تبیان، دستیار زندگی
ند  عضو شورای پژوهشی مركز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم، انتشار كتاب «فرقان الحق» را در راستای تضعیف عقاید جوانان ارزیابی كرد. حجت‌الاسلام سید رضا مؤدب، عضو هیأت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم،  هدف از انتشا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ی مزدوران درصدد تضعیف باورهای مردم هستند

عضو شورای پژوهشی مركز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم، انتشار كتاب «فرقان الحق» را در راستای تضعیف عقاید جوانان ارزیابی كرد.

حجت‌الاسلام سید رضا مؤدب، عضو هیأت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم،  هدف از انتشار برخی تألیف‌ها و پژوهش‌ها را تخریب بنیادهای فكری مسلمانان دانست.
وی به چاپ و توزیع كتاب «فرقان الحق» در كشورهای عربی اشاره كرد و گفت: در واقع نمی‌توان نام این اثر را پژوهش گذاشت. این كتاب 77 سوره دارد كه از جمله می‌توان به سوره‌های الفاتحه، الجنه و الانجیل اشاره كرد كه بسیاری از باورهای اسلامی در آن مردود یا وارونه جلوه داده شده است. از این رو، در كشورهایی كه این كتاب توزیع شده، به سرعت جمع‌آوری گشته است؛ اما توانست در همان مدت كوتاه بین جوانان و كسانی كه اعتقادات ضعیفی دارند، تأثیر بگذارد و جایگاه، منزلت و ثبات قرآن را در ذهن آنان به چالش بكشد.
دانشیار دانشگاه قم، افزود: این فعالیت‌ها به دست مزدورانی در بین مسلمانان انجام می‌شود و دانشمندان شیعه و سنی با آن مخالف‌اند. محتوای این نوع نوشته‌ها نیز معمولاً مستند، منطقی و با ذكر دلیل نیست و نظم منطقی ندارد. همچنین مطالب آن غیر‌عالمانه بوده و برگرفته از تخمین‌ها و گزافه‌هایی غیرقابل پذیرش است.
مؤدب در ادامه تأكید كرد: پژوهشگران باید با این مقوله‌ها به شكل مناسبی برخورد كنند و اصل این آثار باید به گونه‌ای كه اذهان عمومی مشوش نشود در اختیار محققان قرار بگیرد و پس از نقد عالمانه به مراكز مربوطه و گروه‌های علمی ارایه شود.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار رسا كه آیا «فرقان‌الحق» را می‌توان نمونه‌ای از تفسیر به رأی دانست، اظهار داشت: تفسیر به رأی بیشتر در فهم تك تك آیات و رسیدن به مراد خدا مطرح می‌شود؛ اما این كتاب را نمی‌‌توان تفسیر دانست. در یك نگاه كلی وجود مبنای غلط و استناد آن به قرآن، منجر به تفسیر به رأی می‌شود؛ اما نویسندگان چنین كتاب‌هایی ادعا ندارند كه از یك آیه برداشتی دارند و اصلاً از اصول و مبانی تفسیری تبعیت نمی‌كنند.
گفتنی است، كتاب «فرقان‌الحق» به شخصی با نام «الصفی‌الهام» منسوب شده و شخصی به نام المهدی هم آن را به انگلیسی ترجمه كرده است. این كتاب را اعراب مسیحی مقیم آمریكا، توسط دو شركت انتشاراتی به نام 2001 Omega و Wine press چاپ و در هر صفحه متن عربی و ترجمه انگلیسی آن را در مقابل هم قرار داده‌اند. در این كتاب 366 صفحه‌ای، در آغاز هر سوره به جای «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم»، عبارت «بسم الله» آمده و نویسنده در مقدمه آن آورده است: «تقدیم به ملت عرب و همه مسلمانان جهان. در عمق وجود هر انسانی اشتیاق فروانی برای رسیدن به ایمان حقیقی، آرامش درونی، ارادی معنوی و زندگی ابدی وجود دارد. این متن (كتاب فرقان‌الحق) می‌تواند به اشتیاق سمت و سو ببخشد». در یكی از آیات آن، درباره ازدواج با بیش از یك زن برابر با زنا دانسته شده و در آیات دیگر طلاق و جهاد حرام و غیر شرعی خوانده شده است. همچنین درباره ارث مطالبی آورده كه با احكام اسلامی مغایر است.