمن برای آمریکا دارد این است که آمریکا دقیقا به همین بهانه کشورهای اطراف ایران را تبدیل به پایگاه نظامی خود کرده و انواع و اقسام ادوات جنگی را در منطقه آورده به اسم محافظت از منطقه در قبال ایران منطقه را تصاحب کرده و اعراب هم از این بابت خوشحال هستند ولی اگر روزی بخواهد می‌تواند با این پایگاه‌ها به کشورهای منطقه از عرب و غیر عرب حمله کند.

دیگر سود این رابطه برای آمریکا این است که آمریکا در منطقه تبدیل به ابرقهرمان دست نیافتنی شده همسایگان و دشمنان ایران آن را ناجی خود می‌دانند و عده‌ای در ایران از وی ترس دارند که مبادا آمریکا به ایران حمله کند مگر غیر از همین ترس بود که ایران را مجبور به امضای توافقنامه برجام کردند؟

اگر روزی آمریکا به ایران حمله کرد دیگر این تصور درمورد این کشور از بین خواهد رفت و این دیگر اصلا به سود کشور آمریکا نیست که مجبور به خروج از نقابش شود.

دلیل دیگر حفاظت از امنیت اسرائیل می‌تواند باشد اگر در منطقه جنگی با ایران صورت بگیرد مطمئنا کشوری به نام اسرائیل باقی نمی‌ماند چون غیر از دشمنی ایران و اسرائیل بعضی از اعراب هم با اسرائیل دشمنی دارند  که درصورت نابودی اسرائیل کشورهای عربی نیز چه بسا که با ایران همکاری کنند و این برای کشور آمریکا که سرمایه دارانش از اسرائیل هستند اصلا خوب نیست

پس اگر بخواهیم نتیجه‌ای از این بحث بگیریم با توجه به مدت زمان جنگ آمریکا و عراق که 14 سال طول کشیده است و هنوز هم تمام نشده است و از آنطرف جنگ ایران و عراق که 8 سال طول کشید و ایران که بدون کمک کشور دیگری موفق به بیرون انداختن نیروهای صدام از کشور شد، فروش اسلحه به اعراب، ایفای نقش کلانتری و خیرخواهی در منطقه، تلاش برای امنیت اسرائیل و مواردی از این دست می‌توان نتیجه گرفت که حمله ایران به آمریکا جدی تر از حمله آمریکا به ایران است.